فوتبال7

به بهانه جدال حساس بالانشین‌های لیگ برتر انگلیس؛ بررسی 12 مورد از جذابترین تقابل های لیورپول و آرسنال

خاطره بازی با تقابل‌های جذاب توپچی‌های لندن و قرمزهای بندر لیورپول.

1402/10/02 10:19 بهروز شیعه‌یان

به بهانه جدال حساس بالانشین‌های لیگ برتر انگلیس؛ بررسی 12 مورد از جذابترین تقابل های لیورپول و آرسنال

در طول این سال‌ها، کمتر رقابت آرسنال و لیورپول بوده که سوت پایان آن بدون صحنه‌های جذاب یا جنجال‌های خبری، دمیده شود.

از زمان آغاز لیگ برتر در سال 1992، این مسابقه پرگل‌ترین مسابقه در تاریخ آن است.

از آن جایی که آرسنال از لندن و لیورپول از شمال‌غرب انگلستان است، بنابراین ««دربی»» نام مناسبی برای این دیدار نیست و عنوان ««رقابت داغ»، انتخاب بهتری به نظر می‌رسد. از سال 1989 ، اهمیت این مسابقه برای بازیکنان، باشگاه‌ها و هواداران دوچندان شد. در رقابت‌های آن سال که در فرمت قدیمی (دسته یک انگلیس) برگزار می‌شد، آرسنالی‌ها در هفته پایانی، در آنفیلد مهمان لیورپول بودند و با گل دقایق پایانی توماس، پیروزی خود را برابر لیورپول قطعی کردند و با اختلاف تنها 3 امتیاز در صدر جدول، جام قهرمانی را به خانه بردند. از آن سال به بعد، مسابقات این دو تیم همیشه با جذابیت و حساسیت خاصی دنبال می‌شود. به همین بهانه، می‌خواهیم 12 مورد از برترین تقابل‌های دو تیم را مرور کنیم. ملاک انتخاب این بازی‌ها، میزان گل‌های ردوبدل شده، حساسیت بازی با توجه به وضعیت دو تیم در جدول و جذابیت‌هایی نظیر گل‌های دقیقه آخری، گل‌های رکوردشکن، یا کارت قرمزها است.

لیورپول 4-0 آرسنال - 6 می 1998

در فصل 98-97، آرسنال و منچستر رقابت پایاپایی برای قهرمانی داشتند و پیش ازین بازی در آنفیلد، آرسنال 3 امتیاز از یونایتد پیش بود و لیورپول نیز در رده سوم قرار داشت. لیورپولی‌ها در یک نمایش طوفانی 12 دقیقه‌ای در نیمه اول، 3 گل به ثمر رساندند و کار را یکسره کردند. این شکست، هشداری برای آرسنال شد تا فصل را جدی‌تر دنبال کند و در هفته های بعدی آن‌ها با شکست نیوکاسل و بلکبرن، قهرمان لیگ برتر شدند.

لیورپول 3- 3 آرسنال- 13 ژانویه 2016

فصل 2016 ، فصل غافلگیری لیگ برتر و قهرمانی معجزه‌آسای لسترسیتی بود. اما داستان این فصل می‌توانست متفاوت باشد. آرسنال با 2 اختلاف امتیاز نسبت به روباه‌ها، رهسپار آنفیلد شد تا با کسب پیروزی برابر لیورپول بظاهر ضعیف، فاصله خود با لستر را حفظ کند، اما گل دقیقه 90 جو آلن، آرسن ونگر و شاگردانش را که شدیداً به این 3 امتیاز نیاز داشتند، شوکه کرد تا در نیم‌فصل دوم، توپچی‌ها، سیری نزولی را طی کنند و قافیه را به جنگجویان رانیری ببازند.

آرسنال 1-1 لیورپول- 17 آوریل 2011

پیش از این تقابل در امارات، در حالی که 6 بازی از فصل باقیمانده بود، آرسنال با 6 امتیاز از یونایتد صدرنشین عقب بود و لیورپول نیز در رده ششم قرار داشت. توپچی‌ها می‌دانستند که هر نتیجه‌ای جز شکست لیورپول، امیدهای قهرمانی این تیم را بر باد می‌دهد. به دنبال مصدومیت جیمی کاراگر، رابین فان‌پرسی با به ثمر رساندن ضربه پنالتی در دقیقه 98، ورزشگاه را غرق در شادی کرد، اما این شادی 3 دقیقه بیشتر طول نکشید و بی‌احتیاطی امانوئل ابوئه در دقیقه 102، باعث شد صحنه پنالتی، این بار در دروازه مقابل تکرار شود و درک کویت با گل کردن آن، به رؤیای قهرمانی آرسنالی‌ها پایان داد.

لیورپول 2-2 آرسنال- 9 آوریل 2023

با نزدیک شدن به انتهای فصل 2023، لیورپولی‌ها هیچ شانسی برای قهرمانی نداشتند، اما آرسنالی‌ها به دنبال کسب نخستین قهرمان لیگ از سال 2004 بودند. آرسنالی‌ها با 5 امتیاز بیشتر از سیتی، پا به آنفیلد گذاشتند و می‌دانستند که پس ازین مسابقه، فقط 8 بازی تعیین‌کننده باقی می‌ماند. 2 گل آرسنالی‌ها، برای 45 دقیقه آن‌ها را به سرزمین رؤیاها برد، اما کامبک لیورپولی‌ها در نیمه دوم با گل‌های صلاح و فیرمینیو ، سفر رؤیایی آن‌ها را نیمه‌کاره گذاشت! اگر سیوهای فوق‌العاده رمزدیل نبود، شاید حتی آرسنالی‌ها نتیجه را واگذار می‌کردند. اگرچه در پایان این دیدار، آرسنال باز هم از سیتی جلوتر بود، اما این بازی تأثیر ذهنی خود را بر شاگردان آرتتا گذاشت و آن‌ها را از مسیر قهرمانی دور کرد.

لیورپول 3-0 آرسنال- 28 آگوست 1994

بر خلاف سایر بازی‌های این لیست، اهمیت این مسابقه از نظر جدول نبود، بلکه از حیث اتفاقی بود که در جریان بازی افتاد. در ابتدای فصل، آرسنال در میانه جدول و لیورپول با 2 پیروزی در بالای جدول بود. رابی فاولر با به ثمر رساندن 3 گل ظرف 4 دقیقه و 35 ثانیه، هم عنوان ««سریعترین هت‌تریک لیگ برتر»» را از آن خود کرد و هم موجب تحقیر آرسنالی‌ها نزد هوادارانی شد که برای حمایت از تیم خود تا لیورپول سفر کرده بودند. هر چند در ادامه رقابت‌ها، لیورپول در حفظ فرم ابتدای فصل خود ناکام بود و لیگ را در رده چهارم به پایان رساند.

لیورپول 5-1 آرسنال- 29 دسامبر 2018

فصل 19-18 اوج قدرت لیورپول کلوپ در خانه بود و در آنفیلد توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسیدند. درست سه روز پس از کریسمس، لیورپولی‌ها بدون باخت و با اختلاف 6 امتیاز در صدر جدول، به مصاف آرسنال رفتند. لیورپولی‌ها که می‌دانستند برای رقابت با سیتی، نیاز مبرمی به برد دارند، به بهترین شکل ممکن واکنش نشان دادند. قرمزها، با هت‌تریک فیرمنیو پاسخ گل دقیقه 11 آرسنالی‌ها را دادند تا پس از سال 1922، برای دومین بازی متوالی در آنفیلد موفق به زدن 4 گل یا بیشتر مقابل آرسنال شوند. اما حتی این نمایش‌های اعجاب‌انگیز لیورپول هم برای توقف سیتی پپ گواردیولا کافی نبود و آن‌ها در نهایت 1 امتیاز برای قهرمانی کم آوردند.

آرسنال 3-3 لیورپول - 22 دسامبر 2017

حالا که به دیدن مسابقات پرگل در این لیست عادت کرده‌اید، بهتر است اشاره‌ای هم به دیدار دو تیم در پایان سال 2017 داشته باشیم. لیورپول در رده چهارم و آرسنال در رده پنجم بود و به‌لطف اختلاف 1 امتیازی دو تیم، رقابت برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان بسیار جذاب پیگیری می‌شد. در این بازی پرفراز نشیب، در حالی‌که لیورپولی‌ها در ابتدا با 2 گل صلاح و کوتینیو پیش افتادند، آرسنالی‌ها با 3 گل ظرف 6 دقیقه، کامبک زدند و نتیجه را به 3-2 تغییر دادند. اما این پایان کار نبود و گل دقیقه 71 فیرمینیو، آرسنالی‌ها را از دستیابی به 3 امتیاز بازی محروم کرد. در نهایت توپچی‌ها در رده ششم و لیورپولی‌ها در رده چهارم جدول قرار گرفتند.

آرسنال 3-2 لیورپول- 9 اکتبر 2022

هر دو مصاف این دو تیم در فصل 23-2022 ، تماشایی بود و دیدار نخست، آرسنال را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی مطرح کرد. آرسنال با 10 امتیاز فاصله نسبت به لیورپول رده پنجمی، پذیرای این تیم بود. گل مارتینلی در دقیقه 1 بازی، نوید یک بازی جذاب را به هواداران داد. پس از کش‌قوس‌های فراوان بازی، در نهایت بوکایوکو ساکا با پنالتی دقیقه 76 خود، سند پیروزی آرسنال و تثبیت صدرنشینی را امضا کرد. البته همان‌طور که گفتیم، آرسنال در نهایت دوم شد و لیورپولی‌ها نیز با قرار گرفتن در رده پنجم، در کسب سهمیه لیگ قهرمانان ناکام ماندند.

لیورپول 5-1 آرسنال- 8 فوریه 2014

در فصلی که لیورپولی‌ها فاصله چندانی با جام نداشتند و با لغزش بدموقع پای جرارد، دستانشان از لمس جام کوتاه ماند، تحقیر آرسنال در خانه احتمالاً بهترین نتیجه آن‌ها بود. آرسنال که تا پیش ازین بازی در بیشتر فصل صدرنشین بود، در آنفیلد به یکباره متلاشی شد. اشکرتل مدافع لیورپول، با 2 گل در 10 دقیقه، تیم برندون راجرز را پیش انداخت و در ادامه نیز 2 گل استوریج و استرلینگ، لیورپولی‌ها را با نتیجه 4-0 روانه رختکن کرد. تک‌گل آرسنال درین بازی را آرتتا مربی فعلی در نیمه دوم به ثمر رساند. پس ازین شکست، آرسنالی‌ها رفته‌رفته از صدر فاصله گرفتند و به رده چهارم سقوط کردند.

آرسنال 4-2 لیورپول- 9 آوریل 2004

درحافظه آرسنالی‌ها، فصل 4-2003 با خاطره شکست‌ناپذیری در لیگ ثبت شده است. شکست‌ناپذیری آرسنالی‌ها در لیگ، به قوت خود باقی بود، اما شکست و حذف مقابل یونایتد در نیمه‌نهایی جام حذفی و هم‌چنین برابر چلسی در یک‌چهارم لیگ قهرمانان در هایبوری، باعث شد که پیروزی 2-1 لیورپولی‌ها در نیمه اول بازی، هواداران را نگران کند. در حالی‌که تنها 4 دقیقه از نیمه دوم گذشته بود، ابتدا روبرت پیرس با گل تساوی، تیم را به روند شکست‌ناپذیری در لیگ برگرداند و سپس با دبل تیری‌هانری، کامبک آرسنالی‌ها تکمیل شد.

آرسنال 3-4 لیورپول- 14 آگوست 2016

پیروزی 4-3 خارج از خانه برابر آرسنال در ابتدای فصل 17-2016، حس آغاز یک عصر جدید با کلوپ را به لیورپولی‌ها بخشید. لیورپولی‌ها تا دقیقه 63 بازی 4-1 از حریف پیش افتادند و شاه‌بیت نمایش آن‌ها، گلزنی مانه در نخستین بازی او برای لیورپول بود. در ادامه، تلاش‌های آرسنال برای برگرداندن نتیجه، راه به جایی نبرد و گل‌های چمبرلین و کالوم چمبرز، فقط تلخی شکست را کمتر کرد. در تاریخ لیگ برتر، این دیدار را یکی از جذابترین دیدارها در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر می‌دانند. در پایان فصل، لیورپول یک رده بالاتر از آرسنال رده پنجمی قرار گرفت.

آرسنال 4-4 لیورپول - 21 آوریل 2009

6 بازی مانده به پایان فصل 9-2008، لیورپولی‌ها که با 1 اختلاف امتیاز در تعقیب منچستریونایتد بودند، به اهمیت پیروزی در آنفیلد کاملاً آگاه بودند. آندره آرشاوین، یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر در آن فصل، تک‌گل بازی در نیمه اول را به ثمر رساند، اما در نیمه دوم، بازی از این رو به آن رو شد و ابتدا لیورپولی‌ها با 2 گل بنایون و تورس، گل آرشاوین را بی‌اثر کردند. آرشاوین که از ابتدای این دیدار، هوس هت‌تریک را در سر داشت، دوباره نتیجه را به نفع مردان ونگر تغییر داد. دقایقی بعد از گل آرشاوین، تورس دبل کرد تا بازی دوباره مساوی شود. آرشاوین در شب رویایی خود، به هت‌تریک بسنده نکرد و با پوکر، آنفیلد را در سکوت فرو برد و در نهایت، در آخرین پرده از این رفت‌برگشت تماشایی نتیجه، گل دقیقه پایانی یوسی بنایون، 1 امتیاز خانگی را برای لیورپولی‌ها به ارمغان آورد. هر چند این تساوی برای لیورپول گران تمام شد و در نهایت با چهار اختلاف امتیاز، قهرمانی لیگ را به یونایتد تقدیم کردند.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار