فوتبال7

بررسی دلایل اهدای توپ طلای هشتم به لیونل مسی؛ چرا مسی لایق دریافت این جایزه بود؟

بعد از تاریخ سازی دوباره‌ی مسی با جایزه‌ی بهترین بازیکن سال دنیا، در فوتبال7 به بررسی جوانب مختلف این انتخاب از سوی فرانس فوتبال می‌پردازیم.

1402/08/09 23:40 بهروز شیعه‌یان

بررسی دلایل اهدای توپ طلای هشتم به لیونل مسی؛ چرا مسی لایق دریافت این جایزه بود؟
مخابره‌ی یک خبر عجیب برای هواداران و باشگاه‌های فوتبال!

فوتبال7 | در سال 2010 رسما اعلام شد که جام‌جهانی 2022 در بین فصل باشگاهی در کشور قطر برگزار خواهد شد.

همین خبر کوتاه و باورنکردنی 12 سال بعد به مهره‌ی شانس لیونل مسی تبدیل شد تا در فصلی که نمایش باشگاهی چندان درخشانی نداشته، نام خود را روی هشتمین توپ طلا حک کند.

مسی پس از کسب جایزه گفت: ««مسیر حرفه‌ای که داشتم و چیزهایی که بهش دست یافتم، برام قابل‌تصور نیست، و اینکه این شانس رو داشتم که عضوی از بهترین تیم جهان باشم. هیچوقت فکرشو نمیکردم بعد از این همه لحظات سخت در تیم ملی، برنده کوپا امریکا و جام‌جهانی بشم»»

اصلی‌ترین رقیب او هالند بود که با 52 گل (12 گل در چمپیونزلیگ) زمینه‌ساز 3گانه‌ی سیتی شد.

اما آیا مسی واقعاً شایسته‌ی این جایزه بود؟

لیونل مسی فاتح جام‌جهانی شد. به‌علاوه در 5 بازی از 7 بازی بهترین بازیکن زمین شد و در تمام مسابقات از گروهی تا فینال گلزنی کرده که هر دو آمار در تاریخ بی‌سابقه است. بیشترین پاس گل (3)، پاس کلیدی (21) و شوت در چارچوب (13) نیز متعلق به او بود. او تنها بازیکینست که دو بار فاتح توپ طلایی (بهترین بازیکن جام) شده است، در 2014 و 2022. مسی با 26 بازی (بیشترین حضور در تاریخ جام) در پنج جام‌جهانی ، 13 گل و هشت پاس گل به نام خود ثبت کرده و از نظر گلزنی نیز فقط سه بازیکن برتر از او هستند.

افزون بر جام‌جهانی، مسی موفق به فتح لیگ فرانسه و سوپرجام فرانسه نیز شد و در چمپیونزلیگ نیز علی‌رغم حذف پاریس، نمره میانگین 86. 7 در هر بازی را از وبسایت Whoscored دریافت کرد.

فصل پیش مسی در لیگ 102 دریبل موفق داشته که ازین حیث فقط وینی جونیور (112 دریبل) را بالای سر خود می‌بیند، 197 فرصت شوتزنی ایجاد کرده که فقط برونو فرناندز (219) از او بالاتر بوده و 35 موقعیت گل برای پی‌اس‌جی خلق کرده که بیشترین میزان در اروپا محسوب می‌شود. عملکرد او در اینترمیامی نیز به گونه‌ای بوده که انگار دوباره جوان شده است!

معدود منتقدین چه می‌گویند

بردن جام جهانی کافی نیست. بوده‌اند کسانی که موفق به کسب جام‌جهانی شدند، اما موفق به کسب جایزه نه. برای مثال مانوئل نویر در 2014 با بایرن‌مونیخ، یا اینیستا در 2010 که علاوه بر جام‌جهانی، موفق به کسب افتخارات باشگاهی نیز شده بودند. بنابراین برخی، این استانداردهای دوگانه را زیر سؤال می‌برند!

آیا اگر کولو موانی موقعیت دقیقه آخری خود را گل کرده بود، رأی‌دهندگان واقعاً باز هم مسی را شایسته این جایزه می‌دانستند؟

در همان جام جهانی که مسی مشارکت داشته، امباپه 8 پاس گل و 2 پاس گل داشته، به‌علاوه او در فینال با هت‌تریک، باعث بازگشت تیمش به بازی شد، هر چند که این کام‌بک ناکام ماند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند منکر شود که این یکی از بهترین عملکردهای انفرادی در ادوار مختلف جام‌جهانی بود.

ناکامی مجدد مسی در چمپیونزلیگ، دلیل دیگر منتقدین است. اگرچه مسی مقصر ضعف‌های دفاعی تیمش مقابل بایرن نبود، اما قطعاً می‌توانست در فاز هجومی نقش مؤثرتری ایفا کند.

انتقال هالند به سیتی و نقش مؤثر او با 52 گل، باعث کسب چمپیونزلیگ و سه‌گانه‌ی سیتی شد که سیتی سال‌ها در تقلای رسیدن به آن بود. به‌علاوه او از ابتدای این فصل نیز 13 گل به ثمر رسانده است. بنابراین عده‌ی معدودی نیز هالند را شایسته‌تر می‌دانند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز یک نظریه کمی عجیب مطرح می‌شود که اعطای توپ طلا به مسی، بخاطر تأثیر پول‌سازی‌اییست که او در بازاریابی دنیای فوتبال دارد، مشابه نظریه‌ای که لوییز فن‌خال مطرح کرده بود و همه‌چیز از جمله تنظیم زمان جام‌جهانی را به نفع قهرمانی مسی دانسته بود.

نتیجه‌گیری نهایی

درین که مسی قطعاً بهترین بازیکن دنیای فوتبال است، شکی نیست، اما در یک قضاوت منصفانه، اگر فُرم کامل 12 ماهه را در نظر بگیریم، امباپه یا هالند، یا اگر فُرم از ابتدای این فصل را در نظر بگیریم، جود بلینگام برتر از او بوده‌اند.

اما نمی‌توان منکر گل سرنوشت‌ساز مسی مقابل مکزیک، دریبل چرخشی او مقابل گواردیول مدافع کرواسی (سرعت گواردیول با مسی برابری کرد اما باز هم نبوغ مسی، لحظه‌ی حقیقت را رقم زد)، یا خونسردی او در پنالتی‌های تعیین‌کننده‌ی جام و انتقال اعتماد به نفس به هم تیمی‌هایش شد!

کنترل، آگاهی محیطی، سرعت تصمیم‌گیری و سرعت اجرای تصمیمات: به نظر می‌رسد که مسی حتی در دوران 30 سالگی خود، حرف اول را در این زمینه می‌زند.

بر خلاف رقم زدن تفاوت در جام‌جهانی توسط مسی، هالند در سه‌گانه‌ی سیتی تأثیر داشت، اما در بازی‌های بزرگ محو بود. هالند در 8 بازی پایانی فصل پیش خود، فقط یک بار گلزنی کرد. در فینال‌ها و نیمه‌نهایی‌های جام باشگاه‌های اروپا و حذفی انگلیس، هالند موفق به گلزنی نشد و به‌علت مشارکت پایین هالند در بازیسازی سیتی، وقتی جریان گلزنی او قطع شود، معمولاً به یک بازیکن خنثی بدل می‌شود (میانگین لمس توپ و پاس هالند در فصل پیش فقط 8. 24 و 7. 11 بود).

و سخن آخر اینکه: تردیدی نیست که دیر یا زود، بلینگام، امباپه یا هالند جا پای دو بازیکن بزرگ دنیای فوتبال (رونالدو و مسی) می‌گذارند.

این مطالب را هم بخوانید:

حقایقی جالب درباره توپ طلا که شاید آن‌ها را ندانید!

خلاصه الکلاسیکوی خاطره انگیز بارسلونا ۵-۰ رئال مادرید فصل 2009-2010

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار