فوتبال7

نگاهی به قرعه کشی یورو 2024: تحلیل گروه به گروه رقابت‌ها

فوتبال۷ قرعه کشی جذاب یورو ۲۰۲۴ را با جزییات کامل بررسی میکند.

1402/09/13 14:26 بهروز شیعه‌یان

نگاهی به قرعه کشی یورو 2024: تحلیل گروه به گروه رقابت‌ها
گروه A - آلمان، اسکاتلند، مجارستان، سوییس

اسکاتلندی‌ها در بازی افتتاحیه تورنمنت مقابل آلمان، بوی خون را احساس می‌کنند، چون آلمان به‌خاطر عملکردش در دو جام‌جهانی گذشته و بازی‌های دوستانه اخیر شدیداً تحت فشار است تا عملکرد خوبی ارائه دهد. ناگلزمن که هدایت یک تیم در حال گذار را تحویل گرفته و در دو بازی دوستانه مقابل ترکیه و اتریش شکست خورده، باید مقابل ماشین اسکاتلندی استیوکلارک که چرخ‌دنده‌هایش را به‌خوبی روغن‌کاری کرده، صف‌آرایی کند و بنابراین احتمال اینکه در آغاز راه، ضربه کاری را بخورند، وجود دارد. به‌علاوه، مجارستان که مقتدارنه و با صدرنشینی پا به جام گذاشته، در مرحله نهایی نیز قطعاً برای صدرنشینی خواهد جنگید. مجارها در یورو 2020 در مونیخ با آلمان مساوی کردند و 18 ماه بعد از آن نیز در لیگ ملت‌های اروپا، چهار صفر انگلیس را در هم کوبیدند. سوییس تکمیل‌کننده این گروه است، اما برای پر کردن فاصله خود با سه تیم دیگر، نیاز به تلاش بیشتری دارد. سوییسی‌ها پس از عملکرد درخشان در آغاز مسابقات مقدماتی، به سه تساوی برابر بلاروس، اسراییل و کوزوو دست یافتند و سپس بازی را به رومانی واگذار کردند. ولی چون آن‌ها همیشه متخصص یورو هستند، نباید سوییس را دست کم گرفت.

گروه B- اسپانیا، کرواسی، ایتالیا، آلبانی

مربی آلبانی، سیلوینیو که آرسنالی‌ها با او خاطره دارند، قرعه تیمش را ««فرصتی برای تحقق رویاها»» خوانده است. صعود از یکی از سخت‌ترین گروه‌ها، خیال‌پردازی بسیار جالبی برای آن‌ها خواهد بود، اگرچه عملکرد آن‌ها در کنار زدن جمهوری چک و لهستان در مرحله مقدماتی و صعود به یوور، سزاوار تحسین است. ایتالیا که در سید چهار قرار گرفته بود و فقط سایه‌ای از آن تیم 2 سال پیش در فینال ومبلی است، قطعاً دوست نداشت درین مرحله با اسپانیا و کرواسی روبرو شود، اگرچه کروات‌ها نیز برای صعود باید چشم به درخشش کاپیتان خود مودریچ بدوزند و امیدوار باشند این ستاره با یکی از زیباترین نمایش‌های خود، صحنه را ترک کند. روی کاغذ، اسپانیا از سه تیم دیگر گروه برتر است، اگرچه ماه پیش ضربه سختی خوردند و گاوی را به علت مصدومیت شدید زانو از دست دادند. گاوی به احتمال بالا به مسابقات نخواهد رسید و لوییز دلافوئنته، از اکنون باید به فکر جانشینی برای او باشد.

گروه C- انگلیس، دانمارک، اسلوونی، صربستان

وقتی دانمارک به‌عنوان نخستین قرعه و حریف، از داخل گلدان بیرون آمد، شاید گرت ساوت‌گیت کمی نگران شد؛ اما قرعه‌های بعدی، یعنی اسلوونی و صربستان، کمی از غوغای درونی او کاستند ، چون حداقل روی کاغذ حریفان آسانتری به نظر می‌رسند، هر چند ممکن است زهر خود را بریزند. صربستان، استعدادهای هجومی خوبی دارد اما در بقیه خطوط به اندازه حمله قوی نیست، بنابراین هدف احتمالی آن‌ها در نخستین حضورشان در یورو، کسب رتبه دوم گروه خواهد بود. مربی صرب‌ها، دراگان استویکویویچ باید امیدوار باشد که مهاجم تعیین‌کننده آن‌ها، یعنی میتروویچ، پس از حضور در الهلال عربستان سعودی، کیفیت بازی خود در لیگ برتر انگلیس را حفظ کرده باشد. دانمارکی‌ها که احساس می‌کنند در نیمه‌نهایی یورو 2020 مقابل انگلیس، فینال را از آن‌ها دزدیده‌اند، برای انتقام پا به میدان خواهند گذاشت، اما وضعیت گروه تا حد زیادی بستگی به دیدار آن‌ها مقابل اسلوونی خواهد داشت. این دو تیم (دانمارک و اسلوونی) در مرحله مقدماتی نیز هم‌گروه بودند و تیم کاسپر هویلند به لطف پیروزی نزدیک 2-1 در کپنهاگ، موفق شد به‌عنوان صدرنشین صعود کند. اگر انگلستان مقابل صربستان و دانمارک دچار لغزش شود و نیازمند امتیاز باشد، دانمارکی‌ها احتمالاً از بازی با اسلوونی در روز پایانی بسیار خوشحال خواهند شد.

گروه D- فرانسه، اتریش، هلند، برنده پلی‌آف A (به‌احتمال زیاد ولز)

همه فرانسه را یکی از بخت‌های نخست قهرمانی می‌دانند، ولی در یکی از گروه‌های بظاهر ساده اما در باطن دشوار، ممکن است محاسبات فرانسوی‌ها کمی پیچیده شود. در مرحله مقدماتی، آن‌ها با هلند که در دوران بازسازی خود بسر می‌برد، رقابت نزدیکی داشتند و اگر رونالد کومان بتواند نسل جوان و آینده‌دار خود را به بازدهی حداکثری برساند، رقابت برای کسب رتبه 1 گروه، همانند مرحله مقدماتی رقابت جذابی از آب در می‌آید. هیچ‌کس حق بی‌احترامی به اتریش را ندارد. آن‌ها زیر نظر رالف رانگنیک، مربی اسبق منچستر، به تیم قدرتمندی تبدیل شده‌اند و توانایی شگفتی‌سازی دارند: همین ماه پیش بود که پیروزی متقاعدکننده‌ای برابر ژرمن‌ها داشتند و در مرحله مقدماتی نیز پا به پای بلژیک پیش رفتند. اگر ولز از پلی‌آف به سلامتی عبور کند، کار سختی درین گروه دارند و باید وجهه خود را که با چهارم شدن در گروه در جام‌جهانی پیشین خراب شده بود، بازسازی کنند. فرانسه امیدوار است که تا بازی آخر در دورتموند، کار را تمام کرده باشد و نیازی به محک زدن صبر خود مقابل تیم راب‌پیج (یا برنده پلی‌آف به جز ولز)، نداشته باشد.

گروه E- بلژیک، اسلوواکی، رومانی، برنده پلی‌آف B

گروه ضعیف و نزدیکی به نظر می‌رسد، اما اگر اوکراین- با گذر از سد اسراییل، ایسلند و بوسنی در پلی‌آف- به جمع 3 تیم دیگر اضافه شود، خبر خوبی برای اهالی فوتبال خواهد بود که حداقل جذابیت بیشتری را شاهد خواهند بود. تیم سرهی رِبروف، با کمی رؤیاپردازی، می‌تواند به فکر صعود از گروه باشد؛ گروهی که در آن، بلژیک هم‌چنان در حال گذار بین‌نسلی است و هیچ تضمینی برای نمایش مطمئن آن‌ها وجود ندارد. البته بسیاری منتظر یک نمایش درخشان از جانب «شیاطین سرخ» دومینیکو تدسکو هستند، چون آن‌ها بدون دردسر به دور نهایی صعود کرده‌اند و پس از نمایش ناامیدکننده و حذف از جام‌جهانی، به‌دنبال امیدآفرینی دوباره هستند. رومانیایی‌های احیاشده که با نمایش‌های باثبات خود، به‌راحتی در صدر گروه مقدماتی ایستادند، زیر نظر ادوارد یوردانسکو در فُرم خوبی به سر می‌برند و پتانسیل شگفتی‌آفرینی دارند، اگرچه بی‌تجربگی آن‌ها ممکن است برایشان گران تمام شود. اسلواکی که در دو بازی مرحله مقدماتی، رونالدو و یارانش را حسابی به دردسر انداخت، امیدوار است که به کمک هسته اصلی تیم (میلان اشکرینیار، استانیسلاو لوبوتکا و اوندری دودا)، تا بازی پایانی به رقابت پایاپای درین گروه ادامه دهد.

گروه F- پرتغال، ترکیه، جمهوری چک، برنده پلی‌آف C

برای روبرتو مارتینز و پرتغال که با عملکرد بی‌نقص 10 برد از 10 بازی مقدماتی، به دور نهایی رسیده‌اند، صعود ازین گروه احتمالاً مثل آب خوردن خواهد بود. اگر یونان بتواند از پلی‌آف بالا بیاید و به گروه اضافه شود، این گروه زنده‌کننده خاطرات یورو 2004 خواهد بود، جامی که در آن، هم پرتغال- دو بار که یک بار آن در فینال بود- و هم جمهوری چک، توسط تیم اتو ری‌هاگل شوکه و مغلوب شدند. البته این بار بزرگترین تهدید برای این 2 تیم از جانب ترکیه است؛ ترکیه‌ای که بر خلاف سال 2021 که انتظارها را برآورده نکرد و به‌راحتی از رقابت‌ها حذف شد (بخاطر کرونا، یورو 2020 در سال 2021 برگزار شد)، به نظر می‌رسد این بار تیم هوشمندی زیر نظر وینچنزو مونتلا، ستاره سابق رمی‌ها و تیم ملی ایتالیا دارد. بردهای خارج از خانه ترک‌ها مقابل آلمان و کرواسی در دو ماه گذشته، نوید یک تیم قابل‌رقابت را می‌دهد. جمهوری چک با کاپیتانی توماس سوچک سرشناس، تیم تقریباً کم‌ستاره‌ای است که در مرحله مقدماتی نیز گاهی آب‌وهوایش ابری می‌شد و بنابراین به احتمال زیاد، به رتبه سوم قناعت خواهند کرد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار