فوتبال7

پل پوگبا؛ سقوط آزاد استعداد یک فوق ستاره

از لوآور تا حرکت مداوم در قطار تورین - منچستر!

1402/07/29 19:2 علی ساغری

پل پوگبا؛ سقوط آزاد استعداد یک فوق ستاره

اگر فوتبال اروپا را با دقت در سالهای اخیر دنبال کرده باشید احتمالا یک نام را در تیم ملی فرانسه و یا باشگاه‌های منچستر یونایتد و یوونتوس زیاد شنیده‌اید. پل پوگبا نامی است که هواداران این رشته ورزشی توپی محبوب احتمالا بارها با آن رو به رو شده‌اند و در این مطلب از سایت فوتبال7 قصد داریم به شرح زندگینامه‌ای از این بازیکن سیاه پوست و سوابق ورزشی او بپردازیم. با ما همراه باشید. 

بیوگرافی پل پوگبا

پل لیبل پوگبا بازیکن شناخته شده دنیای مستطیل سبز می‌باشد که در سال 1993 متولد شده و در باشگاه‌های لو‌آور و منچستر یونایتد و یوونتوس و تیم ملی فرانسه سابقه بازی دارد. او توانسته است در دوران ورزشی خود همراه با تیم ملی فرانسه به قهرمانی جام جهانی 2018 و همراه با تیم یوونتوس به قهرمانی سری آ ایتالیا برسد. او در پست هافبک مرکزی بازی می‌کند و هم اکنون متاهل می‌باشد. 

پل پوگبا و خانواده اش

او در شهر کوچکی اطراف فرانسه متولد شد و دارای دو برادر بزرگ‌تر به نام‌های فلورنتین و ماتیاس می‌باشد. این دو برادر دوقلو هستند. خانواده پوگبا علی رغم بدنیا آوردن این بازین در کشور فرانسه دارای اصالتی گینه‌ای می‌باشند و رنگ تیره پوست آن‌ها به خوبی گویای این قاعده می‌باشد. پدرش هم سابقه فوتبالیست بودن را در زمانی که ساکن گینه بوده است دارد. او در سی سالگی به فرانسه مهاجرت کرده است. برادرانش هم متولد گینه هستند و سابقه بازی برای تیم این کشور را دارا هستند. پدر و مادرش درحالی که تنها دو سال داشت زندگی مشترکشان به بن بست انجامید و از آن به بعد مادر پوگبا او و سایر پسرانش را تحت سرپرستی خود برد. 

ازدواج پل پوگبا 

سال 2019 میلادی بود که این بازیکن با مدل و طراح دکوراسیون داخلی مطرح بولیویایی؛ ماریا زولا ازدواج کرد. همسر پوگبا تا پیش از ازدواج با او ساکن آمریکا بود، اما بعد از ازدواج با ملی پوش تیم ملی فوتبال فرانسه تصمیم گرفت همراه او در انگلستان ساکن شود. او با طیفی از برند‌های پوشاک انگلیسی هم اکنون همکاری می‌کند. ماریا هم اکنون زندگی لذت بخشی را درکنار پل داراست و استوری‌ها و پست‌های اینستاگرامی‌اش این گفته را تایید می‌کنند. ازدواج بازیکن سابق منچستر یونایتد و حال حاضر یوونتوس با مدل بولیویایی تاکنون دو فرزند پسر را به همراه داشته است که در سال‌های 2019 و 2021 متولد شده‌اند. 

سالهای آغازین فوتبال 

او ابتدا یک فصل را در تورسی گذراند و سپس به تیم زیر 16 ساله‌های لوآور منتقل شد و با بسیاری از ستارگان حال حاضر فوتبال اروپا هم تیمی شد. مهم‌ترین این ستارگان ریاض محرز و دیمیتری پایه و ... بودند. در دومین سال حضورش در این تیم توانست بازوبند کاپیتانی را برای خود کند و البته به نایب قهرمانی لیگ فوتبال زیر 16 ساله‌های فرانسه رسید. رد سال 2009 بود که او اعلام کرد قصد بازی در منچستر یونایتد را دارد. این اتفاق برای مدیران لوآور خوشایند نبود چرا که طبق قراردادی که با خانواده پوگبا داشتند این بازیکن نمی‌توانست تا زمانی که از نظر سنی امکان استفاده از بورسیه کشور دیگری را داشته باشد برای تیم دیگری به میدان برود. این مشکل کار منچستر و لوآور را با دادگاه کشاند و طرف انگلیسی در این دادگاه پیروز شد. 

اولین دوره حضور در منچستر یونایتد 

در اولین سال حضورش در منچستر یونایتد بدلیل ترافیک زیادی که در خط هافبک این تیم بود بازی زیادی به او نرسید. در 31 ژانویه 2012 اولین بازی خود را مقابل استوک سیتی تجربه کرد و به عنوان بازیکن تعویضی به جای خاویر هرناندز پا به زمین بازی گذاشت. همچنین اولین تجربه اروپایی او به هنگام نخستین حضورش درمیان شیاطین سرخ برابر اتلتیک بیلبائو بود. 

پیوستن به یوونتوس 

سر الکس فرگوسن در تابستان 2012 از قرارداد بستن پوگبا با یوونتوس خبر داد. سرالکس فرگوسن مذاکره و قرارداد بستن پوگبا در شرایط بی‌اطلاعی باشگاه را بی‌احترامی خواند و البته که پوگبا هم گفت سر الکس به من اعتقاد داشت، ولی تصمیم به استفاده از من نداشت. یوونتوس برای درخشش پوگبا جای بهتری بود. چرا که ترافیک خط هافبک در آنجا به اندازه منچستر نبود. او هم در رقابت‌های پیش فصل و هم در اولین بازی بانوی پیر در سری آ مقابل کیه وو به میدان رفت. اولین تجربه اروپایی او با پیراهن راه راه تورین مقابل شاختار دونتسک بود و اولین گل حرفه‌ای او با این پیراهن مقابل ناپولی به ثمر رسید. بعد از آن عملکرد قابل تحسین او طوری که بود که تمامی روزنامه‌ها و نشریه‌ها او را به عنوان سوژه خود انتخاب کردند. او سه فصل موفق را در این تیم ایتالیایی پشت سر گذاشت و توانست سه بار پیاپی قهرمان لیگ برتر ایتالیا بشود. 

بازگشت به منچستر؛ ماکتی از پوگبای یوونتوس 

این انتقال درحالی صورت گرفت که آنتونیو کنته به عنوان سرمربی وقت چلسی احتمال این را می‌داد که رکورد نقل و انتقال آن فصل با پیوستن پل به شیاطین سرخ شکسته شود. او با 105 میلیون بار دیگر پیراهن قرمز این تیم انگلیسی را برتن کرد و البته شروع او به اندازه شروعی که در یوونتوس داشت خوب نبود. در آن مقطع مورینیو از خبرنگاران و به قول خودش انیشتین‌های فوتبال خواست که به او زمان بدهند. او در فینال لیگ اروپای 2017 مقالب آژاکس گلزنی کرد تا منچستر یونایتد بعد از 9 سال بار دیگر به یک قهرمانی در سطح اروپا برسد. او در فصول بعدی عملکرد پرفراز و نشیبی داشت و رابطه‌اش با خوزه مورینیو حالتی شکرآب به خود گرفت. بخصوص زمانی که با ادعای درمان به آمریکا رفت و فردی تصویری از خوشگذرانی او در سواحل برای مورینیو فرستاد. او درنهایت در تابستان 2022 از منچستر یونایتد جدا شد و شاید خاطرانگیز تصویری که از خود بجا گذاشت ثبت 4 پاس گل مقابل لیدز یونایتد بود. این اتفاق در اولین بازی فصل 2021 – 2022 رخ داد.

دومین دوره حضور در یوونتوس 

او که سنش بالا رفته بود دیگر نمی‌توانست برای تیم‌هایی مانند رئال مادرید و یا پاریس سن ژرمن دلبری کند. به همین خاطر تنها پیوستن به یووه را پیش رو داشت. او از همان شروع کار دچار مصدومیتی شدید شد که امکان حضور در جام جهانی 2022 را از او گرفت. البته که خود او هم در از دست دادن جام جهانی 2022 مقصر بود. چرا که بجای انتخاب روش‌های درمانی صحیح به سراغ اقدامات محافظ کارانه و خرافاتی رفت. 

تجربه ملی پوگبا 

او در جام جهانی 2014 تیم ملی کشورش را همراهی کرد و بهترین بازیکن جوان این تورنومنت لقب گرفت. گل برتری فرانسه مقابل نیجریه در یک هشتم نهایی توسط او به ثمر رسید. همچنین در جام ملتهای اروپا 2016 هم که با نایب قهرمانی فرانسه همراه بود عضوی از تیم دیدیه دشان بود. همچنین در فینال جام جهانی 2018 مقابل کرواسی گل سوم تیمش را به ثمر رساند و قهرمانی تیم ملی کشورش را با سایر هم تیمی هایش جشن گرفت. 

دوپینگ پل پوگبا 

در تابستان 2023 خبر وجود مقداری تستوسترون در خون پوگبا تعجب بسیاری را به همراه داشت. البته که این مقدار تستوسترون پایین‌تر از آن بود که دوپینگ تلقی شود و بتواند کارایی خاصی برای او به همراه داشته باشد. اما کمی بعدتر نتایج تحقیقات تکمیلی دوپینگ کردن او را تایید کرد. چیزی که ماسیمیلیانو آلگری با شنیدن آن ابراز تاسف کرد. 


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار