فوتبال7

نبرد بزرگان امروز و دیروز؛ دیداری حیثیتی برای بایرن و جدال مرگ و زندگی برای منچستر

فوتبال۷ نگاهی ویژه دارد به حساس‌ترین بازی از آخرین هفته‌ی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا: منچستریونایتد-بایرن مونیخ

1402/09/20 17:15 بهروز شیعه‌یان

نبرد بزرگان امروز و دیروز؛ دیداری حیثیتی برای بایرن و جدال مرگ و زندگی برای منچستر

منچستریونایتد با عملکرد کاملاً سینوسی خود در این فصل و تحمل هفت شکست از 16 بازی ابتدایی خود در لیگ برتر، در رده ششم جدول قرار گرفته است. بنابراین باید گفت که قهرمانی لیگ برتر پیشکش ! منچستری‌ها حتی برای کسب سهمیه چمپیونزلیگ فصل بعد، کار دشواری پیش رو دارند. تن‌هاخ برای نجات فصل خود راهی جز پیروزی در این بازی و صعود به یک‌شانزدهم ندارد. اما این تازه یک روی قضیه است، روی بدتر داستان اینست که هواداران باید یک چشمشان به زمین الدترافورد و چشم دیگرشان به صفحه گوشی موبایل باشد تا همزمان نتیجه دیگر بازی گروه (کپنهاگن- گالا) را چک کنند.

شرایط صعود منچستر

اگر چند سال پیش می‌گفتند منچستریونایتد، دارنده 3 عنوان قهرمانی اروپا، با کسب 4 امتیاز از 5 بازی، در یکی از گروه‌های نسبتاً ساده لیگ قهرمانان در قعر جدول گروه قرار گرفته، باور نمی‌کردید. اما فاجعه فعلی از این هم فراتر رفته و منچستریونایتد نه تنها در خطر حذف از چمپیونزلیگ ، بلکه در خطر حذف از لیگ اروپا قرار دارد. هر چند با توجه به پیشینه و عظمت دوران فرگوسن، شاید برخی هواداران منچستر، چهارم شدن در گروه را به ننگ بازی در لیگ اروپا ترجیح دهند.

منچستر در صورتی به یک‌شانزدهم صعود می‌کند که:

✅ بایرن را ببرد و کمی آن‌طرف تر در پایتخت دانمارک، گالاتاسرای و کپنهاگن به تساوی رضایت دهند. این تنها سناریوی ممکن برای صعود آن‌هاست.

منچستر در صورتی به پلی‌آف لیگ اروپا صعود می‌کند که:

✅ بایرن را شکست داده و در بازی همزمان، یکی از دو تیم (گالا یا کپنهاگن) پیروز شوند.

✅ با بایرن مساوی کند و گالا، کپنهاگن را شکست دهد. درین صورت یونایتد در رده سوم قرار گرفته و به پلی‌آف لیگ اروپا می‌رود.

و در صورت باخت برابر بایرن، منچستریونایتد از گردونه رقابت‌های اروپایی خارج می‌شود.

فُرم فعلی دو تیم

در مقاله قبلی فوتبال 7 که به بررسی وضعیت منچستر پس از تساوی در ترکیه اختصاص داشت، نوشته بودیم که منچستر با دریافت 14 گل در 5 بازی، یک رکورد دفاعی منفی تاریخی از خود بجا گذاشته است، رکوردی که بین تیم‌های انگلیسی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان، سابقه ندارد. وضعیت منچستر در حمله نیز دست کمی از دفاع ندارد، رشفوردی که در فصل پیش 30 گل به ثمر رسانده بود، تاکنون فقط 2 بار موفق به گلزنی شده که تازه یکی از آن‌ها از روی نقطه پنالتی بوده. بازیکنان ذخیره مانند گارناچو و آنتونی نیز در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشده‌اند.

روند قهقرایی یونایتد پس از الکس فرگوسن، همچنان ادامه دارد. هرازگاهی نور امید پدیدار می‌شود، اما ابرهای تیره بی‌ثباتی خیلی زود به آسمان منچستر برمی‌گردند، مانند برد نسبتاً امیدوارکننده هفته پیش مقابل چلسی و سپس، سی‌وپنجمین شکست خانگی برابر بورنموث (فرگوسن در دوران 26 ساله مربیگری خود تنها 34 شکست خانگی را در لیگ برتر متحمل شد!)

بایرن نیز پس از یک شکست سنگین و ناامیدکننده 5 یک در زمین آینتراخت، پا به این بازی می‌گذارد. بایرن اگرچه زیر نظر ناگلزمن و سپس توخل، صلابت فصول پیش خود در بوندس‌لیگا را از دست داده، اما باز هم در رده دوم جدول قرار دارد و در گروه اروپایی نیز صعود خود به‌عنوان صدرنشین را قطعی کرده است. بنابراین آن‌ها از یک سو، برای جبران شکست شنبه شب در بوندس‌لیگا، جنبه حیثیتی این بازی را جدی می‌گیرند و از سوی دیگر، به‌دنبال حفظ رکورد خود در زمینه شش سال شکست‌ناپذیری در مرحله گروهی لیگ قهرمانان هستند، یعنی دقیقاً همان چیزی که منچستر در بازی فردا شب نیاز مبرم به آن دارد و باید بایرن را شکست دهد!

بایرن 39 بازی است که در مرحله گروهی شکست نخورده و از 19 بازی آخر خارج از خانه خود درین مرحله، 17 برد و 2 مساوی دارد، از جمله هشت برد متوالی در 8 بازی آخر خارج خانه در مرحله گروهی. هر دوی این موارد، یک رکورد در تاریخ لیگ قهرمانان محسوب می‌شوند.

سابقه بازی‌های رو در رو

سهم یونایتد 5 برد و سهم بایرن 2 برد است. 5 بازی نیز با تساوی به اتمام رسیده است. نخستین سفر بایرنی‌ها به الدترافورد به 25 سال پیش برمی‌گردد، به فصل 99-1998 لیگ قهرمانان که بایرن در مرحله گروهی با نتیجه 1-1 یونایتد را در خانه متوقف کرد. در آن فصل دو تیم بار دیگر در فینال به هم رسیدند و شیاطین سرخ در یک بازی به‌یاد ماندنی، در دقایق پایانی شکست یک صفر را با برد 2- 1 عوض کردند و قهرمان شدند.

صحبت‌های پیش از بازی

برونو فرناندز، کاپیتان فعلی یونایتد، از بازیکنان تیمش خواسته که بی‌توجه به آن‌چه در بازی همزمان می‌گذرد، فقط روی وظیفه خودشان، پیروزی بر بایرن، تمرکز کنند.

توماس توخل، ضمن دفاع از هری کین که در دو بازی اخیر بوندس‌لیگا و لیگ قهرمانان موفق به گلزنی نشده است، اظهار داشت: ««مطمئنم که کین با آمادگی 100 درصدی وارد زمین میشه و بهترین نمایش خودشو ارائه میده. اون یه قهرمانه، یه برنده ذاتی. کین از انتخاب بایرن به جای منچستر اصلاً پشیمون نیست و از زندگی در آلمان کاملاً راضیه. هری بی‌صبرانه منتظر برگشت به انگلیس و بازی دوباره در الدترافورده»»

شایان ذکر است که هری کین در 11 دیدار آخر خود مقابل یونایتد، در 9 گل مشارکت داشته است (پنج گل و چهار پاس گل).

مصدومین

بایرن گنابری را به دلیل مصدومیت در بازی روز شنبه مقابل فرانکفورت، در اختیار ندارد. ماتیاس دلیخت نیز از چند هفته پیش مصدوم است.

منچستر هم‌چنان بازیکنانی مانند مارتینز و اریکسن را به‌علت مصدومیت در اختیار ندارد. اما کاسمیرو، میسون مانت و آماد دیالو، با تیم تمرین کرده‌اند، هر چند بعید است آماده بازی کامل باشند. لوک شاو، رافا وارن و ایوانس نیز به آمادگی کامل رسیده‌اند.

برونو فرناندز، به‌خاطر دریافت پنجمین کارت زرد برابر بورنموث، از جدال مهم هفته بعد با لیورپول محروم است و بنابراین می‌تواند با خیال راحت و با تمام انرژی، روی دیدار فردا شب تمرکز کند.

رشفورد نیز پس از اخراج مقابل کپنهاگن و یک بازی محرومیت مقابل گالا، در بازی مقابل بایرن در دسترس خواهد بود.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار