فوتبال7

سالروز شکست برزیل مقابل کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲؛ زمان انتقام افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۴ رسیده بود!

کرواسی در پنالتی باخت نمیدهد!

1402/09/18 23:52 علی ساغری

سالروز شکست برزیل مقابل کرواسی در جام جهانی ۲۰۲۲؛ زمان انتقام افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۴ رسیده بود!

بدون شک یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی قطر رویارویی یاران مودریچ در تیم ملی کرواسی مقابل یاران نیمار در تیم ملی بزریل بود. این دو تیم در دیدار افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۴ که اتفاقا به میزبانی زردپوشان آمریکای جنوبی برگزار شد، رو در روی هم قرار گرفتند و ابتدا مارسلو با گل به خودی کروات‌ها را پیش انداخت. اما سه گل بزریل سبب شد که این بازی به نفع تیم میزبان تمام شود. از آن بازی 8 سال گذشته بود. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قرار است به بررسی صفر تا صد حذف دراماتیک سلسائو مقابل شاگردان دالیچ بپردازیم. 

چه شد که بزریل و کرواسی مقابل هم قرار گرفتند؟ 

بزریل در گروه G رقابت‌ها بود و خود را کنار سوئیس، کامرون و صربستان میدید. هرچند یاران نیمار مقابل دو تیم اروپایی گروه خود به برتری رسیدند، اما کامرونی که حذف خود را قطعی کرده بود در بازی آخر مقابل برزیل شگفتی‌سازی کرد و با گل ابوبکر مقابل قهرمان ۵ دوره این رقابت‌ها به پیروزی رسید. وینسنت ابوبکر درست بعد از زدن گل اخراج شد. 

درمقابل شاگردان زلاتکو دالیچ که به عنوان نایب قهرمان دوره قبل به این رقابت‌ها پا گذاشته بودند، با بلژیک، کانادا و مراکش همگروه بودند که تساوی مقابل مراکش و بلژیک و برد مقابل کانادا سبب شد با ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم گروه خود به دور بعد صعود کنند. برزیل در یک هشتم نهایی کره جنوبی را با نتیجه چهار بر یک شکست داد و کرواسی مقابل ژاپن در ضربات پنالتی به برتری رسیده بود. این دو تیم در مرحله یک چهارم نهایی روز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ در ورزشگاه تیم الریان قطر مقابل هم قرار گرفتند. 

هرآنچه در زمین بازی گذشت! 

دور از انصاف است اگر نگوییم برزیل در فاز حمله کاملا برتر بود و کرواسی کاری در فاز تهاجمی از پیش نبرد. سلسائو در وقت معمول یازده موقعیت روی دروازه کروات‌ها خلق کرد و یاران مودریچ تنها موفق به خلق یک موقعیت شدند و اتفاقا همان موقعیت شطرنجی‌پوشان را از شکست مقابل نماینده آمریکای جنوبی نجات داد. زردپوشان ۲۱ شوت زدند و این تعداد برای مردان اروپایی تنها ۹ عدد بود. در ۹۰ دقیقه این بازی توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد و دو تیم به استقبال دو وقت ۱۵ دقیقه‌ای رفتند. 

اولین گل بازی را نیمار برای برزیل در دقیقه ۱+۱۰۵ به ثمر رساند. شاید کمتر کسی احتمال میداد که کروات‌ها بتوانند بعد از گذشت زمان کمی به بازی برگردند. اما پتکوویچ موفق شد در دقیقه ۱۱۷ گل مساوی را به ثمر برساند تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. نکته جالب اینجا بود که کرواسی در سه بازی قبلی خودش در جام جهانی که به پنالتی کشیده بود پیروز شده بود. در این بازی هم ظاهرا قرار نبود یاران دالیچ سنت‌شکنی کنند. 

ضربات پنالتی بازی 

هر چهار ضربه کرواسی توسط ولاسیچ، اورسیچ، مودریچ و ماجر تبدیل به گل شدند. اما مارکینیوش و رودریگو دو ضربه از چهار پنالتی بزریل را از دست دادند تا کرواسی بتواند سلسائو را شکست دهد و به نیمه نهایی راه یابد. کروات‌ها در نیمه نهایی مقابل آرژانتین شکست خوردند و با پیروزی مقابل مراکش در رده‌بندی به مقام سومی این جام رسیدند.

برچسب ها:
میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار