فوتبال7

گزارش | بررسی کامل وضعیت تخلف اورتون، منچسترسیتی و چلسی؛ آیا از غول‌های انگلیس هم امتیاز کسر می‌شود؟

در این مقاله به بررسی جزییات یکی از داغ‌ترین مباحث این روزهای فوتبال می‌پردازیم.

1402/08/30 23:26 بهروز شیعه‌یان

گزارش | بررسی کامل وضعیت تخلف اورتون، منچسترسیتی و چلسی؛ آیا از غول‌های انگلیس هم امتیاز کسر می‌شود؟
پس از کسر امتیاز از اورتون به دلیل تخلفات مالی، آیا احتمال مشابه برای چلسی و سیتی نیز ممکن است؟

جریمه 10 امتیازی اورتون توسط لیگ برتر که یک رکورد محسوب می‌شود و این تیم را در منطقه سقوط قرار داده، این پرسش را در اذهان عمومی ایجاد کرده که وقتی تیمی با تخلفات بسیار کمتر، اینگونه جریمه می‌شود، چه حکمی در انتظار منچسترسیتی و چلسی خواهد بود؟ برخی نیز از بی‌عدالتی سخن گفته‌اند و این ایراد را وارد کرده‌اند که اول از همه، این سیتی و چلسی هستند که باید در مظان اتهام و تحقیقات قرار گیرند.

یک کمیسیون بازرسی مستقل در تحقیقات خود متوجه شد که اورتون ظرف پنج سال گذشته، 24 میلیون پوند خرج مازاد داشته است. البته اورتون شکایت خود بابت حکم صادره را به کمیته استیناف ارسال کرده است، اما صرف صدور حکم نشان می‌دهد که ازین پس باشگاه‌هایی مثل من‌سیتی و چلسی، بیش از پیش زیر نظر خواهند بود.

در حالی‌که لیگ برتر، از تصمیم کمیسیون مستقل استقبال کرد، اما باشگاه اورتون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ««ما ازین تصمیم متعجب و ناامید هستیم. باشگاه بر این باور است که کمیسیون، مجازات نامتناسب و ناعادلانه‌ای را در نظر گرفته و حق خود برای اعتراض به این رأی را محفوظ می‌داند.»»

اما آیا چلسی و سیتی مشمول کسر امتیاز خواهند شد؟

قراردادها و معاملات هر دو تیم به‌دقت در حال بررسی است. پرونده سیتی به‌خاطر 115 مورد نقض قواعد فیرپلی مالی لیگ برتر، باز شده است و تحقیقات در جریان است. تحقیقات در مورد چلسی هنوز به جریان نیفتاده، اما به‌خاطر پرداخت‌های محرمانه‌ای که داشته‌اند، دور از انتظار نیست.

این پرداخت‌ها که به نفع باشگاه بوده اما گزارش نشده‌اند، ظاهراً از سوی شرکت‌های رومن آبراموویچ صورت گرفته‌اند. بنابراین اگرچه پرونده این دو باشگاه متفاوت است، اما خروجی‌ها یکسان هستند.

ابتدا نگاهی می‌اندازیم به پرونده سیتی: سیتیزن‌ها متهم به انواع مختلفی از تخلفات در مدت 9 سال هستند (از ابتدای فصل 10-2009) که در صورت اثبات اتهام در برخی یا تمامی این تخلفات، مجازات‌های مختلفی انتظار آن‌ها را می‌کشد، از کسر امتیاز گرفته تا سقوط از لیگ و حتی پس گرفتن عناوین قهرمانی. در پرونده اورتون تنها یک مورد تخلف تحت‌بررسی قرار گرفت، اما سیتی مشکوک به بیش از 100 مورد قانون‌شکنی است. با این‌حال، پروسه تحقیقات زمان‌بر است و برای مثال تحقیقات اولیه، 4 سال به طول انجامید.

موقعیت چلسی کمی متفاوت است، چون حداقل در زمان تاد بولی، گزارش‌های منظم مالی به لیگ برتر، یوفا و اتحادیه فوتبال انگلیس ارسال شده‌اند. اما مالکیت جدید متوجه ««ناقص بودن اطلاعات مالی»» در بازه زمانی 19-2012 شد. یوفا بابت همین نقص اطلاعاتی، چلسی را فقط به 7. 8 میلیون پوند جریمه مالی محکوم کرد، چون قوانین آن عطف به ماسبق نمی‌شوند، اما طبق قوانین لیگ‌برتر، حتی تخلفات گذشته در مورد پرداخت‌های محرمانه می‌توانند منجر به مجازات‌های سنگین در زمان حال شوند.

در رابطه با رأی اورتون و چشم‌انداز آن برای سیتی و چلسی، استفان بورسون، وکیلی که سابقه مشاوره حقوقی به سیتی را نیز دارد، هشدار داده است که ««من حکم رو ندیدم، ولی به نظرم کسر 10 امتیاز خیلی سختگیرانست و این حس رو تقویت میکنه که حتی احتمال صدور حکم سقوط برای سیتی و چلسی وجود داره.»»

او در ادامه می‌افزاید: ««در حال‌حاضر فقط یک چیز مشخصه: اینکه چلسی دیگه نمیتونه مثل گذشته قوانین ««سودآوری و ثبات مالی»» لیگ‌برتر رو دور بزنه و با یک جریمه مالی ساده، سر و تهش هم رو بیاره! ازین به بعد عملکرد اونا زیر ذره‌بینه. حداقلش اینه که در نقل‌انتقالات ژانویه، دیگه نمیتونن سر کمیسیون مستقل رو به بهانه جبران ضررهای ناشی از کرونا و تحریم‌های روسیه، شیره بمالن»» ««اینکه چرا در قیاس با اورتون، بررسی پرونده سیتی تا این حد طول کشیده، به‌خاطر حجم و بازه زمانی تخلفاتشونه، متغیرها، اسناد، شاهدان و ... حاضر در تحقیقات، بسیار بیشترن و به کارشناسان بیشتری نیاز هست.»»

بنابراین، در حال حاضر فقط یک چیز مشخص است و آن اینست که بررسی پرونده‌ها زمانبر است و صحبت از کسر امتیاز بسیار زود است.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار