فوتبال7

بررسی عملکرد بی‌نظیر آنژ پوستوغلو در لیگ جزیره؛ آیا روند شگفت انگیز تاتنهام در این فصل ادامه دارد؟

درین مقاله از فوتبال7 به بررسی عملکرد غیرمنتظره تاتنهام با پوستوغلو و دلایل موفقیت آن‌ها می‌پردازیم.

1402/08/04 21:57 بهروز شیعه‌یان

بررسی عملکرد بی‌نظیر آنژ پوستوغلو در لیگ جزیره؛ آیا روند شگفت انگیز  تاتنهام در این فصل ادامه دارد؟
صدرنشینی غیرمنتظره

آنژ پوستوغلو که در تابستان از سلتیک به تاتنهام منتقل شد، با شکست 2-0 فولهام درین هفته و کسب 23 امتیاز از 9 بازی نخست، رکورد بهترین آغاز یک مربی در لیگ برتر را شکست. او در پایان بازی، درباره‌ی این رکوردشکنی به خبرنگاران گفت: ««این موفقیت متعلق به همه‌ی تیم است که عملکردی هوشمندانه و باثبات را به نمایش گذاشته‌اند.»»

آخرین صدرنشینی تاتنهام به سال 2020 برمی‌گردد که مورینیو توانست پس از 12 بازی، تاتنهام را به صدر لیگ برساند. به‌علاوه، تاتنهامی‌ها در کنار آرسنال، تنها تیم‌های شکست‌ناپذیر این فصل هستند و پس از فصل 61-60 که 11 برد پیاپی داشتند، این بهترین آغاز آن‌ها محسوب می‌شود.

در قلب هواداران

تنها چیزی که هواداران تاتنهام می‌خواستند، مربی‌ایی بود که بر خلاف مربیان قبلی‌شان (نونو اسپیریتو، کونته و مورینیو)، ارتباط خوبی با هواداران برقرار کند و بتواند یک تیم متحد را تشکیل دهد. پوستوغلو با جلب حمایت هواداران پرشور سلتیک، قبلاً قدرت خود را درین زمینه اثبات کرده بود.

با وجود خروج کین که ضربه بزرگی به تاتنهام محسوب می‌شد، آن‌ها از نظر گل‌های زده چهارمین تیم لیگ هستند و نمایش‌های چشم‌نواز تیم، رمز اتحاد آنژ و هواداران است.

بازی با من‌یونایتد، آرسنال و لیورپول و کسب 7 امتیاز از این سه بازی و سربلندی در شرایط سخت، مانند بازگشت تاتنهام 10 نفره مقابل لوتون و تبدیل باخت 1 صفر به پیروزی 2-1، جذابیت دستاورد فعلی پوستوغلو را دوچندان می‌کند.

آیا روند تاتنهام ادامه خواهد یافت؟

اما هنوز ابتدای راه است و دلایلی هم برای احتیاط وجود دارد. برای مثال 4 تا از بازی‌های آن‌ها در مقابل تیم‌های ته جدولی بوده و برخی پیروزی‌های آن‌ها، مانند پیروزی مقابل شفیلد قعر جدولی یا لیورپول نه نفره، به‌سختی به دست آمدند. هر چند پیروزی‌های سخت  می‌تواند نشانی از ذهنیت برنده‌ی تیم نیز باشد، یعنی همان عنصری که تاتنهامی‌ها در سال‌های پیش از آن بی‌بهره بودند.

از نظر تعداد گل‌های دریافتی (8 گل در 9 بازی) عملکرد تقریباً خوبی تا اینجای فصل داشته‌اند، بخصوص اینکه 3 نفر از 5 نفر عقب تاتنهام از جمله دروازه‌بان آن‌ها، تازه‌وارد هستند و همین فصل به تیم پیوسته‌اند. از نظر مالکیت توپ، %4. 61 ، پشت سر سیتی و چلسی قرار دارند و از نظر پاس صحیح (% 8. 78)، پنجم هستند. از حیث تعداد شوت در هر بازی (19 شوت) برترین تیم هستند و جیمز مدیسون برترین شوتزن تیم است.

یکی از نقاط قوت تاتنهام، تلاش سخت در یک‌سوم هجومی برای واداشتن مدافعان حریف به اشتباه است. آن‌ها 58 بار موفق به توپگیری شده‌اند (رتبه سوم در این آمار). البته در نقطه‌ی مقابل، شوت‌های زیادی نیز از حریفان دریافت کرده‌اند (13 شوت در هر بازی) که برای یک تیم مدعی قهرمانی، بسیار بالاست. نرخ بالای نجات توپ (% 6. 80) توسط ویکاریو، دروازه‌بان تیم، گواه این نقطه‌ضعف است، اما اتکا به درخشش دروازه‌بان نمی‌تواند همیشگی باشد.

تاتنهام به‌علت عدم حضور در رقابت‌های اروپایی مانند لستر 2016، تقریباً یک هفته‌ی کامل برای آماده‌سازی بازی‌ها فرصت دارد که این یک مزیت محسوب می‌شود. اما ترکیب آن‌ها عمق ندارد و برای مثال در صورت مصدومیت پدرو پورو و دستینی اودوجی، در دفاع به مشکل می‌خورند.

غافلگیرکننده اما مؤثر

هواداران در سال‌های اخیر، به نشستن نام‌های بزرگ روی نیمکت عادت کرده بودند، اما رییس باشگاه در هنگام استخدام غافلگیرکننده‌ی آنژ اظهار داشت: ««آنژ ذهنیت مثبت را به همراه می‌آورد و سبک بازی هجومی و سریعی دارد. به‌علاوه او در پرورش بازیکنان جوان و توجه به آکادمی که یکی از ارزش‌های باشگاه ماست، سابقه‌ی بسیار خوبی دارد.»»

جو استادیوم در دقایق پایانی بازی با شفیلد که هواداران یکپارچه تیمشان را تشویق می‌کردند، نشانگر رابطه‌ی خوب او با هوادارن است. به‌علاوه او حمایت همه‌ی بازیکنان تیم را نیز بدست آورده است.

نکته‌ی مثبت دیگر در مورد شخصیت آنژ، پنهان نشدن پشت بازیکنان و پذیرش مسئولیت تیم است. برای مثال پس از باخت ناامیدکننده در ضربات پنالتی مقابل فولام در جام اتحادیه، او گفت: ««هر اتفاقی اینجا میفته، پای منه، چه الان و چه در آینده. من عادت ندارم عوامل خارجی رو مقصر بدونم ! هدف من پیروزی در همه بازی‌هاست»»

خریدهای هوشمندانه به‌جای نام‌های بزرگ

پوستوغلو، در تابستان، به‌جای نام‌های بزرگ، سراغ بازیکنانی رفت که با فلسفه‌ی بازی او سازگار باشند. تاتنهام با صرف فقط 150 میلیون پوند، 6 خرید جدید ، از جمله مدیسون و ویکاریو را جذب کرده است که تا اینجای فصل، تقریباً همگی نمایش قابل‌قبولی داشته‌اند. مدیسون، با مشارکت بالا در گل‌ها (3 گل) و پاس گل‌ها (5 پاس گل) و افزودن عنصر خلاقیت و تکنیک، بُعد جدیدی را به حمله تاتنهام افزوده است. به‌علاوه ارتباط بسیار موفقی بین او و سون برقرار شده است: ««من همیشه بازی‌های سونی (سون هیونگ مین) رو دنبال می‌کردم و برام لذت‌بخش بود. و الان داخل زمین هم رابطه و هماهنگی بسیار خوبی بین ما ایجاد شده.»» جیمی کرگر نیز در توصیف مدیسون گفت: ««به نظرم اون اثرگذارترین بازیکن لیگ بوده. یک شخصیت واقعی فوتبالی داره و اهمیت کارش وقتی بیشتر میشه که بدونیم وارث شماره‌ی 10 ی شده که سال‌ها بر تن هری کین بود»».

سخن پایانی

مدیسون گرچه از هوادارن خواسته است رؤیاپردازی کنند، اما تأکید کرده که ما باید بازی به بازی جلو برویم: ««رؤیاپردازی، کار هوادارن و تحقق رؤیاها، کار ماست.»» کرگر نیز تأکید کرده است که با توجه به افول تاتنهام در فصل پیش، اگرچه هواداران از جایگاه فعلی تیم خشنود هستند اما به نظر می‌رسد انتظار واقع‌بینانه‌ای دارند و سهمیه چمپیونزلیگ را کافی می‌دانند.

این مطالب را هم بخوانید:

سرگذشت جذاب بابی چارلتون: اسطوره‌ی منچستریونایتد و فاتح جام‌جهانی

گزارش | ستارگانی که به صورت قرضی از لیگ برتر آمریکا به اروپا پیوستند

آیا لیونل مسی بهترین کاشته زن در تاریخ فوتبال است؟

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار