فوتبال7

گزارش | ستارگانی که به صورت قرضی از لیگ برتر آمریکا به اروپا پیوستند

به بهانه‌ی شایعات انتقال قرضی مسی و بوسکتس به اروپا، نگاهی داریم به ستارگانی که در وقفه‌ی لیگ MLS موقتا به اروپا رفتند.

1402/07/25 10:34 اشکان زارع

گزارش | ستارگانی که به صورت قرضی از لیگ برتر آمریکا به اروپا پیوستند

ستارگان زیادی از دنیای فوتبال، در انتهای دوران حرفه‌ای خود لیگ برتر آمریکا را برای بازی انتخاب کردند. از جمله اسطوره‌هایی مانند استیون جرارد، زلاتان ابراهیموویچ و آندره آ پیرلو.

حال انتقال اخیر لیونل مسی به اینترمیامی این روند را به اوج جدیدی رسانده است. با این حال، با حذف شدن اینتر میامی از پلی آف MLS، مسی با یک وقفه 4 ماهه تا فصل جدید در سال 2024 روبرو است که منجر به گمانه زنی‌ها در مورد یک قرضی کوتاه مدت اروپایی شده است. به همین بهانه در فوتبال7 مهمترین انتقالات قرضی تاریخ از امریکا به اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماجراجویی در میلان برای دیوید بکهام

دیوید بکهام این روند را با پیوستن به میلان به صورت قرضی در سال 2009 آغاز کرد. این حرکت در ابتدا با هدف حفظ آمادگی برای مسابقات جام جهانی و انگیزه‌های تجاری انجام شد. بکهام قرارداد قرضی خود را تا پایان فصل سری‌آ تمدید کرد که باعث آزردگی طرفداران لس آنجلس گلکسی شد. آن‌ها پس از بازگشت بکهام، با آوردن بنرهای اعتراضی«کلاهبردار برو خونه» در ورزشگاه به ستاره تیمشان واکنش منفی نشان دادند.

اما اوضاع در بازگشت به MLS برای خود دیوید بکهام هم خوب پیش نرفت! او با مصدومیت بدی مواجه شد و ادامه‌ی فصل و جام جهانی 2010 را از دست داد.

اقامت اروپایی لاندون دونوان

لاندون دونوان نیز همین روش را دنبال کرد و در حالی که در لس آنجلس گلکسی بود، سه دوره‌ی قرضی اروپایی را تجربه کرد. اولین حضور او در سال 2008 در بایرن مونیخ بود، جایی که بازی‌های کمی انجام داد و تأثیر محدودی داشت. بعداً او به اورتون پیوست و در سال 2010 دو گل و سه پاس گل به ثبت رساند. چند سال بعد، دونوان دوباره به اورتون بازگشت و در 9 بازی هم 6 پاس گل داد.

 

بازگشت تیری آنری به آرسنال

تیری آنری در سال 2012 برای یک نیم‌فصل از MLS به آرسنال پیوست و در طول جام ملت‌های آفریقا، غیبت مهاجمان توپچی‌ها را پوشش داد. هانری در یک بازگشت احساسی، دو گل مهم به ثمر رساند (از جمله یک گل زیبا مقابل ساندرلند)، که یاد و خاطرات مهاجم محبوب فرانسوی در آرسنال را زنده کرد.

ماجرای کوتاه استون ویلا رابی کین

رابی کین که هیچ موقع از گشت و گذار میان باشگاه‌های مختلف خسته نشد و از مارکوپولوهای فوتبالیستان تاریخ است، در سال 2012 از لس‌آنجلس گلکسی به صورت قرضی برای استون ویلا بازی کرد. مهاجم ایرلندی در 6 بازی لیگ برتر سه گل به ثمر رساند، از جمله یک پیروزی دیرهنگام مقابل وولوز و یک گل مقابل نیوکاسل. پس از این دوره، او تا بازنشستگی در سال 2018 با LA Galaxy ادامه داد.

دیدار مجدد فولام کلینت دمپسی

عشق بی چون و چرای کلینت دمپسی به فولام باعث شد که در سال 2014 به طور قرضی از سیاتل ساندرز به لندن بازگردد. این آمریکایی که از نمادهای فولام به شمار می‌رود و 5 سال در این باشگاه توپ زده است، فقط به دنبال حضور در باشگاه محبوبش بود!

جمع بندی

انتقال قرضی بالقوه لیونل مسی از MLS به اروپا اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. چندین ستاره دیگر MLS نیز قبلا به طور موقت به اروپا بازگشته‌اند. روندی که دیوید بکهام آن را آغاز کرد و توسط بازیکنانی مانند لاندون دونوان، تیری هنری، رابی کین و کلینت دمپسی ادامه یافت. این تجربیات فرصت‌هایی را برای بازیکنان فراهم می‌کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند و بازگشت‌های به یاد ماندنی به باشگاه محبوبشان داشته باشند.

این مطلب را هم بخوانید: 10 بازیکنی که مصدومیت فوتبالشان را نابود کرد!

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار