فوتبال7

به مناسبت تولد ۶۰ سالگی امیر قلعه نویی؛ مروری بر زندگینامه و کارنامه فوتبالی ژنرال فوتبال ایران

بیوگرافی مرد نیشابوری فوتبال ایران; از کارگری تا نشستن روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران

1402/09/01 23:58 علی ساغری

به مناسبت تولد ۶۰ سالگی امیر قلعه نویی؛ مروری بر زندگینامه و کارنامه فوتبالی ژنرال فوتبال ایران

اگر نگاهی به مربیان ایرانی حال حاضر ورزش فوتبال بندازید، قطعا هیچ مربی سابقه و افتخارات سرمربی کنونی تیم ملی ایران را دارا نمی‌باشد. امیر قلعه نویی نامی است که فوتبال دوستان، بخصوص طرفداران استقلال خاطرات بسیاری را با او دارند. او ۶۰ سالگی را در حالی جشن می‌گیرد که هم اکنون با یک برد و یک مساوی در دو بازی اول مقدماتی جام جهانی به کشور برگشته و برای آینده تیم ملی فوتبال کشورمان برنامه ریزی می‌کند. شاید اولویت اول در این برنامه ریزی‌ها مسابقات جام ملتهای آسیا باشد. به هر حال ژنرال روز چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ ششمین دهه زندگی خود را آغاز کرد. در این مطلب از سایت فوتبال۷ قصد داریم نگاهی به زندگینامه و دستاورد‌های او در مستطیل سبز بندازیم. 

اطلاعات شخصی امیر قلعه نویی

امیر اردشیر قلعه نویی که فوتبال دوستان ایرانی به عنوان امیر قلعه نویی او را می‌شناسند اصالتی نیشابوری دارد و فوتبال خود را از سال ۱۳۵۸ در راه آهن تهران شروع کرد. او سپس به تیم شاهین تهران پیوست و پس از ۶ سال توپ زدن در این تیم به باشگاه السد قطر رفت. بعد از یک فصل بازی در این تیم پیراهن استقلال تهران را پوشید و تا پایان فوتبال خود در آن تیم ماند. دوران مربیگری مرد اول نیمکت تیم ملی ایران در سال ۱۴۰۲ از سال ۱۳۸۰ در تیم برق تهران کلید خورد. او در دنیای مربیگری بسیار موفق بود و با سه بار قهرمانی با تیم استقلال تهران و دو قهرمانی با سپاهان و کسب نایب قهرمانی با تراکتورسازی تبریز، ذوب آهن، سپاهان و استقلال و البته یک عنوان سومی با آبی‌پوشان تهرانی به عنوان موفق‌ترین سرمربی حال حاضر فوتبال ایران تلقی می‌شود. اگر نگاهی به زندگی شخصی او بندازید احتمالا او را لایق واژه خود ساخته خواهید دانست. چرا که بعد از فوت پدرش در دوران کودکی مجبور به کارگری شده است. قلعه نویی همچنین سابقه کارهایی مانند پرورش مزرعه شخصی را نیز داراست.

مهم‌ترین رویداد‌های دوران مربیگری امیر قلعه نویی

او موفق به ثبت رکورد‌های قابل تحسینی در فوتبال ایران شده است. رکورد‌هایی که برخی از آن‌ها هنوز هم از سوی مربیان کنونی تکرار نشده اند. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

رسیدن به رکورد هزار امتیاز در تاریخ لیگ برتر 

آخرین تیم باشگاهی که ژنرال فوتبال ایران برروی نیمکت آن تا پیش از انتخاب به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در سال ۱۴۰۲ نشست، گل گهر سیرجان بود. در بازی این تیم مقابل تراکتورسازی تبریز که با برتری تیم سیرجانی همراه بود امیر قلعه نویی توانست به رکورد هزار امتیاز در تاریخ لیگ برتر برسد. 

صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۳ با استقلال

در آن سال استقلال با مهره‌های ارزشمندی که داشت در گروه مرگ لیگ قهرمانان آسیا با دو قهرمان سابق این رقابت‌ها یعنی العین امارات و الهلال عربستان به همراه الریان قطر قرار گرفت و موفق شد به دور بعد صعود کند و با شکست ۴-۲ الشباب امارات در خانه میزبان و پیروزی رفت و برگشت مقابل بوریرام یونایتد به نیمه نهایی برسد. در مرحله نیمه نهایی با شکست مقابل اف سی سئول از دور رقابت‌ها کنار رفت. 

نخستین تحقق رویای آسیایی شدن برای هواداران تراکتورسازی

امیر قلعه نویی در میانه‌های فصل ۱۳۹۰ – ۱۳۹۱ لیگ برتر ایران روی نیمکت تراکتورسازی تبریز نشست. او در پایان این فصل به مقام نایب قهرمانی در فوتبال باشگاهی ایران رسید و بالاتر از استقلال و پایین‌تر از سپاهان توانست اولین صعود به لیگ قهرمانان آسیا را به هواداران تراکتور هدیه دهد. او در پایان آخرین بازی خود با این تیم در آن فصل لیگ برتر نماز شکر به همراه سایر اعضای تیم به مناسبت آسیایی شدن بجای آورد. 

نشستن بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال در دو مقطع مختلف 

مرد نیشابوری حال حاضر فوتبال کشور اولین بار در سال ۲۰۰۷ که سال جام ملت‌های آسیا بود روی نیمکت تیم ملی نشست. تیم ملی ایران در آن دوره از این تورنومنت‌ها با تیم‌های ازبکستان، چین و مالزی همگروه بود و با پیروزی با یک برد و دو تساوی به دور بعدی با کره جنوبی رو به رو شد که در ضربات پنالتی متحمل شکست ۴ به ۲ شد. قلعه نویی انتهای سال ۲۰۰۷ از تیم ملی جدا شد. اما اسفند ماه سال ۱۴۰۱ او بازهم برروی نیمکت تیم ملی فوتبال نشست و تیم ملی فوتبال ایران را قهرمان کافا کرد. او هم اکنون مشغول آماده‌سازی تیم ملی ایران برای مسابقات جام ملتهای آسیا در کشور قطر و مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ است.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار