فوتبال7

سالروز شکست اسپانیا مقابل مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲؛ وقتی برتری آماری فایده‌ای ندارد!

شیرهای اطلس چگونه ماتادورها را شکست دادند؟

1402/09/15 23:13 علی ساغری

سالروز شکست اسپانیا مقابل مراکش در جام جهانی ۲۰۲۲؛ وقتی برتری آماری فایده‌ای ندارد!

هر دوره‌ای از جام جهانی ممکن است بستر خلق شگفتی‌های مختلف باشد و جام جهانی قطر به هیچ عنوان از این قاعده مستثنی نبود. اسپانیایی که از پر ستاره‌ترین تیم‌های هجدهمین جام جهانی بود باید دربرابر مراکشی قرار میگرفت که بازیکنان چندان مشهوری را در اسکواد خود نداشت. شاید یاسین بونو و اشرف حکیمی درکنار حکیم زیاش تنها اعضای این تیم بودند که طیف‌های مختلفی از فوتبال دوستان آن‌ها را می‌شناختند. اما نتیجه آن چیزی نبود که پیش بینی میشد. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قرار است به دومین خلق شگفتی از سوی شاگردان رکراکی در جام جهانی قطر بپردازیم. 

وضعیت دو تیم در مرحله گروهی 

اسپانیا در گروهی قرار گرفته بود که آلمان، کاستاریکا و ژاپن در آن حضور داشتند. آن‌ها کاستاریکا را در هم کوبیدند و مقابل آلمان با تساوی ۱-۱ متوقف شدند. در آخرین بازی هم درمقابل ژاپن به یک شکست مصلحتی رضایت دادند تا در مرحله یک هشتم نهایی دست کم روی کاغذ بازی آسان‌تری داشته باشند. چرا که درصورت صدرنشینی برابر باید مقابل کرواسی تیم دوم گروهی مراکش در آن بود قرار می‌گرفتند. 

مراکش هم در گروهی قرار گرفته بود که کمتر کسی شانس صعود از آن را برای این تیم قائل بود. آن‌ها با کرواسی و بلژیک، دو تیم قدرتمند اروپایی به همراه کانادا همگروه شده بودند. شیرهای اطلس بلژیک قدرتمند و کانادا را شکست دادند و دربرابر یاران مودریچ به یک تساوی ارزشمند رسیدند. درنهایت این دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف هم رفتند. 

وقایع بازی اسپانیا و مراکش

سرانجام ۶ دسامبر فرارسید و یکی دیگر از شگفتی‌های این جام، این بار در ورزشگاه بیناد قطر رقم خورد. دو تیم مقابل هم قرار گرفتند و همانطور که انتظار میرفت اسپانیا بازی را کامل در دست گرفته بود. ماتادور‌ها رکورد ۷۷ درصد مالکیت را درمقابل ۲۳ درصد مالکیت مراکش برای خود ثبت کردند. دربرابر ۱۰ شوت اسپانیایی‌ها یاران اشرف حکیمی تنها ۶ شوت زدند و از همه جالب‌تر اینکه درمقابل ۸ کرنر اسپانیایی ها، شاگردان رکراکی اصلا فرصت کرنر زدن پیدا نکردند. اما تلاش‌های بازیکنان شناخته شده تیم قهرمان 2010 نتیجه نداد و دو تیم بعد از ۱۲۰ دقیقه جنگندگی باید در ضربات پنالتی زورآزمایی می‌کردند. 

ضربات پنالتی

شاید مناسب‌ترین واژه برای کیفیت پنالتی زدن اسپانیایی‌ها کلمه "افتضاح" باشد. شاگردان انریکه سه پنالتی زدند که هرسه آن‌ها توسط ساربیا، سولر و بوسکتس به هدر رفت. درمقابل سه ضربه از ۴ پنالتی شیر‌های اطلس توسط حکیمی، زیاش و صابیری وارد دروازه اسپانیا شد تا این تیم بازهم در جام جهانی غول کشی کند. 

سرنوشت مراکش بعد از بازی با اسپانیا

شیر‌های اطلس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل دیگر همگروه خود در جام جهانی ۲۰۱۸ یعنی پرتغال قرار گرفتند. آن‌ها پرتغال را هم با تک گل یوسف النصیری شکست دادند تا حسرت صعود یک تیم آفریقایی به نیمه نهایی برای ساکنان این قاره بالاخره از بین برود. اما در نیمه نهایی مقابل مدافع عنوان قهرمانی یعنی فرانسه متحمل شکست شدند و باخت مقابل کرواسی در بازی رده‌بندی سبب بسنده کردن آن‌ها به رتبه چهارم شد. رتبه‌ای که دوره قبل جام جهانی، یعنی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سهم تیم شناخته شده انگلیس شده بود. 

رکورد جالب ولید الرکراکی 

نکته جالبی که درباره سرمربی مراکش در آن جام جهانی می‌توان ذکر کرد این است که او سبب استعفا و یا اخراج مربیان مختلفی در آن تورنومنت شد. به طوری که وی با شکست بلژیک سبب شد که روبرتو مارتینز سرمربی وقت این تیم از سمت خود کناره گیری کند. از طرف دیگر بعد از پیروزی مقابل اسپانیا هم لوئیز انریکه از سوی فدراسیون فوتبال این کشور برکنار شد. همچنین زمانی که او روی نیمکت الوداد کازابلانکا می‌نشست باعث کناره گیری سه سرمربی مختلف تیم رجا شد. مارک ویلموتس، سعد الشابی و رشید الطوسی سه نامی بودند که سرمربی موفق مراکش حکم قطع همکاری آن‌ها را امضا کرد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار