فوتبال7

نگاهی به عملکرد منچستریونایتد و اونانا مقابل گالاتاسرای، همراه با مرور بدترین دروازه‌بانان تاریخ شیاطین سرخ

به بهانه عملکرد فاجعه بار اونانا و وضعیت بسیار پیچیده منچستر در لیگ قهرمانان، در این مقاله به بررسی بازی دیشب و معرفی بدترین دروازبانان تاریخ باشگاه میپردازیم.

1402/09/09 13:3 بهروز شیعه‌یان

نگاهی به عملکرد منچستریونایتد و اونانا مقابل گالاتاسرای، همراه با مرور بدترین دروازه‌بانان تاریخ شیاطین سرخ
نمره اونانا از دیدگاه وبسایت گل

اونانا در صحنه شوت لوکا توریرا، یک سیو از فاصله نزدیک داشت، اما در ضربه آزاد اول حکیم زیاش، جاگیری مناسبی نداشت و در ضربه آزاد دوم نیز که یک ضربه کاملاً معمولی بود، مرتکب اشتباه مرگباری شد. اونانا در شروع بازی از دروازه نیز عملکرد ضعیفی داشت، مانند شوت او از دروازه که نزدیک بود باعث تک به تک شدن ایکاردی در نیمه اول بازی شود. بنابراین نمره 3 از 10 به‌عنوان ضعیف‌ترین بازیکن یونایتد و زمین.

بر خلاف او برونو فرناندز خستگی‌ناپذیر بود و مثل همیشه، زمانی که تیم به او احتیاج داشت، به کمک تیم آمد، اما اونانا عزم خود را جزم کرده بود تا تلاش‌های برونو به جایی نرسد!

اونانا دارنده بیشترین اشتباهات منجر به گل

منچستر یک بار دیگر همانند بازی مقابل کپنهاگن، برتری 2-صفر را از دست داد. 61 سال از آخرین باری که دفاع منچستر چنین فاجعه‌ای را تجربه کرد، می‌گذرد. دفاع فعلی ««نشتی‌دارترین»» دفاع در 61 سال گذشته است. در فصل 63-1962 ، منچستری‌ها در 20 بازی ابتدایی خود، 43 گل دریافت کردند و درین فصل در 20 بازی ابتدایی، 33 گل دریافت کرده‌اند.

قطعاً مسئولیت بخشی ازین ضعف دفاعی، بر دوش اونانا است و اگر قرار باشد شیاطین سرخ، چنین گل‌های ساده‌ای را تقدیم حریفان کنند، در میانه راه پیاده خواهند شد و به هیچ مقصدی نخواهند رسید.

با 2 گلی که اونانا به ترک‌ها هدیه کرد، مجموع اشتباهات منجر به گل او در لیگ قهرمانان از ابتدای فصل 19-2018، به رقم خیره‌کننده هفت اشتباه رسید !

اونانا که به‌عنوان یکی از بهترین دروازه‌بانان فصل پیش لیگ قهرمانان، راهی شهر منچستر شد، این فصل در مقابل بایرن‌مونیخ و در دو بازی رفت‌وبرگشت برابر گالاتاسرای، اشتباهات جبران‌ناپذیری داشته است. تن‌هاخ، همیشه از دروازه‌بانش دفاع کرده است که البته طبیعی است، اما شروع این دروازه‌بان کامرونی در منچستر، قطعاً آن چیزی نبود که خود او و هواداران انتظارش را می‌کشیدند.

به‌لحاظ آماری، از فصل 19-2018 تاکنون، مانوئل نویر، 4 اشتباه منجر به گل کمتر از او داشته است، در حالی‌که سه بازی کمتر از اونانا انجام داده است (3 اشتباه در 41 بازی در مقابل 7 اشتباه اونانا در 44 بازی)

منچستریونایتد روی دور رکوردشکنی اما از نوع منفی

تساوی 3-3 چهارشنبه شب، یونایتد را به نخستین تیمی بدل ساخت که 14 گل در 5 بازی چمپیونزلیگ دریافت کرده است. اگرچه منچستری‌ها با 12 گل بهترین گل زده گروه را دارند، اما با میانگین 8. 2 گل خورده، بدترین عملکرد دفاعی تاریخ این تورنمنت را رقم زدند.

نکته جالب اینست که آخرین تیم انگلیسی که در 5 بازی عملکرد دفاعی مشابهی داشته، مجدداً منچستریونایتد است! با 11 گل خورده در 5 بازی در فصل 95-1994 .

بدترین دروازه‌بانان تاریخ یونایتد

اونانا با 47 میلیون پوند و با هزاران امید و آرزو، به ترکیب شیاطین سرخ اضافه شد. تصور می‌شد که او راه‌حل مشکلات دیرینه یونایتد در چارچوب دروازه باشد، اما با دریافت 19 گل در 10 بازی، برعکس به یکی از بزرگترین معضلات یونایتد تبدیل شده است و تقاضا برای نیمکت‌نشینی او اوج گرفته است. به همین بهانه، می‌خواهیم 8 نفر از بدترین دروازه‌بانان تاریخ یونایتد را با هم مرور کنیم:

8- بن فاستر

بن فاستر به‌عنوان یکی از پروژه‌های بلندمدت سرالکس فرگوسن، خریداری شد. او در قیاس با بقیه دروازه‌بانان این لیست، چندان فاجعه محسوب نمی‌شود، اما شانس تبدیل شدن به نخستین دروازه‌بان انگلیسی باشگاه در تاریخ لیگ برتر را از دست داد. فاستر ذخیره فن‌در‌سار بود، اما نتوانست از فرصت مصدومیت وی در ابتدای فصل 10-2009 استفاده کند و اشتباهات او مقابل آرسنال، منچسترسیتی و ساندرلند، باعث شد که با بازگشت فن‌درسار، دوباره به روی نیمکت دوخته شود.

7- مارک بوسنیچ

مارک بوسنیچ احتمالاً تنها بازیکنیست که فرگوسن دو بار اقدام به خرید او کرده است. بوسنیچ، پیش از اینکه روادیدش منقضی شود، دو بازی برای یونایتد انجام داده بود. پس از بازگشت به انگلیس و درخشش در استون‌ویلا و به دنبال خداحافظی اشمایکل در فصل 1999، بوسنیچ دوباره به یونایتد بازگشت.

بازی کردن به‌عنوان جانشین اسطوره دانمارکی، قطعاً کار آسانی نیست، بخصوص وقتی که خود بازیکن چنین اراده‌ای نداشته باشد! فرگوسن همیشه از رفتارهای غیرورزشی بوسنیچ مانند دیر آمدن به تمرین، پرخوری و ... انتقاد می‌کرد.

البته در نخستین فصل پس از اشمایکل، از بین سه دروازه‌بان تیم، بوسنیچ بیشترین حضور را در چارچوب دروازه داشت و همراه با شیاطین سرخ، موفق به فتح لیگ برتر نیز شد. اما در فصل دوم، کاملاً به حاشیه رفت و پس از انتقال به چلسی در پایان فصل، یک سال بعد تست کوکایین او مثبت از آب درآمد تا حرف‌های فرگوسن درباره او ثابت شود.

6- تیم هاوارد

تیم هاوارد آمریکایی، به‌عنوان یک چهره ناشناخته، پا به انگلیس گذاشت، یا به‌عبارت بهتر، او در MLS، هرگز با چنین فشاری مواجه نشده بود. در چندماهه نخست حضورش، چند سیو آکروباتیک داشت تا اینکه اشتباه او در مقابل پورتوی خوزه مورینیو در ثانیه‌های پایانی، منجر به حذف یونایتد در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان شد. البته او در آن اشتباه چندان مقصر نبود، اما نتوانست اعتمادبه‌نفس از دست رفته خود را احیا کند و پس از آن بازی، جایگاه ثابت خود را از دست داد و وارد رقابت با روی کارول، دروازه‌بان ذخیره خود شد.

5- روی کارول

روی کارول، دروازه‌بان اهل ایرلند شمالی، به‌عنوان ذخیره بارتز کار خود را آغاز کرد، اما فصل 05-2004 بالاخره توانست در رقابتی که پس از بازی پورتو در فصل پیش از آن (04-2003) آغاز شده بود، گوی سبقت را از تیم هاوارد برباید و به دروازه‌بان نخست یونایتد بدل شود.

کارول قطعاً دروازه‌بان قابل‌‌ذکری نبود و مثل همتای آمریکایی خود هاوارد، خیلی زود زیر فشار بازی در یونایتد کمر خم کرد. صحنه مشهور مربوط به کارول، اشتباه او روی شوت پدرو مندس بازیکن تاتنهام بود که از وسط زمین توپ را به سمت دروازه او فرستاد و عدم تسلط کارول و لغزش توپ از دستان او، باعث شد توپ به‌طور آشکاری از خط دروازه عبور کند، اما با اشتباه فاحش داوران و اعلام نکردن گل، این صحنه به یکی از معروف‌ترین اشتباهات داوری در تاریخ لیگ برتر تبدیل شد، هر چند تأثیری در آینده کارول نداشت و او در پایان فصل، یونایتد را ترک کرد.

4- آندره اونانا

اونانا در اصل به‌خاطر ویژگی‌هایش در بازی با توپ، خریداری شد تا از طریق مشارکت در بازیسازی از عقب، به نقطه قوت تیم تبدیل شود، اما پاس‌ها و شوت‌های نامطمئن او باعث شده که هر بار پا به توپ می‌شود، قلب هواداران منچستر به دهانشان بیاید. بدتر از این، او شوت‌های ساده‌ای را گل می‌خورد که سلف او، یعنی دخیا، با کمترین دردسر آن‌ها را دور می‌کرد، از جمله گل دیشب مقابل حکیم زیاش، یا شوت زمینی ماتیاس ینسن برابر برنتفورد.

3- فابین بارتز

بارتز فرانسوی، به‌عنوان فاتح جام‌جهانی و یورو، پا به الدترافورد گذاشته بود. بنابراین تصور می‌شد اعتمادبه‌نفس کافی برای جانشینی اشمایکل بزرگ را دارد. معروفترین اشتباهات او، دو گلی بود که در شکست 3-1 مقابل آرسنال، به تیری هانری هدیه کرد، یا اشتباهات مرگباری که جلو لاکرونیا در اروپا داشت. مضحکترین اشتباه او نیز ایستادن و بالا بردن دستانش به نشانه آفساید مقابل پائولو دی‌کانیو بازیکن معروف وستهم بود که باعث شد به‌راحتی تک‌به تک را گل کند و منچستر را از جام حذفی کنار بزنند.

البته بارتز در سومین و آخرین فصل حضورش، موفق به فتح لیگ شد، اما در دو بازی رفت و برگشت مقابل رئال در لیگ قهرمانان، 6 گل دریافت کرد. 

2- ویکتور والدز

والدز، 2 سال پس از اینکه همراه با بارسلونا، منچستر را در فینال لیگ قهرمانان تحقیر کرد (فصل 2011)، به یکباره خود را در منچستر دید. منچستر انتخاب نخست والدز نبود. اما پس از تصمیم به عدم تمدید با بارسلونا و پس از اینکه موناکو حاضر نشد به‌خاطر مصدومیت زانویش، با او قرارداد امضا کند، به منچستر رفت. باشگاه به او اجازه داد که فرآیند ریکاوری خود را پیگیری کند، اما درگیری او با فن‌خال که در بارسلونا نیز مربی او بود، سبب شد که فقط 2 بار برای یونایتد به میدان برود.

1- ماسیمو تایبی

منچستر این دروازه‌بان کهنه‌کار ایتالیایی را به‌عنوان ذخیره بوسنیچ، از ونتزیا خریداری کرد. او با مبلغ 5. 4 میلیون پوند خریداری شد که در آن زمان مبلغ کمی نبود، اما با دریافت 11 گل در تنها 4 بازی، به یکی از بدترین دروازه‌بانان تاریخ یونایتد تبدیل شد. بدترین اشتباه تایبی، گلی بود که مقابل ساوتهمپتون دریافت کرد و یک شوت مبتدیانه از زیر دستان او لغزید تا یکی از مضحک‌ترین گل‌های تاریخ لیگ برتر شکل بگیرد. بدترین نمایش کلی و البته آخرین نمایش او نیز شکست 5-0 مقابل چلسی بود.

ویدیوی جذاب مربوط به این مطلب را از کانال آپارات وبسایت فوتبال7 مشاهده نمایید:

مجموعه ای از اشتباهات دروازه‌بانان یونایتد

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار