فوتبال7

بررسی 10 مدعی اصلی لیگ قهرمانان اروپا در فصل جدید؛ شاگردان پپ دبل میکنند؟

به بهانه‌ی آغاز فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا، در فوتبال7 به معرفی مدعیان اصلی این جام می‌پردازیم.

1402/06/28 21:19 بهروز شیعه‌یان

بررسی 10 مدعی اصلی لیگ قهرمانان اروپا در فصل جدید؛ شاگردان پپ دبل میکنند؟
10- بنفیکا (در همان رتبه‌ی سال پیش)

آنخل دی‌ماریا در همین مدت کوتاه حضور در بنفیکا، نشان داده که هنوز انگیزه و انرژی زیادی برای بازی دارد و بازیکن کهنه‌کار آرژانتینی در کنار رافا سیلوا هافبک هجومی تیم، زوج سودمندی را برای مدافع عنوان قهرمانی لیگ پرتغال تشکیل داده‌اند.

واقعاً جای افسوس دارد که بنفیکا، مهاجم ستاره‌ی خود، گونسالو راموس را با فروش به پاری سن‌ژرمن از دست داد، چون هیچ تضمینی وجود ندارد که آرتور کابرال ««بهترین گلزن کنفرانس اروپای فصل پیش»» که از فیورنتینا به خدمت گرفته شده، بتواند نمایش مؤثر خود را در لیگ قهرمانان نیز تکرار کند. برای تیم راجر اشمیت که گروهشان چندان ترسناک نیست (گروه D مسابقات) ، رسیدن به جمع 16 تیم می‌تواند هدف قابل‌قبولی باشد، اما شاید با کمی شانس، پیشروی بیشتر هم دور از تصور نباشد.

9- پاریس (نزول رتبه)

درست است که لیونل مسی و نیمار تیم را ترک کرده‌اند، اما به‌لطف ماندگار شدن کیلیان امباپه در پارک دوپرنس - حداقل برای یک فصل دیگر- ، پی‌اس‌جی هنوز توان رقابت با بزرگان را دارد. مرد فرانسوی، با تمام حاشیه‌هایی که دارد، هم‌چنان پرتحرک‌ترین مهاجم دنیای فوتبال است.

قهرمان لیگ فرانسه، با خریدهای خوبی که در تابستان داشته، به‌خوبی تقویت شده و می‌توان گفت که ترکیب فعلی یکی از متوازن‌ترین ترکیب‌ها در دوره‌ی مالکیت قطری‌ها بر این تیم است. با این‌حال، کسب امتیاز دور از انتظار ««هشت»» از پنج بازی نخست لیگ ، نشان می‌دهد که آن‌ها هنوز با سبک لوییز انریکه وفق نیافته‌اند. بنابراین، جان سالم به در بردن از ««گروه مرگ مسابقات»»، کار آسانی برای آن‌ها نیست، اما اگر موفق به صعود شوند، شاید تا پایان پیشروی کنند.

8- ناپولی (نزول رتبه)

خبر خوب: هیجان‌انگیزترین تیم اروپا در فصل پیش، رهبر خط دفاعی خود کیم مین‌جائه را از دست داد، اما موفق شدند زوج مرگبار ویکتور اسیمن و خویچا کواراتسخلیا را در تیم حفظ کنند.

خبر بد: لوچیانو اسپالتی، عنصر اصلی موفقیت تاریخی فصل پیش در سری آ، جای خود را به رودی گارسیا داده است! ناپولی هنوز هم تیم خطرناکیست اما با توجه به تزلزل آن‌ها در آغاز سری آ برای دفاع از عنوان قهرمانی، مشخص نیست که آیا خطر آن‌ها در حد فصل پیش هست یا نه.

با این‌حال به نظر نمی‌رسد که حضور مجدد در یک‌چهارم، دور از دسترس آن‌ها باشد و آن‌ها در حال لحظه‌شماری برای پذیرایی از رئال‌مادرید در استادیوم مملو از تماشگر دیگو آرماندو ماراندونا هستند.

7- اتلتیکومادرید (نزول رتبه)

آیا اتلتیکومادرید بازگشته است؟ برای پاسخ به این پرسش، هنوز کمی زود است. تیم دیگو سیمئونه آغاز بسیار خوبی در لالیگا داشت و عملاً در همان رده‌ای لیگ را آغاز کرد که فصل پیش به پایان رسانده بود. با این‌حال، آخر هفته والنسیا آن‌ها را در هم کوبید تا باز هم تردیدهایی نسبت به قدرت آن‌ها ایجاد شود. البته هم‌چنان هیچ تیمی دوست ندارد با اتلتیکو روبرو شود، به‌خصوص اینکه آنتونیو گریزمان دوباره به همان بازیکن روی فرم سابق تبدیل شده است

6- اینتر (صعود رتبه)

آیا فینالست‌های غیرمنتظره‌ی فصل پیش، می‌توانند این بار یک مرحله جلوتر بروند؟ قرعه ظاهراً با آن‌ها مهربان بوده و بنابراین صعود آن‌ها حداقل از مرحله‌ی گروهی، بسیار محتمل است. با این‌حال، آندره اونانا راهی منچستر شده و از نظر ما، خلأ نقش او در بازیسازی، حتی بیشتر از مهارت‌های شوت‌گیری او به چشم خواهد آمد. یان زومر، جایگزین استانداردی نیست، بلکه نمونه‌ای از خریدهای نه چندان خوب تابستانی است، همانند بازگرداندن مهره‌های پا به سن‌گذاشته‌ی هجومی، الکسیس سانچز و مارکو آرناتوویچ به سن‌سیرو.

اما سیمونه اینزاگی که به‌تازگی اینتر را به پنجمین برد پیاپی دربی مقابل میلان رساند را نباید دست کم گرفت. 11 نفر اصلی او که با اضافه شدن مارکوس تورام به جمع آن‌ها- و البته با رفتن لوکاکو!- تقویت شده‌اند، ترکیب درخشانی را تشکیل داده‌اند.

5- آرسنال (همان رتبه)

بازگشت دوباره به بزرگترین صحنه‌ی فوتبال اروپا برای تیم جوان و جذاب میکل آرتتا؛ تیمی که فصل پیش، تا پیش از اینکه رکورد طولانی‌مدت خانگی آن‌ها توسط سیتی شکسته شود، مدت زیادی امید قهرمانی محسوب می‌شدند و بسیاری را غافلگیر کردند.

دکلان رایس یکی از خریدهای واقعاً مهم آن‌هاست که مؤلفه‌ی توپ‌ربایی را به خط هافبک اضافه می‌کند، اما آرسنال در دفاع هم‌چنان قابل‌اطمینان نیست و علاوه بر آن، با وجود نیاز شدید توپچی‌ها به یک گلزن قابل‌اطمینان به‌خاطر مصدومیت‌های پیاپی گابریل ژسوس، کای هاورتز خرید بسیار عجیبی به نظر می‌رسد که البته با توجه به نمایش او در سال پیش، چندان هم دور از انتظار نبود.

بنابراین اگر آن‌ها نتوانند در گروهی که روی کاغذ گروه تقریباً آسانی به نظر می‌رسد، اول شوند، باید تعجب کرد!

4- رئال‌مادرید (همان رتبه)

خرید بزرگ تابستانی جود بلینگهام، آغازی رویایی در سانتیاگو برنابئو داشته که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد و در حال‌حاضر تقریباً همه، هزینه‌ی 103 میلیون یورویی برای هافبک انگلیسی را معقول می‌دانند.

با این‌حال، مادریدی‌ها که فصل پیش در نیمه‌نهایی حاضر بودند، در یک تصمیم تقریباً خطرناک تصمیم به عدم جانشینی کریم بنزما گرفتند. وینیسیوس جونیور یک ماهی دور از میادین خواهد بود و از طرفی تیبو کورتوا و ادر میلیتائو نیز تا مقطع پایانی فصل، قادر به همراهی تیم نخواهند بود. این غیبت‌ها، تردیدهای معقولی را نسبت به قدرت ترکیب کارلو آنچلوتی ایجاد می‌کند. و چنین چیزی برای بازی در یک گروه به‌ظاهر ساده که ناپولی به قصد صدرنشینی در آن می‌آید، خوب به نظر نمی‌رسد.

3- بارسلونا (همان رتبه)

بارسلونا، زیر نظر اسطوره‌ی باشگاه ژاوی، دوباره اوج گرفته‌اند و قهرمانی فصل پیش لیگ نیز گواه بازگشت آن‌ها است. به‌علاوه دو خرید عالی هم داشته‌اند، ایلکای گوندوغان و ژوآئو کانسلو.

با این‌حال، این نگرانی وجود دارد که رابرت لواندوفسکی دیگر آن نیروی اثرگذار در بالاترین سطح نباشد و این در حالیست که اگر کاتالان‌ها کمی به آمار و ارقام هم نگاه بیندازند، متوجه می‌شوند که مصدومیت‌ها ممکن است کار آن‌ها را سخت کند. در حال‌حاضر تمرکز آن‌ها روی صعود از مرحله‌ی گروهی برای نخستین بار در سه فصل گذشته خواهد بود و با توجه به قرعه‌ی مساعد، بعید است که با مشکل خاصی روبرو شوند.

2- بایرن‌مونیخ (همان رتبه)

نقص دفاعی و نداشتن خط حمله‌ی آتشین، دو دولیل شکست بایرن مقابل سیتی در فصل گذشته‌ی لیگ قهرمانان بودند. بنابراین، با اضافه شدن دفاع وسط سابق ناپولی، کیم مین‌جائه و مهاجم اسطوره‌ای لیگ برتر هری کین به جمع آن‌ها، توماس توخل شانس خوبی برای بازگرداندن شکوه اروپایی به باواریایی‌ها دارد.

1- منچسترسیتی (همان رتبه)

پپ گواردیولا برخی از مهره‌های اثرگذاری که باعث موفقیت او در اتحاد شدند را از دست داده است، از جمله فروش ایلکای گوندوغان و مصدومیت تازه‌ی خالق اصلی موفقیت‌های آن‌ها، کوین دی‌بروین که بدون‌شک می‌تواند برای آن‌ها نگران‌کننده باشد.

با این‌حال، فاتحان سه‌گانه‌ی فصل پیش، یوشکو گواردیول، بهترین مدافع جوان دنیا و جرمی دوکوی بعضاً متزلزل اما جذاب و آینده‌دار را خریده‌اند و بنابراین مدافع عنوان قهرمانی که این فصل نیز آغاز بی‌نقصی در دفاع از عنوان قهرمانی لیگ داشته، هم‌چنان در بهترین موقعیت برای تکرار قهرمانی اروپایی خود به سر می‌برد، به‌ویژه پس از قرعه‌ی آسانی که نصیبشان شده است.


منبع رتبه‌بندی: وبسایت جهانی گل


این مطلب را هم بخوانید: کدام تیم‌ها بیشترین گل را در یک فصل چمپیونزلیگ به ثمر رسانده‌اند؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار