فوتبال7

زندگینامه پائولو مالدینی؛ اسطوره‌ی بی‌تکرار روسونری

در این مقاله به بررسی کامل زندگی ورزشی یکی از بزرگترین اسطوره‌های تاریخ فوتبال می‌پردازیم.

1402/08/29 22:50 اشکان زارع

زندگینامه پائولو مالدینی؛ اسطوره‌ی بی‌تکرار روسونری

فوتبال۷ | پائولو مالدینی، مدافع سابق باشگاه آث میلان و تیم ملی ایتالیا، یکی از بهترین و تأثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال محسوب می‌شود. او در طول ۲۴ سال دوران حرفه‌ای خود، افتخارات زیادی را با باشگاه و تیم ملی به دست آورد و از اسطوره‌های بزرگ فوتبال جهان به شمار می‌رود. در این بخش به معرفی زندگینامه‌ی درخشان وی می‌پردازیم‌.

پدر و پسر در آث میلان

پائولو مالدینی در ۲۶ ژوئن ۱۹۶۸ در میلان ایتالیا به دنیا آمد. او پسر چزاره مالدینی، مدافع سابق تیم ملی ایتالیا و باشگاه آث میلان بود. چزاره ، در دوران بازی خود یکی از بهترین مدافعان جهان بود و به عنوان کاپیتان آث میلان، نقش مهمی در موفقیت‌های این باشگاه ایفا کرد.

پائولو از همان دوران کودکی، تحت تأثیر پدرش قرار گرفت و همیشه آرزو داشت که در آث میلان بازی کند و به همان موفقیت‌هایی که پدرش دست یافته بود، برسد. پائولو از سن ۱۰ سالگی در آکادمی فوتبال آث میلان حضور داشت و در سال ۱۹۸۴، در سن ۱۶ سالگی، اولین بازی خود را برای تیم بزرگسالان این باشگاه انجام داد.

درخشش در آث میلان

پائولو در طول دوران حضور خود در آث میلان، به یکی از بهترین مدافعان جهان تبدیل شد. او در پست دفاع چپ و دفاع وسط بازی می‌کرد و به دلیل سرعت، قدرت بدنی، تکنیک بالا و هوش فوتبالی خود، به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ شناخته می‌شود.

مالدینی با آث میلان، افتخارات زیادی را کسب کرد. او هفت بار قهرمان سری آ، یک بار قهرمان جام حذفی ایتالیا، پنج بار قهرمان سوپر جام ایتالیا، دو بار قهرمان جام باشگاه‌های اروپا، سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، پنج بار قهرمان سوپر جام یوفا و دو بار قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد.

این شماره 3 سرشناس در سال ۱۹۹۴، به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان از سوی مجله ورلد ساکر انتخاب شد. او اولین مدافعی بود که به این افتخار دست پیدا کرد. مالدینی همچنین در سال‌های ۱۹۹۴، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، به عنوان بازیکن سال سری آ انتخاب شد.

الکاپیتانو در طول دوران حضور خود در آث میلان، ۹۰۱ بار لباس این تیم را به تن کرد و هم‌اکنون به عنوان یکی از نمادهای روسونری‌ها شناخته می‌شود.

حضور در تیم ملی ایتالیا

مالدینی همچنین در تیم ملی ایتالیا نیز حضوری پررنگ داشت و ۱۲۶ بازی برای کشورش انجام داد. او در سه دوره جام ملت‌های اروپا (۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰) و چهار دوره جام جهانی (۱۹۹۰، ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲) برای ایتالیا بازی کرد.

ایتالیا در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۰ به فینال رسید، اما در ضربات پنالتی مغلوب فرانسه شد. مالدینی در این بازی، پنالتی خود را از دست داد.

مالدینی همچنین در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ بازیکن ثابت ترکیب آتزوری بود و در یک قدمی کسب جام قرار داشت، اما در نهایت با شوتی که روبرتو باجو به آسمان کوبید، در ضربات پنالتی مغلوب برزیل شدند.

فرزند خلف چزاره، در آخرین جام جهانی خود (۲۰۰۲)، در مرحله یک شانزدهم نهایی مقابل کره جنوبی شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. این شکست، پایان دوران حضور مالدینی در تیم ملی ایتالیا بود.

نظرات کارشناسان

گابریل هینکه، سرمربی سابق تیم ملی آلمان، در مورد مالدینی گفت: «او بهترین مدافعی است که من دیده‌ام. او در همه زمینه‌ها عالی است.»

فرانتس بکن‌باوئر، اسطوره فوتبال آلمان، در مورد مالدینی گفت: «او یک الگوی واقعی برای همه مدافعان است.»

یوهان کرایف، اسطوره فوتبال هلند، در مورد مالدینی گفت: «او یک بازیکن کامل است. پائولو می‌تواند هر کاری را در زمین انجام دهد.»

خداحافظی از دنیای فوتبال

پائولو مالدینی در سال ۲۰۱۳، پس از ۲۴ سال حضور در آث میلان، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او با رکورد ۶۴۷ بازی در سری آ، رکورددار بیشترین بازی در این لیگ است. مالدینی را به عنوان یکی از بهترین و تأثیرگذارترین بازیکنان تاریخ فوتبال می‌شناسند. او با مهارت‌های فنی و تاکتیکی خود، به یکی از بهترین مدافعان تاریخ تبدیل شد و افتخارات زیادی را برای باشگاه و تیم ملی ایتالیا به دست آورد.


📊 در اینجا برخی از افتخارات فردی پائولو مالدینی آورده شده است:

بهترین بازیکن سال فوتبال جهان از سوی مجله ورلد ساکر (۱۹۹۴)

بازیکن سال سری آ (۱۹۹۴، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴)

کاپیتان تیم سال سری آ (۱۹۹۶، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴)

بهترین مدافع سال اروپا از سوی اتحادیه فوتبال اروپا (۱۹۹۴، ۱۹۹۵، ۲۰۱۰)

بهترین مدافع سال سری آ از سوی اتحادیه فوتبالیست‌های حرفه‌ای ایتالیا (۱۹۹۴، ۱۹۹۵، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴)

مرد سال فوتبال ایتالیا (۱۹۹۴، ۲۰۰۳، ۲۰۰۴)

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار