فوتبال7

آنالیز | سبک بازی لامین یامال چگونه است؟ آیا او مناسب فلسفه بارسلوناست؟

در این مقاله به بررسی کامل سبک و استایل بازی پدیده‌ی نوجوان لاماسیا، لامین یامال می‌پردازیم‌.

1402/07/23 12:32 بهروز شیعه‌یان

آنالیز | سبک بازی لامین یامال چگونه است؟ آیا او مناسب فلسفه بارسلوناست؟

فوتبال۷ | یکی از سنت‌های دیرینه‌ی بارسلونا، پرورش بازیکنان جوان در آکادمی و اضافه کردن آن‌ها به ترکیب اصلی است. با این‌حال، کمتر بازیکنی توانسته است مثل لامین یامال در چنین سنی خود را به تیم اصلی تحمیل کند. او در سن 15 سالگی نخستین بازی خود در پیراهن آزولگرانا را در آوریل 2023 انجام داد و به‌عنوان یار تعویضی در دقایق پایانی، جای گاوی را گرفت که خود او نیز 18 سال بیشتر نداشت؛ تعویض این دو بازیکن کم سن‌سال با همدیگر، به‌تنهایی گویای رویکرد همیشگی باشگاه به جوانگرایی بود. از آن پس فرصت‌های بیشتری به یامال داده شده تا خود را در تیم اصلی زیر نظر ژاوی اثبات کند.

مربی بارسلونا در مورد یامال که در جولای 2023، شانزده ساله می‌شد، گفت: ««انتظار من از یامال بسیار بالا است. قرار گرفتن او در ترکیب ثابت صرفاً به‌خاطر نظر مثبت من نیست- قدرت تصمیم‌گیری او تقریباً بی‌نقص است. او باهوش و خارق‌العاده است و امیدوارم که سال‌ها در خانه‌ی خود در بارسا بماند.»» این صحبت‌های ژاوی، ستایش اسطوره‌ی سابق کاتالان‌ها از ستاره‌ی نوظهور محسوب می‌شد.

پتانسیل و استعداد فوق‌العاده‌ی یامال، چیزی نیست که تنها مدنظر ژاوی و بارسلونا قرار گرفته باشد. یامال در سپتامبر 2023، با16 سال و 57 روز سن در نخستین بازی برای اسپانیا، به جوانترین بازیکن تاریخ لاروخا ازین نظر تبدیل شد. درین بازی، او یک گل هم به ثمر رساند تا اسپانیا با نتیجه‌ی 1-7، گرجستان را در مقدماتی یورو 2024 در هم بکوبد.

ژاوی پیش‌بینی کرده است که ««یامال می‌تواند آغازگر و نماد یک عصر جدید باشد.»» مربیان ما که دارای مدرک یوفا هستند، پست او و سبک بازیش را تحلیل کرده‌اند و با توجه به اینکه هنوز جوان است، حوزه‌هایی از بازی که در آن‌ها جا برای پیشرفت دارد را بررسی کرده‌اند. نتایج این تحلیل در ادامه ارائه می‌شوند.

لامین یامال در چه پستی باید بازی کند؟

یامال در اصل بال راست است که به‌لطف توانایی تکنیکی، کنترل توپ و جسارتش، خوش می‌درخشد و توانسته تحسین و احترام هم‌تیمی‌هایش را به دست آورد. این ویژگی‌ها او را به عصای دست مربی در طراحی نقشه‌های مختلف حمله تبدیل کرده‌اند.

آیا لامین یامال چپ‌پا است؟

یامال در بال راست بازی می‌کند و هنگامی که قصد آوردن توپ به وسط یا به محوطه را دارد، معمولاً توپ را روی پای چپش می‌آورد. او به‌سرعت به یکی از عناصر کلیدی حملات بارسلونا تبدیل شد، به‌این صورت که غالباً توپ را در کناره‌ی زمین دریافت می‌کند و سپس با حرکات تکنیکی و نفوذهایش از کانال راست، برای حریفان مشکل‌ساز می‌شود.

تاکتیک ژاوی مبتنی بر تراکم بازیکنان در میانه‌ی زمین برای تضمین مالکیت توپ و همزمان، ایجاد موقعیت‌های یک‌به‌یک برای بازیکنان کناری است تا یار مستقیم خود را راحت‌تر از پیش رو بردارند. این تاکتیک دقیقاً مبتنی بر نقاط‌قوت یامال است. این نقاط‌قوت شامل دریبل‌زنی او (شکل زیر)، پاس‌های عمقی و همان‌طور که در رده‌ی جوانان نیز از او دیده‌ایم، گلزنی او است.

سهیم شدن در حملات از جناح راست

در پُست بال راست، او یکی از تهدیدات جدی در حمله محسوب می‌شود و تصمیماتی که تاکنون از او دیده‌ایم، به‌خوبی بیانگر پختگی او علی‌رغم سن پایینش است، برای مثال استارت‌های بموقع از کناره‌ها برای کشاندن مدافعان به سمت خود (شکل زیر) و ایجاد فضا برای استفاده‌ی سایر هم‌تیمی‌ها.

او یک دریبل‌زن استثنایی است که می‌تواند از طریق پاس‌های کوتاه، پاس‌های بلندتر یا ارسال به داخل محوطه، به‌خوبی با هم‌تیمی‌هایش بازی کند.

ضدحملات و فضاهای فشرده

یامال، با حرکات بدون توپش در ضدحملات بارسلونا نیز نقش مهمی داشته است. او می‌تواند به‌فضاهای پشت دفاع حمله کند، یا می‌تواند با حرکت رو به عقب، توپ را رد کند؛ درین حالت، او یک مدافع را به خود مشغول می‌کند تا فضا برای هم‌تیمی‌هایش که در پشت دفاع هستند، باز شود (شکل زیر). یامال در کار با توپ نیز بسیار راحت است، چه در هنگام بازی ترکیبی و چه در موقعیت‌های هجومی‌تر. گلزنی از کناره‌ها در ضدحملات برق‌آسا نیز دیگر توانایی او است.

در نواحی متراکم‌تر، او از کوچکترین فضایی برای روانه کردن شوت به سمت دروازه، یا ارسال سانتر به محوطه، استفاده می‌کند.

حمل توپ و آگاهی محیطی

یامال معمولاً به‌دنبال نفوذ و تغییر جهت بازی از جناح راست به وسط است و بنابراین با زدن یک ضربه‌ی نرم به توپ، سعی می‌کند توپ را روی پای چپش بیاورد (شکل زیر). وضعیت بدن او هنگامی که پا به توپ می‌شود، بسیار جالب است. سرش را کاملاً بالا می‌گیرد، همه‌ی گزینه‌ها را ارزیابی می‌کند و به محیط اطرافش اشراف کامل دارد. همین اشراف باعث می‌شود که به‌خوبی قادر به تصمیم‌گیری و بازی با هم تیمی‌هایش باشد. استعداد بالای او در حمل توپ با سرعت بالا، توانایی پخش توپ و هدایت تیم را نیز به او می‌دهد. و وجود این ویژگی در یک بازیکن جوان، بسیار جالب است.

سازگاری

در حالت مالکیت، معمولاً پس از اینکه هافبک‌ها توپ را به بالای زمین منتقل کردند، یامال وارد عمل می‌شود، چون مؤثرترین ناحیه‌ی زمین برای او همین ناحیه است.

البته او هنوز بسیار جوان است و بخصوص از نظر آگاهی تاکتیکی، جا برای پیشرفت زیاد دارد. تا همین جای کار نیز او توانایی خود برای سازگاری با تغییرات تاکتیکی هجومی را ثابت کرده است ، از جمله تغییر پست به جناح چپ که در تیم جوانان بارسا نیز به‌عنوان مهاجم، گاهی درین پست بازی می‌کرد.

در نقش شماره‌ی 9 نیز دریبل‌های غافلگیرکننده و تمام‌کنندگی او، از جمله ویژگی‌های بارز او در رده‌ی جوانان بودند. اما فوتبال بزرگسالان، کاملاً متفاوت است. با توجه به مطالبات فیزیکی از یک مهاجم نوک، یامال هنوز به‌لحاظ جسمی بلوغ کامل برای ایفای این نقش را ندارد. در حال‌حاضر، او بیشتر برای بازی در کناره‌ها مناسب است، چون نبردهای فیزیکی در کناره‌ها معمولاً کمتر هستند.

دوندگی تعیین‌کننده و نقش دفاعی

در حالت مالکیت، یامال می‌تواند با دوندگی‌های قطری از کناره‌ها به وسط، به بازیکن تعیین‌کننده‌تری تبدیل شود. به این ترتیب، ارتباط او با سایر بازیکنانی که در حال دویدن به جلو هستند، بهتر می‌شود و با تسهیل بازی ترکیبی بین آن‌ها، امکان شوت‌زنی در اطراف محوطه یا مرکز فراهم می‌شود.

اما حوزه‌ی اصلی که نیازمند پیشرفت است، در حالت بدون مالکیت توپ است. وقتی بارسا نخستین خط پرس را تشکیل می‌دهد، گاهی فضای پشت سر او خالی می‌ماند و در تصمیم‌گیری بین اینکه باید فضا را پر کند یا اینکه نزدیکترین بازیکن به خود را پرس کند، مردد می‌شود. این تردید کار حریف را آسان می‌کند و با تعویض منطقه‌ی بازی به‌راحتی از فضای ایجاشده در پشت سر او استفاده می‌کنند (شکل زیر). این نقطه‌ضعف او باعث افزایش فشار بر دفاع‌های کناری می‌شود.

با توجه به سن او، اشکالات دفاعی طبیعیست. و از آن‌جایی که او محصول آکادمی بارسلونا نیز هست، نباید انتظار داشت که خیلی در کارهای بدون توپ خوب باشد!

اثرگذاری

هیچ تردیدی نیست که یامال، استعدادی با پتانسیل بی‌نظیر است. گرچه مقایسه‌ی جوانانی مثل او با مسی، اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد و به مقایسه‌ای رایج تبدیل شده است، اما عده‌ای فوراً هشدار دادند که این مقایسه‌ی اغراق‌آمیز در مورد یک استعداد جوان، ممکن است روند رشد او را به خطر بیندازد.

اما در حال‌حاضر می‌توان تقریباً با قاطعیت گفت که در سن 16 سالگی، استعداد خود برای ارتقاء جایگاه بارسلونا و تیم ملی اسپانیا را ثابت کرده است. بنابراین صرف‌نظر از اینکه سرنوشت فوتبال او به کجا ختم می‌شود، تا همین الان نیز دستاورد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

منبع: Coaches Voice

این مطلب را هم بخوانید: بحث فعلی پیرامون گاوی؛ آیا موتور متحرک و جوان بارسلونا، همان ژاوی بعدی است؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار