فوتبال7

۲۶ رکورد عجیب و دست‌نیافتنی دنیای فوتبال (بخش دوم)

فوتبال۷ شما را به خواندن بخش دوم و پایانی رکوردهای دست نیافتنی دنیای فوتبال دعوت میکند.

1402/09/21 17:19 بهروز شیعه‌یان

۲۶ رکورد عجیب و دست‌نیافتنی دنیای فوتبال (بخش دوم)
12- بیشترین هت‌تریک در دوران بازی

بسیاری از بازیکنان فوتبال، دوران بازی خود را در آرزوی یک هت‌تریک به پایان می‌رسانند، اما پله افسانه‌ای، با 92 بار هت‌تریک، آرزو را به یک عادت تبدیل کرده بود. مسلماً گلزنی برای پله یک تفریح بود، اما این آمار بی‌نظیر به‌تنهایی نشان می‌دهد که چرا پله را یکی از بزرگترین‌های دوران می‌دانند.

11- بیشترین تعداد بازی برای منچستریونایتد

در 25 سال پایانی قرن بیستم، منچستر به یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا تبدیل شد و بسیاری از بازیکنان رؤیای بازی در این باشگاه را در سر داشتند. رایان گیگز با 963 بازی (بیش از 20 سال)، یکی از وفادارترین بازیکنان این باشگاه و رکوددار بیشترین بازی است. با توجه به تغییر ماهیت فوتبال و کمرنگ شدن عنصر وفاداری در فوتبال امروز، این رکورد دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

10- سریعترین گل در تاریخ جام‌جهانی

گلزنی در صحنه رقابتی مانند جام‌جهانی، برای هر بازیکنی لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است، بخصوص اگر این گل در ثانیه‌های ابتدایی یک بازی به ثمر برسد. هاکان شوکر با گلزنی در ثانیه 8. 10 مقابل کره جنوبی در دیدار رده‌بندی جام‌جهانی 2002، نه تنها این لذت را حس کرد، بلکه رکوردی بر جا گذاشت که تا به امروز پابرجاست. ترکیه این دیدار را با نتیجه 2-3 پیروز شد و مدال برنز جام را دریافت کرد.

9- بیشترین کارت قرمز در یک بازی

در برخی نبردهای داغ دنیای فوتبال، سطح تنش به حدی می‌رسد که داور چاره‌ای جز استفاده چند‌باره از کارت قرمز ندارد، از جمله در دیدار پرتغال و هلند در جام‌جهانی 2006 که تماشاگران شاهد چهار کارت قرمز بودند. اما در آماری عجیبتر، در دسته‌های پایینتر لیگ آرژانتین، در مسابقه دو تیم کلی‌پول (Claypole) و ویکتوریانو آرناس (Victoriano Arenas)، داور مسابقه به‌خاطر یک درگیری شدید دسته‌جمعی، به 36 نفر، از جمله بازیکنان اصلی، مربیان و برخی بازیکنان ذخیره، کارت قرمز نشان داد.

8- دورترین گل با ضربه سر

گلزنی با سر، به‌خاطر تنظیم لحظه اصابت سر به توپ، دقت و هنر بالایی را می‌طلبد و همه ما، گل‌های سر زیبایی را در دنیای فوتبال دیده‌ایم. اما یکی از گل‌های عجیب و البته اتفاقی که رکورد طولانی‌ترین گل سر را به خود اختصاص داده، مربوط به جون ساموئلسون در یکی از بازی‌های لیگ نروژ است که از فاصله 58 متری، قصد دور کردن توپ را داشت، اما ضربه سر او بقدری قدرتمند بود که وارد دروازه حریف شد.

7- بهترین گلزن در تاریخ چمپیونزلیگ

وقتی به سطح رقابتی مثل چمپیونزلیگ نگاه می‌کنیم، بیش از پیش به عظمت آمار و عملکرد کریستیانو رونالدو در مهمترین تورنمنت باشگاهی دنیا پی می‌بریم، به‌ویژه اینکه رونالدو با 140 گل (یا به روایتی 141 گل)، رکوردار گلزنی در لیگ قهرمانان است. ازین 140 گل، 19 گل از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده است.

6- سریعترین هت‌تریک در تاریخ فوتبال

هیجان وصف‌ناپذیر یک هت‌تریک را فقط بازیکنانی می‌توانند درک کنند که موفق به ثبت این آمار دشوار در زمین بازی می‌شوند. اما هیجانی که تامی راس مهاجم انگلیسی در سال 1964 تجربه کرد، با تمامی هت‌تریک‌های دیگر فرق داشت، چون او در دیدار مقابل راس‌کانتی و نارین‌کانتی، ظرف 90 ثانیه موفق به زدن 3 گل شد. اینکه یک بازیکن چگونه می‌تواند در 90 ثانیه، سه گل به ثمر برساند، هنوز یکی از عجایب بی‌پاسخ دنیای فوتبال است.

5- بیشترین مدال‌های جام‌جهانی

افزودن یک مدال طلای جام‌جهانی به ویترین افتخارات، معمولاً اوج آرزوهای یک بازیکن فوتبال است و حتی بازیکنی مثل مسی، پس از سال‌ها تقلا توانست به این مهم دست یابد. اما اسطوره برزیلی‌ها، پله، نه یک بار بلکه 3 بار شاهد درخشش طلایی‌رنگ این مدال بر گردن خود بود.

4- بیشترین بازی رسمی

برخی از اسطوره‌های دنیای فوتبال مفتخر به ثبت آمار 1000 بازی رسمی یا بیشتر در کارنامه ورزشی خود هستند، اما فاصله پیتر شیلتون درین آمار کاملاً دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. دروازه‌بان سابق تیم ملی انگلیس و تیم‌هایی همچون لستر، بولتون و وستهم، در پایان فصل 97-1996 در سن 47 سالگی، با 1390 بازی رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

3- بیشترین گل در یک جام‌جهانی

آخرین جام‌جهانی در سال 2022 در حالی به پایان رسید که امباپه با 8 گل، کفش طلا را تصاحب کرد. اما او فاصله زیادی با ژوست فونتن دارد که در جام‌جهانی 1958، موفق به ثبت 13 گل در 6 بازی شد. حتی میروسلا کلوزه به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ این جام، مجموعاً 16 گل در 4 جام‌جهانی به ثمر رسانده است که یک بار دیگر ارزش کار فونتن را نمایان می‌سازد.

2- بیشترین اختلاف گل در یک دیدار ملی

به ثمر رسیدن گل‌های متعدد در بازی تیم‌های ملی قدرتمند و ضعیف، پدیده رایجی است. البته که هیچ تیم قدرتمندی، چنین تیم ضعیفی را برای دیدار دوستانه انتخاب نمی‌کند و اینگونه بازی‌ها بیشتر در مقدماتی جام‌جهانی، مقدماتی یورو و ... اتفاق می‌افتند و تیم قدرتمند از آن بازی به‌عنوان یک جلسه تمرینی و کسب آمادگی برای بازی‌های اصلیتر استفاده می‌کند. در این رکورد ، یک بازی با اختلاف از بقیه بازی‌ها بالاتر است، بازی استرالیا و ساموآی آمریکایی در قالب مقدماتی جام‌جهانی 2002 که استرالیا در 90 دقیقه، 31 بار دوازه ساموآ را باز کرد و بهترین گلزن استرالیا درین بازی نیز آرکی تامپسون بود.

1- بیشترین گل در تاریخ فوتبال

در مورد این آمار، دو مبنای آماری وجود دارد. مبنای نخست که صرفاً رقابت‌های حرفه‌ای را ملاک قرار می‌دهد، متعلق به «« فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال IFFHS»» است. طبق این مبنا، کریستیانو رونالدو با 868 گل بهترین گلزن است.

مبنای دوم که تمامی رقابت‌ها در تمام سطوح را ملاک قرار می‌دهد، متعلق به ««بنیاد آماری فوتبال RSSSF»» است. طبق این مبنا، اروین هلمشن (Erwin Helmchen)، مهاجم آلمانی ، با حداقل 987 گل بهترین گلزن تاریخ فوتبال است.


📌 بخش اول این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه نمایید.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار