فوتبال7

تونی کروس ۳۴ساله شد؛ نگاهی به زندگینامه و سوابق فوتبالی مهندس آلمانی رئال مادرید

هرآنچه که از هافبک خلاق کهکاشانی ها باید بدانید

1402/10/16 0:50 علی ساغری

تونی کروس ۳۴ساله شد؛ نگاهی به زندگینامه و سوابق فوتبالی مهندس آلمانی رئال مادرید

بعد از قهرمانی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ بود که بازیکنان مانشافت هرکدام به تیم‌های بزرگ رفتند و سهم تونی کروس هم پرافتخارترین تیم اروپا؛ یعنی رئال مادرید شد. ۴ ژانویه ۲۰۲۴ روزی است که این بازیکن پرونده ۳۴ سالگی زندگی خود را می‌بندد. او مانند هر فوتبالیست آلمانی دیگر دوست دارد در این فصل فوتبالی جام یورو ۲۰۲۴ را در خانه بالای سر ببرد و تعداد قهرمانی‌های کشورش در این رقابت‌ها را به عدد چهار برساند. عددی که سبب سبقت گرفتن مانشافت از اسپانیا در تعداد قهرمانی‌های یورو می‌شود. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم زندگینامه و سوابق فوتبالی تونی کروس را با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید. 

اطلاعات شخصی 

تونی کروس متولد ۴ ژانویه ۱۹۹۰ در شهر گراینفسوالت کشور آلمان است. او یک برادر کوچکتر به نام فیلکس کروس دارد که مانند فرزند بزرگتر خانواده خود بازیکن فوتبال است. هافبک خلاق رئال مادرید در سال ۲۰۱۵ بعد از یک رابطه عاطفی بلند مدت، با جیسیکا فاربر ازدواج کرد. حاصل این زندگی مشترک یک فرزند دختر و یک پسر میباشد. کروس در جزیره مایورکا یک خانه مسکونی را داراست. پدر او سابقه مربیگری برای رده‌های سنی پایه هانزاروستوک را داراست. کروس در تیم‌های پایه هانزاروستوک و بایرن مونیخ سابقه بازی دارد و سال ۲۰۰۷ موفق شد به عنوان بازیکن رده بزرگسال به تیم دوم باواریایی‌ها راه یابد. کمی بعد به تیم اصلی پیوست و تا سال ۲۰۱۴ در آنجا ماند. البته در فصل ۲۰۰۹ – ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن قرضی به بایرلورکوزن رفت. او از اصلی‌ترین عوامل موفقیت آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. 

سبک بازی تونی کروس

او در میانه زمین به معنای واقعی میدان داری می‌کند. پاس‌های بلند و کوتاه دقیق او هر مهاجمی را در موقعیت گل و هر مدافعی را با چالش جدی برای دفع خطر رو به رو می‌کند. اما خلاقیت تنها مشخصه سبک بازی کروس نیست. بازیکن سابق بایرن مونیخ و هافبک کنونی رئال مادرید در شوت‌های از راه دور هم بسیار عالی عمل می‌کند. شلیک‌های از راه دور و نیز ضربات آزادی که از سوی او روانه شده اند، تا به حال سبب لرزش تور دروازه تیم‌های بزرگی چون اتلتیکو مادرید و بارسلونا شده است. 

کروس و سوابق ورزشی او (فوتبال باشگاهی) 

کروس هم اکنون از باتجربه‌ترین بازیکنان شاغل در فوتبال اروپاست. قطعا بازیکنی با ۳۴ سال سن و سابقه حضور در بایرن مونیخ و رئال مادرید، رزومه‌ای غنی از موفقیت دارد. در ادامه به بررسی سوابق فوتبالی این بازیکن محبوب آلمانی خواهیم پرداخت. 

حضور در بایرن مونیخ

مهندس خلاق آلمانی حدفاصل سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ بازیکن بایرن مونیخ بود. اما فصل ۲۰۰۹ – ۲۰۱۰ را به صورت قرضی در بایرلورکوزن گذراند. کروس در ۱۳۰ بازی برای بایرن مونیخ موفق به زدن ۱۳ گل شد. کروس در دوران حضور در بایرن مونیخ دو جام جهانی و یک جام ملت‌های اروپا را تجربه کرد. 

حضور در رئال مادرید

قهرمانی تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل فرصت رشد را برای خیلی از بازیکنان مانشافت فراهم کرد. به طوری که بسیاری از تیم‌های بزرگ خواهان بازیکنان قهرمان جهان شدند. کروس در این سال به همراه خامس رودریگز و چیچاریتو (خاویر هرناندز) به جمع کهکشانی‌ها پیوست. او با این تیم تا به امروز توانسته است چهار لیگ قهرمانان اروپا، چهار سوپرجام اروپا، پنج جام باشگاه‌های جهان، سه قهرمانی لیگ برتر اسپانیا (لالیگا)، یک قهرمانی جام حذفی و سه قهرمانی سوپرجام اسپانیا را کسب کند. 

کروس در تیم ملی آلمان 

اولین تجربه مهم این بازیکن در عرصه ملی، جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. او در بازی با غنا بجای شوایناشتایگر به میدان رفت و در بازی مقابل آرژانتین و اسپانیا هم به ایفای نقش پرداخت. همچنین در یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴ هم تیم ملی کشورش را همراهی کرد و دروازه برزیل میزبان را در شهر بلوهوریزنته این کشور دوبار باز کرد. کروس در آخرین دقیقه بازی آلمان و سوئد جام جهانی ۲۰۱۸ یک گل زیبا وارد دروازه رابین اولسن کرد تا تیمش باخت یک بر صفر را با برد دو بر یک عوض کرده باشد. او در سال ۲۰۲۱ بعد از حذف آلمان از مسابقات یورو از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار