فوتبال7

26 رکورد عجیب و دست‌نیافتنی دنیای فوتبال (بخش اول)

در این مقاله قصد داریم رکوردهای ماندگار دنیای فوتبال که شکسته شدن آن‌ها بسیار بعید به نظر میرسد را به یکدیگر مرور کنیم. با ما همراه باشید.

1402/09/18 23:15 بهروز شیعه‌یان

26 رکورد عجیب و دست‌نیافتنی دنیای فوتبال (بخش اول)
26- بیشترین گل‌ها در یک سال تقویمی

 در سال‌های اخیر، بازیکنانی نظیر مسی، رونالدو، نیمار، صلاح و ... ، مرزهای گلزنی در فوتبال را فرسنگ‌ها جابجا کرده‌اند. اما کاری که مسی در سال 2012 انجام داد و با ثبت 91 گل، بسیاری از اسطوره‌های فوتبال را پشت سر گذاشت، نه تنها جابجایی مرزها، بلکه یک رکوردشکنی تاریخی بود.

25- نخستین بازی در پایین‌ترین سن

در دنیای امروزه، به‌دلیل پیشرفت علم ورزش و آمادگی جسمانی، شاهد آنیم که در تیم‌های مطرح دنیا، بسیاری از بازیکنان، از سنین نوجوانی برای تیم اصلی به میدان می‌روند. اما شاید تعجب کنید اگر بشنوید مائوریسیو بالدی‌وییزو، نخستین بازی خود برای کلاب آرورا (Club Aurora) بولیوی را در سن 12 سالگی انجام داد. البته بالدی‌وییزو فوتبال خود را در کشور بولیوی ادامه داد و هیچ‌گاه نام بزرگی نشد، اما ازین حیث رکورددار باقی ماند.

24- رکورددار حضور متوالی در جام‌های جهانی

مقدماتی جام‌جهانی، از نظر دشواری، دست‌کمی از خود این جام ندارد و بارها دیده‌ایم که بسیاری از نام‌های بزرگ، از صعود به مرحله نهایی بازمانده‌اند. اما برزیل نام خود را به‌عنوان تنها کشوری که از آغاز برگزاری جام‌جهانی (سال 1930) در همه دوره‌های آن حضور داشته، ثبت کرده است، یعنی رکورد 22 حضور متوالی برای این تیم.

23- بیشترین کارت قرمز در دوران بازی

بی‌تردید هیچ بازیکنی علاقمند به اخراج شدن از بازی و 10 نفره کردن تیمش نیست، اما بعضی بازیکنان ذاتاً خشن هستند، مانند جراردو بدویا بازیکن تیم فوتبال میلوناریس کلمبیا که اخراج شدن را به یک رویه عادی تبدیل کرده بود و 46 بار مجبور به خروج از زمین بازی شد.

22- بیشترین تماشاگر در یک مسابقه

در فوتبال نیز مثل هر ورزش دیگری، تماشاگران بخش مهمی از جذابیت بازی و عامل تهییج بازیکنان هستند. استادیوم‌ها به دلایل امنیتی معمولاً نمی‌توانند از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند. اما استادیوم ماکارانا برزیل در سال 1950 در فینال جام‌جهانی میان برزیل و اروگوئه، شاهد سیل جمعیت 199854 نفری بود ، رکوردی که تا به امروز شکسته نشده و با توجه به ظرفیت و شرایط دنیای امروز نیز بعید است تکرار شود.

21- بیشترین کلین‌شیت یک دروازه‌بان در تاریخ لیگ برتر انگلیس

لیگ برتر با بازی‌های هیجان‌انگیز و گل‌های زیادی که ردوبدل می‌شود، شناخته می‌شود و یکی از دشوارترین کارها بسته نگه داشتن دروازه است، اما پیتر چک، دژ نفوذناپذیر چلسی و آرسنال، آمار اِعجاب‌انگیز 202 کلین‌شیت را در دوران حضور خود بر جا گذاشت.

20- دورترین گل ثبت‌شده در تاریخ

هر ساله شاهد گل‌های زیبای زیادی در دنیای فوتبال هستیم که بخش از آن‌ها، شوت‌های از راه دور هستند. رکورد دورترین گل ثبت‌شده متعلق به تام کینگ، دروازه‌بان تیم نیوپورت کانتی در دسته دو انگلیس است که شروع بازی او از دروازه خودی، یعنی از فاصله 96 متری، منجر به باز شدن دروازه تیم مقابل شد. البته این گل بیشتر اتفاقی بود تا اینکه زیبا باشد !

19- رکورددار قهرمانی متوالی در لیگ قهرمانان اروپا

قهرمانی پیاپی در لیگ قهرمانان اروپا (چمپیونزلیگ) به‌عنوان خاص‌ترین رقابت باشگاهی دنیا، شاید برای بقیه تیم‌ها یک محک جدی باشد، ولی برای رئال‌مادرید مثل یک جلسه تمرینی است و اخیراً نیز آن‌ها موفق به کسب سه قهرمانی پیاپی شدند. اما رکورد اصلی آن‌ها به سال‌های 60-1956 برمی‌گردد که پنج فصل متوالی قهرمان این تورنمنت شدند.

18- رکوددار بیشترین گل در تاریخ لالیگا

توجه دنیای فوتبال در دو دهه اخیر معطوف به رقابت مسی و رونالدو بوده که یکی از زمینه‌های اصلی آن، افزایش تعداد گل‌ها در لالیگا بود. یک رقابت شانه به شانه بین بارسلونا و رئال و به‌طور خاص بین این دو بازیکن در جریان بود اما با ترک رئال‌مادرید توسط رونالدو، مسی در رقابت برای رکوردشکنی تنها ماند و بنابراین با 474 گل، در صدر گلزنان تاریخ لالیگا قرار گرفت.

17- بیشترین حضور یک بازیکن در تاریخ لیگ برتر

یک بازیکن باید خیلی جان‌سخت باشد که بتواند سال‌ها در لیگ برتر انگلیس به بازی ادامه دهد و برخی بازیکنان، حتی به عدد 100 بازی لیگ برتری هم نمی‌رسند. اما گرت بری 653 بار در لیگ برتر برای تیم‌هایی همچون منچسترسیتی، ویلا و اورتون به میدان رفت. البته او یک بازیکن متوسط بود، اما این میزان بازی در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

16- بادوام‌ترین مربی در تاریخ لیگ برتر انگلیس

جنگ قهرمانی، جنگ سقوط، جنگ سهمیه و ... ، بخصوص در سالیان اخیر، نیمکت مربیان لیگ برتری را به نیمکت داغی تبدیل کرده‌اند. بنابراین برای مربیانی که در تیم‌های خود ماندگار می‌شوند، باید احترام زیادی قائل بود، از جمله آرسن ونگر که 828 مسابقه (7894 روز) در آرسنال دوام آورد و رکورددار این آمار محسوب می‌شود.

15- سریعترین کارت قرمز تاریخ

بازیکنان زیادی در تاریخ فوتبال بوده‌اند که در دقایق ابتدایی بازی اخراج شده‌اند. اما رکورد سریعترین و شاید هم مسخره‌ترین اخراج دنیای فوتبال مربوط به لی تاد مدافع تیم باشگاهی ««استالی‌بریج سلتیک»» است که در ثانیه 2 بازی به‌خاطر اعتراض شدید‌اللحن به بلند بودن صدای سوت داور، اخراج شد!

14- طولانی‌ترین مدت کلین‌شیت برای یک دروازه‌بان

وظیفه دروازه‌بان به‌عنوان آخرین سنگر دفاعی همیشه سخت است و گل نخوردن تیم‌ها در گرو هشیاری کامل او در چارچوب دروازه است. رکورددار بیشترین بازی متوالی از نظر کلین‌شیت، در اختیار مازاروپی دروازه بان واسکودوگامای برزیل است که موفق شد بیش از 20 بازی (1816 دقیقه)، دروازه خود را بسته نگه دارد.

13- طولانی‌ترین مدت کلین‌شیت یک دروازه‌بان در جام‌جهانی

با توجه به اینکه جام‌جهانی یک تورنمنت کوتاه‌مدت محسوب می‌شود، دقایق کلین‌شیت درین جام معمولاً خیلی طولانی نیست، اما والتر زنگا، در جام‌جهانی 1990 ، 516 دقیقه گل نخورد که شامل 5 بازی نخست ایتالیا مقابل اتریش، آمریکا، چکسلواکی، اروگوئه و جمهوری ایرلند بود. در 67مین دقیقه ششمین بازی، آرژانتینی‌ها بالاخره موفق به گشودن دروازه او شدند.

📌 بخش دوم این مقاله را میتوانید از اینجا مطالعه نمایید.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار