فوتبال7

به بهانه حساسترین بازی امشب در لیگ قهرمانان؛ نگاهی به سابقه پی‌اس‌جی در مرحله گروهی و شرایط صعود آن ها در مقابل دورتموند

فوتبال۷ نگاهی ویژه به شرایط صعود یاران امباپه از گروه مرگ و سابقه پاریس در بازی‌های گروهی لیگ قهرمانان اروپا دارد. با ما همراه باشید.

1402/09/22 12:19 بهروز شیعه‌یان

به بهانه حساسترین بازی امشب در لیگ قهرمانان؛ نگاهی به سابقه پی‌اس‌جی در مرحله گروهی و شرایط صعود آن ها در مقابل دورتموند

پی‌اس‌جی در صورت شکست برابر دورتموند، با خطر حذف از لیگ قهرمانان مواجه است.

اما آیا این سخت‌ترین گروه آن‌ها در لیگ قهرمانان در سال‌های اخیر است؟

از سال 2011 که شرکت سرمایه‌گذاری قطر اسپورتس (Qatar Sports)، پاری سن‌ژرمن را خریداری کرده، پی‌اس‌جی علی‌رغم خریدهای متعدد، حضور موفقی در لیگ قهرمانان نداشته است. اما بازی امشب مقابل دورتموند، کمی با سال‌های قبل فرق دارد. غول‌های لیگ 1 فرانسه در سالیان گذشته، پس از نام‌های بزرگی چون بارسلونا (سال 2014)، رئال‌مادرید (2015)، آرسنال (2016) و منچسترسیتی (2021)، موفق به صعود از مرحله گروهی شده‌اند و به‌ندرت در موقعیتی مانند امشب قرار گرفته‌اند. در بازی امشب در سیگنال ایدوناپارک، حتی تساوی نیز ممکن است برای صعود آن‌ها کفایت نکند.

به همین بهانه می‌خواهیم سخت‌ترین صعودهای پاری سن‌ژرمن از مرحله گروهی لیگ قهرمانان را که در دوره مالکیت قطری‌ها اتفاق افتاده، مرور کنیم.

فصل 13-2012: گروه A مسابقات

پی اس جی (15 امتیاز)- پورتو (13)- دیناموکیف (5)- دینامو زاگرب (1)

در نگاه اول، شاید تعجب کنید که چرا گروهی را انتخاب کردیم که پاریس به‌راحتی از آن صعود کرده است. اما این فصل، دومین فصل حضور کارلو آنچلوتی بود و قطری‌ها که اعتماد چندانی به پروژه او نداشتند، در پی فُرم ضعیف پی‌اس‌جی در مسابقات داخلی و بخصوص شکست 2-1 مقابل نیس، به یکی از نوابغ مربیگری دنیا اولتیماتوم دادند که باید در بازی آخر مرحله گروهی به پیروزی برسد. پاریس موفق شد پورتو را با نتیجه 2-1 در پارک‌دوپرنس شکست دهد، اما علی‌رغم این پیروزی و صعود بی‌دردسر، آنچلوتی که از شروط مدیران قطری ناراضی بود، در ماه فوریه همان سال، پاریس را ترک کرد.

فصل 14-2013: گروه C مسابقات

پی‌اس جی (13 امتیاز)- المپیاکوس (10)- بنفیکا (10)- اندرلخت (1)

اگرچه پاریس با 13 امتیاز به‌عنوان تیم اول صعود کرد، اما همان‌طور که از ترکیب امتیازات مشخص است، صعود آسانی نداشته و فاصله با تیم‌های دوم و سوم فقط 3 امتیاز است. پس از تساوی خانگی 1-1 پاریس با ضعیفترین تیم گروه اندرلخت، در پایان هفته چهارم گروهی، پاریس 10، المپیا 7 و بنفیکا 4 امتیاز داشتند. بنفیکا و المپیا بازی‌های رو در روی خود را انجام داده بودند و بنفیکایی‌ها در آخرین بازی گروهی پذیرای پاریس بودند، بنابراین هر 3 تیم شانس صعود داشتند. اما پاریسی‌ها پیش از بازی پایانی، با پیروزی 2-1 خانگی برابر المپیاکوس که به‌سختی و با گل دقایق پایانی ادینسون کاوانی حاصل شد، حکم صعود خود را امضا کردند، هر چند شکست آن‌ها در بازی آخر مقابل بنفیکا، یک بار دیگر ثابت کرد که کار آسانی برای صعود ازین گروه نداشتند.

فصل 19- 2018 : گروه C مسابقات

پی‌اس‌جی (11 امتیاز)- لیورپول (9)- ناپولی (9)- ستاره سرخ بلگراد (4)

شاید گروه C طلسم خاصی دارد که پاریسی‌ها از حضور در آن استقبال نمی‌کنند! 5 سال بعد دوباره گروه C برای آن‌ها دردسرساز شد. توخل و شاگردانش، تورنمنت را با یک باخت 3-2 در آنفیلد آغاز کردند، اما در نهایت بالاتر از لیورپول، دور گروهی را به پایان رساندند. دراماتیک‌ترین لحظه پاریس درین گروه، احتمالاً تساوی 2-2 برابر ناپولی بود که به‌لطف گل دقیقه 93 دی‌ماریا در پارک‌دوپرنس، حاصل شد. کلید صعود آن‌ها نیز پیروزی 2-1 برابر لیورپول در هفته ماقبل پایانی بود. بازی‌های رو در روی لیورپول و ناپولی، با نتیجه مشابه 1-0 خاتمه یافته بود، اما قرمزهای آنفیلد صرفاً به لطف 2 گل زده بیشتر (9 به 7) راهی مرحله حذفی شدند. پی‌اس‌جی نیز امیدوار است که در بازی امشب مقابل دورتموند، سرنوشتی مشابه لیورپول برایش رقم بخورد!

فصل 21-2020: گروه H مسابقات

پی‌اس‌جی (12 امتیاز)- لایپزیش (12)- منچستریونایتد (9)- باشاک‌شهیر استانبول (3)

2 سال بعد پاریسی‌ها یک بار دیگر مشقت صعود را تجربه کردند. در پایان دور رفت مرحله گروهی، پی‌اس‌جی با تنها یک برد برابر باشاک‌شهیر، بخت سوم صعود از گروه بود، اما آن‌ها متحول شدند و دور برگشت را با برد خانگی 1-0 مقابل لایپزیش آغاز کردند. سپس در بازی کلیدی گروه، با شکست 3-1 منچستریونایتد در الدترافورد، امیدهای صعود خود را کاملاً زنده کردند، پیروزی خارج از خانه‌ای که یادآوری آن می‌تواند الهام‌بخش شاگردان انریکه در بازی دشوار امشب باشد. البته در سال 2020 آن‌ها در بازی آخر برابر باشاک‌شهیر صف‌آرایی کردند و بنابراین بر خلاف امشب، برای تکمیل مأموریت صعود، کار دشواری پیش رو نداشتند. در نهایت پی‌اس‌جی با امتیاز برابر اما به لطف گل زده در خانه لایپزیش (2-1 و 1-0) ، در صدر این گروه دشوار قرار گرفت.

فصل 24-2023 و تقلای دوباره پی‌اس‌جی برای صعود از گروه

امسال نیز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که صعود پاریسی‌ها به اما و اگر بستگی دارد، هر چند سرنوشت آن‌ها در دستان خودشان است.

اگر دورتموند در بازی امشب موفق به کسب پیروزی یا تساوی شود، به‌عنوان صدرنشین صعود می‌کند و اگر پاریس به پیروزی برسد، قطعاً به‌عنوان صدرنشین صعود خواهد کرد.

در صورت پیروزی میلان در بازی همزمان، پاریس با مساوی نیز صعود می‌کند، چون عملکرد بهتری در بازی‌های رو در رو دارد.

در صورت پیروزی نیوکاسل در بازی همزمان و تساوی پاریس، نیوکاسل به‌لطف نتیجه بهتر در بازی‌های رو در رو، دست بالا را دارد. و اگر پاریس ببازد نیز نیوکاسل با امتیاز بیشتر صعود می‌کند.

در صورت تساوی در بازی همزمان، پاریس در هر حالتی صعود می‌کند.

آیا پاریسی‌ها می‌توانند در بازی امشب پیروز شوند؟

✅ پاریسی‌ها معمولاً عملکرد خارج از خانه خوبی در لیگ قهرمانان ندارند، از جمله سه بازی آخر خارج از خانه که به‌ترتیب برابر میلان (2-1) و نیوکاسل (4-1) در همین فصل و بایرن (2-0) در فصل پیش، متحمل شکست شده‌اند. اما آن‌ها هرگز سابقه چهار باخت پیاپی خارج از خانه در رقابت‌های مهم اروپایی را ندارند.

✅ بورسیا دورتموند هر فصل داستان متفاوتی را سپری می‌کند. فصل پیش آن‌ها مدعی قهرمانی لیگ بودند و درین فصل، بر خلاف انتظارها، صعود خود از گروه مرگ لیگ قهرمانان را پیش از بازی پایانی تکمیل کرده‌اند تا نشان دهند توانایی رقابت با بهترین تیم‌ها را دارند. اما دورتموندی‌ها معمولاً در مقابل پاریس به مشکل می‌خورند و از پنج بازی قبلی اروپایی دو تیم، پی‌اس‌جی 2 پیروزی و 2 تساوی کسب کرده است. البته هر 2 پیروزی پاریسی‌ها در خانه رقم خورده و در سیگنال ایدونا پارک، یک تساوی و یک شکست دارند.

✅ دورتموند در بازی امشب هیچ فشاری را احساس نمی‌کند، هر چند صدرنشینی گروه می‌تواند عامل انگیزشی باشد، اما تردیدی نیست که در وهله اول، آن‌ها برای لذت بردن از بازی به میدان خواهند رفت.

دورتموند، قدرتمند در خانه: آن‌ها از دو بازی خانگی خود، یک پیروزی و یک تساوی دارند و هیچ گلی دریافت نکرده‌اند. در 18 بازی خانگی قبلی اروپایی نیز فقط 2 باخت دارند. درین مدت، بارسلونا، اینترمیلان، سیتی و چلسی از جمله تیم‌هایی بوده‌اند که بدون کسب 3 امتیاز، سیگنال ایدوناپارک را ترک کرده‌اند. در سال 20-2019 نیز در دیدار رفت مرحله یک شانزدهم نهایی با گل هالند، در خانه پاریس را 2-1 شکست دادند.

✅ از بین دو مهاجم فرانسوی پاریسی‌ها، کولو موآنی سابقه گلزنی مناسبی برابر دورتموند ندارد، چه در زمان حضور در آینتراخت‌فرانکفورت و چه در پاریس. اما امباپه در هر چهار مصاف قبلی خود برابر دورتموند، حداقل در یک گل نقش داشته است (چهار گل و یک پاس گل).

✅ درین فصل امباپه 18 بار موفق به گلزنی شده و دروازه‌بان دورتموند مسلماً شب سختی برای توقف او خواهد داشت. اما گرگور کوبل، به‌ویژه در اروپا فصل نسبتاً خوبی را سپری می‌کند و سیوهای او برابر نیوکاسل و مهار پنالتی الیویه ژیرو، عامل اصلی پیروزی 1-0 دورتموند در خانه و 3-1 در سن‌سیرو بودند.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار