فوتبال7

در آستانه قرعه کشی مرحله حذفی؛ چند نکته آماری از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا

به بهانه پایان یافتن مرحله گروهی لیگ قهرمانان، نگاهی داریم به برخی آمارهای جذاب و خواندنی در این مرحله.

1402/09/27 8:24 بهروز شیعه‌یان

در آستانه قرعه کشی مرحله حذفی؛ چند نکته آماری از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا
امید به گل (xG) منچسترسیتی دو برابر سایر تیم‌ها

فوتبال7 | عنوان بهترین عملکرد در مرحله گروهی، به منچسترسیتی تعلق می‌گیرد. بی‌تردید سیتی در قویترین گروه مسابقات نبود، اما باخت بارسلونا به آنتورپ نشان داد که عدم تمرکز لزوماً ربطی به قدرت گروه ندارد. سیتی، قهرمان فصل گذشته، در مرحله گروهی با امید گلزنی دو برابری در مقایسه با بقیه تیم‌ها (با اختلاف 18. 14)، خود را به‌عنوان اصلی‌ترین مدعی قهرمانی معرفی کرده است. xG سیتی، 25. 17 و تعداد گل‌های زده آن‌ها 18 بود که نشان‌دهنده بازدهی حداکثری آن‌ها در استفاده از فرصت‌های گلزنی است. سیتی در مرحله گروهی، 7 گل دریافت کرد که بسیاری از آن‌ها از زوایای بسته به ثمر رسیدند و در مرحله حذفی که تمرکز دفاعی نیز افزایش می‌یابد، احتمال دریافت اینگونه گل‌ها کمتر می‌شود. بنابراین اگر هالند بتواند دوباره به اوج خود برگردد، قهرمانی پیاپی سیتی دور از انتظار نیست.

تیم‌های لالیگایی در صدر چهار گروه

پس از فصل 07-2006 که چهار تیم انگلیسی (چلسی، یونایتد، آرسنال و لیورپول) صدرنشین گروه‌های خود شدند، یک بار دیگر چهار تیم از یک کشور موفق به تکرار این آمار شدند. رئال، بارسلونا، سوسیداد و اتلتیکو در صدر گروه‌های خود قرار گرفتند و البته سویا بر خلاف بقیه اسپانیایی‌ها، قعرنشین گروه شد تا تیم‌های اسپانیایی در ثبت موفقیت 100 درصدی ناکام بمانند. البته تاریخ به ما می‌گوید که صعود چهار تیم برای انگلیسی‌ها خوش‌یُمن نبوده و میلان به‌عنوان تنها تیم غیرانگلیسی حاضر در نیمه‌نهایی فصل 07-2006، قهرمان آن فصل شد. با توجه به اینکه تنها 2 تیم آلمانی و 2 تیم انگلیسی باقی مانده‌اند، منچسترسیتی و بایرن می‌توانند امیدوار باشند که سرنوشت میلان برایشان تکرار شود.

عملکرد ضعیف بارسا مقابل ضعیفترین دفاع گروه

بارسا با 2 باخت و به‌لطف عملکرد بهتر در بازی رو در رو، بالاتر از پورتو در صدر گروه ایستاد. اما در بازی آخر، مقابل تیمی که 5 باخت و 14 گل خورده داشت، زانو زد. از شش گلی که آنتورپی‌ها در مرحله گروهی به ثمر رساندند، سه گل مقابل بارسا بود! اگرچه بارسا به‌خاطر قطعی شدن صعود، از ترکیب اصلی خود استفاده نکرد اما خوش‌شانس بود که داور ویدیویی، تصمیم داور وسط مبنی بر اخراج سرخی روبرتو را رد کرد و نمایش ضعیف آن‌ها مقابل ضعیفترین تیم گروه، منجر به شکست سنگین‌تری نشد. دیگر باخت بارسا نیز در زمین شاختار رقم خورد و با توجه به اینکه بارسا در خانه نیز آمار گلزنی چندان فوق‌العاده‌ای ندارد، این عملکرد ضعیف خارج از خانه ممکن است در مرحله حذفی برای آن‌ها گران تمام شود.

چهار گل مقابل یک تیم

یکی از آمارهای جالب مرحله گروهی مربوط به گالنو وینگر برزیلی پورتو بود. او چهار گل به ثمر رساند که هر 4 گل در برابر شاختار بود. اگر در مرحله حذفی، ذهن گالنو بتواند همه تیم‌ها را شاختار فرض کند، احتمال صعود آن‌ها به یک‌چهارم بالاست!

عملکرد ضعیف رئال‌مادرید در دفاع

در حالی که رئالی‌ها با xG هجومی 16. 15 ، پس از منچسترسیتی در رده دوم قرار دارند، اما xG دفاعی آن‌ها (امید به گلزنی حریفان) با رقم بالای 72. 7، اصلی‌ترین دشمن آن‌ها در راه فتح چمپیونزلیگ به نظر می‌رسد. اشتباه آلابا در مقابل یونیون‌برلین، جدیدترین نسخه از عملکرد ضعیف رئالی‌ها در دفاع بود. با توجه به رویارویی با خط حمله‌های قویتر در مرحله حذفی، اگر رئال به‌دنبال قهرمانی است، باید تا آن زمان چاره‌ای برای رفع این مشکل بایندیشد. 

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار