فوتبال7

کمتر از ۴۸ ساعت تا دربی ۱۰۲؛ پایان حسرت هواداران استقلال یا تداوم برتری‌های سرخ ها؟

مروری بر رقابت جذاب سرخابی های پایتخت

1402/09/21 23:28 علی ساغری

کمتر از ۴۸ ساعت تا دربی ۱۰۲؛ پایان حسرت هواداران استقلال یا تداوم برتری‌های سرخ ها؟

پنج شنبه ۲۳ آذر اولین دربی فصل ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ قرار است برگزار شود و فوتبال دوستان بار دیگر به تماشای این رقابت جذاب خواهند نشست. از یک سو استقلال به دنبال شکستن طلسم ۶ساله برد پرسپولیس در بازی‌های لیگ برتر است و از سوی دیگر یحیی گل محمدی تلاش می‌کند با کسب سومین برد پیاپی در دربی پایتخت بابت نتایج اخیر تیم خود از هواداران به بهترین شکل دلجویی کند. این مطلب از فوتبال۷ را به بررسی این رقابت جذاب اختصاص داده ایم. با ما همراه باشید! 

برگزاری شهرآورد تهران با VAR؛ شایعه یا واقعیت؟ 

یکی از اخباری که این روزها بسیار تنور دربی را داغ کرده است، بحث استفاده از کمک داور ویدیویی است. البته که اتفاقات بازی آلومینیوم اراک و صنعت نفت آبادان، به خوبی نشان داد که تعبیر داوران از VAR چیست! با این حال گفته می‌شود هدست‌های تولید شده توسط برند وکرو توسط سازمان لیگ خریداری شده است و تحویل فدراسیون فوتبال داده شده است. باید ایستاد و دید که آیا این سیستم می‌تواند به کاهش خطاهای داوری کمک کند یا خیر؟ 

برترین گلزنان دو تیم در تاریخ دربی

قطعا گلزنی در دیدار شهرآورد تاثیر بسیار مثبتی روی محبوبیت یک بازیکن دارد. بهترین گلزنان تاریخ دربی تا آذر ماه ۱۴۰۲ به شرح زیرند: 

• صفر ایرانپاک با ۷ گل

• حسین کلانی با ۶ گل

• علی جباری، غلامحسین مظلومی و مهدی هاشمی نسب با ۵ گل

• فرهاد مجیدی، مجتبی جباری، امیر ارسلان مطهری، علی علیپور، همایون بهزادی با ۴ گل

• صادق ورمزیار، آرش برهانی، صمد مرفاوی، شاهرخ بیانی، فرشاد پیوس، هادی نوروزی و ایمون زائد با ۳ گل

نام‌های بسیاری هم به عنوان دو گله‌های دربی می‌توان ذکر کرد که شاید رضا عنایتی، علی پروین و محمود فکری از مهم‌ترین این اسامی باشند. 

آبی‌ها به دنبال شکستن طلسم ۶ ساله؛ آیا برای وریا غفوری جایگزین پیدا میشود؟ 

از آخرین برد استقلال در وقت‌های معمول یک مسابقه شهرآورد حدود ۶ سال می‌گذرد. جایی که استقلال تحت هدایت وینفرد شفر، با تک گل وریا غفوری توانست پرسپولیس را شکست دهد. دربی رفت در آن فصل از فوتبال ایران با برتری قرمز‌ها به پایان رسیده بود و بعد از آن مسابقه اشک‌های بازیکن سنندجی آبی‌ها به شدت مورد توجه قرار گرفته بود. اما ظاهرا این گریه او را مصمم‌تر کرده بود. 

قرمز‌ها به دنبال از بین بردن نماد ۴ آبی‌ها

فصل ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ بود که شاگردان گل محمدی در دو مسابقه پشت سر هم برابر رقیب سنتی خود به پیروزی رسیدند. اکنون هواداران پرسپولیس انتظار برد دیگر تیم محبوبشان در دربی و نزدیک شدن به رکورد چهار برد پشت سر هم استقلال را می‌کشند. رکوردی که در زمان مربیگری پرویز مظلومی حد فاصل سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ بدست آمد. 

بهترین فرصت یحیی برای دلجویی از هواداران 

نتایج بازی‌های اخیر پرسپولیس در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا اصلا برای راضی کردن هواداران این تیم کافی نیست. تا پیش از برد مقابل هوادار این تیم در ۶ بازی موفق به کسب پیروزی نشده بود. برد مقابل تیم تحت هدایت محمود فکری هم برای اینکه گل محمدی جایگاه سابق خود را پس بگیرد کافی نیست و قطعا برد در بازی مهمی نظیر دربی می‌تواند غصه حذف از لیگ قهرمانان آسیا را از بین ببرد. 

اولین دربی نکونام در قامت سرمربی؛ آیا جواد لالیگایی از سرمربیان اخیر استقلال بهتر کار می‌کند؟ 

نگاهی به بازی‌های گذشته استقلال مقابل پرسپولیس فکت فوتبالی جالبی را آشکار می‌کند. امیر قلعه نویی، پرویز مظلومی، علیرضا منصوریان، وینفرد شفر، آندره استراماچونی، فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو سرمربیان این تیم در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ بودند که هیچ کدام در اولین دربی خود موفق به پیروزی نشدند. جواد نکونام به دنبال شکستن این طلسم و جاودانه کردن نام خود در تاریخ باشگاه استقلال است. او در زمان مربیگری فولاد با قهرمانی در جام حذفی و سوپرجام نشان داد به دنبال بلند پروازی است. اما این بار تلاش می‌کند با پیروزی در دربی به بلند پروازی خود ادامه دهد. 

نگاهی به آمار دربی‌های برگزار شده در آذر

دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون هشت مسابقه خود را در آخرین ماه پاییز برگزار کرده‌اند. در این بین قرمز‌ها سه بار به پیروزی رسیده‌اند و سهم آبی‌ها هم یک برد بوده است. چهار بازی نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. اما جالب است بدانید علی رغم برتری عدد برد‌های پرسپولیس در آذرماه، قاطع‌ترین پیروزی آبی‌های پایتخت در همین ماه بدست آمده است. در بازی جام حذفی سال ۱۳۹۰ که شاگردان پرویز مظلومی توانستند با دو گل مجتبی جباری و تک گل اسماعیل شریفات به برتری برسند. 

خبر بد برای نکونام و هواداران آبی

بدون شک از محمد حسین مرادمند می‌توان به عنوان یکی از محکم‌ترین ستون‌های خط دفاع استقلال در سال‌های اخیر یاد کرد. اما مصدومیت او و ایمان سلیمی؛ دیگر مدافع آبی‌ها سبب شده است که اوضاع در خط دفاعی این تیم برای سرمربی و هواداران این تیم قدری نگران کننده شود. باید ایستاد و دید مربی جوان آبی‌ها برای این مشکل چه تدبیری اندیشیده است؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار