فوتبال7

تحلیل و بررسی وضعیت تیم شگفتی ساز اسپانیا؛ چرا خیرونا صدرنشین لالیگاست؟

در این مقاله، در فوتبال۷ به بررسی شرایط و دلایل موفقیت تیم دوست داشتنی ایالت کاتالونیا (خیرونای صدرنشین) میپردازیم.

1402/08/16 21:49 بهروز شیعه‌یان

تحلیل  و بررسی وضعیت تیم شگفتی ساز اسپانیا؛ چرا خیرونا صدرنشین لالیگاست؟
سرمایه‌گذاری‌های موفق

فوتبال7 | صدرنشینی منچسترسیتی هیچ‌کس را شگفت‌زده نمی‌کند، اما صدرنشینی دیگر تیم متعلق به شرکت هولدینگ سیتی و شیخ منصور، آن هم در حالی که یک‌سوم از فصل لالیگا گذشته، مایه‌ی شگفتی است.

نه‌تنها صدرنشین، بلکه صدرنشین مقتدر

خیرونایی‌ها فصل 2017، نخستین بار به دسته 1 صعود کردند و این چهارمین حضور آن‌ها در سطح یک است.

خیرونا اگر بتواند روند فعلی را ادامه دهد، فصل را با 98 امتیاز به پایان می‌برد.

 خیرونا نه تنها بیش از هر تیمی در لالیگا، بلکه بیش از هر تیمی در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس، گل زده ، 29 گل (حتی بیشتر از سیتی هجومی پپ) و بیش از هر تیمی در پنج لیگ معتبر (به‌علاوه آلمان)، امتیاز گرفته، 31 امتیاز !

آن‌ها ، 10 بازی خود را پیروز شده‌اند (7 پیروزی در مقطع مشابه فصل پیش).

آیا آن‌ها توانایی بقا در شرایط سخت را هم دارند؟

ظاهراً آری. آن‌ها در مونتیلیوی، استادیوم خانگی، سه صفر از رئال شکست خوردند و صدر را از دست دادند، اما پس از آن در تمام بازی‌ها پیروز شده‌اند. در دو بازی از سه بازی آخر خود نیز به ترتیب 2-1 و 2-0 عقب افتاده و در نهایت 4-2 و 5-2 پیروز از زمین خارج شده‌اند. و این یعنی آن‌ها آشفته نمی‌شوند و با آرامش به بازی خود ادامه می‌دهند تا گل‌ها از راه برسند.

روز دوشنبه تیتر جالبی در اسپانیا منتشر شد: ««به رؤیای‌پردازی لستر گونه‌ات ادامه بده»». این در حالیست که امتیاز خیرونایی‌ها تا یک‌سوم فصل، بیش از لسترسیتی رانیری بوده است.

رقابت باور و جسارت با سرمایه و تاریخچه

خیرونایی‌ها معمولاً به یک باشگاه بازیکن‌ساز برای بقیه مشهورند، اما این بار نقش متفاوتی را پیش گرفته‌اند. بنیان اصلی موفقیت آن‌ها، میچل سرمربی‌شان است که باور به خود و سبک جذاب فوتبالی را به آن‌ها بخشیده است. 

در اسپانیا معمولاً هیچ‌کس را قابل‌رقابت با ««سه بزرگ»» نمی‌دانند (بارسلونا، مادرید و اتلتیکومادرید که بهترین ورزشگاه‌ها، بیشترین هواداران و بیشترین سرمایه را دارند). و اگر به این فکر کنیم که باشگاه‌هایی در اندازه و سابقه‌ای مانند والنسیا، سویا و بتیس نیز قادر به رقابت با آن‌ها نبوده‌اند و خیرونا بازیکنانی چون اریول رومئو و کاستیانوس (بهترین گلزن فصل پیش خود) را نیز در تابستان از دست داده، بیش از پیش به ارزش کار خیرونایی‌ها در هفته‌های اخیر پی می‌بریم.

البته عضویت آن‌ها در شرکت شیخ منصور یک مزیت است و برای مثال، وینگر برزیلی 19 ساله، ساویو را از دیگر تیم شرکت، تروآ فرانسه، جذب کردند تا شاید او روزی از خیرونا به سیتی منتقل شود.

اما نباید از نقش مدیر ورزشی مستعد آن‌ها، کویکی کارسل نیز غافل شد که برای مثال موفق به جذب آرتم دوبیک، مهاجم نوک و با استعداد اوکراینی شد (بازیکنی که تاکنون شش گل و چهار پاس گل داشته است).

رد پای پپ

خیرونایی‌ها میچل را به‌خاطر سبک بازیش در سال 2021، انتخاب کردند و اگرچه آغاز امیدوارکننده‌ای در دسته 2 نداشت، اما باشگاه به او وفادار ماند و در نهایت با پیروزی در پلی‌آف، به دسته 1 صعود کرد.

برادر پپ گواردیولا، رییس هیأت مدیره‌ی باشگاه است و از مجموعه‌ی تمرینی باشگاه بازدید کرده است، بنابراین جای تعجب ندارد که شاهد اثرگذاری او بر سبک بازی میچل باشیم. خیرونا نیز دارای یک هافبک دفاعی محوری مسلط به توپ است و نقشه‌ی حرارتی دفاع‌های کناری آن‌ها نیز در پایان همه‌ی بازی‌ها، در اثر شرکت زیاد در حملات، به رنگ قرمز در می‌آید. الکس گارسیا که در 2019 از سیتی به خیرونا ملحق شده، از نظر فُرم یکی از بهترین بازیکنان 12 ماه اخیر لالیگا بوده و بسیاری خواستار دعوت او به تیم ملی اسپانیا شده‌اند.

در حال‌حاضر این حس وجود دارد که آن‌هادر حال ظهور به‌عنوان برادر کوچکتر سیتی هستند. مجموعه‌ی تمرینی آن‌ها که در سال 2025 به اتمام خواهد رسید، دومین مجموعه‌ی بزرگ هلدینگ سیتی است. و برنامه‌ی فعلی اینست که آن‌ها با جذب هواداران، به دومین تیم بزرگ کاتالان بعد از بارسلونا تبدیل شوند و جای اسپانیول را بگیرند. به نظر می‌رسد که این برنامه خوب پیش می‌رود، چون همین الان نیز بسیاری از نوجوانان و کودکان خیرونایی، لباس خیرونا را به لباس بارسلونا ترجیح می‌دهند!

سایز رؤیاهای آن‌ها چقدر بزرگ خواهد شد؟

میچل پس از پیروزی این هفته برابر اساسونا تأکید کرد که هدف ما، رقابت با رئال، بارسا یا اتلتی نیست و از رقابت با تیم‌های پشت سر آن‌ها مانند سوسیداد، بیلبائو و ... به‌اندازه‌ی کافی خوشحالیم.

کل بودجه‌ی آن‌ها 52 میلیون یورو است و فقط شش تیم هستند که سقف بودجه‌شان، 50 میلیون یوروست. پس در واقعیت، هدف اصلی آن‌ها باید تلاش برای فرار از سقوط باشد، اما تحقق این هدف قطعی به نظر می‌رسد و میچل در ارزیابی دوباره اهداف، اکنون رده‌ی چهارم تا ششم را هدف‌گذاری کرده است!

اگر بتوانند به چمپیونزلیگ فصل بعد صعود کنند، می‌توانند در همان گروهی باشند که سیتی قرار دارد، چون الکساندر چفرین قوانین مربوط به باشگاه‌هایی با مالکیت یکسان را آسانتر کرده است.


این مطالب را هم از دست ندهید:

حقایق و آمارهای عجیب و باورنکردنی در فوتبال که احتمالا تا به حال نشنیده‌اید!

داستان یک صعود تا سقوط: لسترسیتی چگونه از قهرمانی در فصل 2016 به سقوط به دسته پایینتر در فصل 2023 رسید؟

بررسی دلایل اهدای توپ طلای هشتم به لیونل مسی؛ چرا مسی لایق دریافت این جایزه بود؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار