فوتبال7

روایتی تلخ از سقوط جیدون سانچو؛ از پدیده‌ی گران‌قیمت من‌یونایتد تا درگیری علنی با اریک تن‌هاخ

در این مقاله، فوتبال۷ به بررسی سقوط ستاره‌ی انگلیسی شیاطین سرخ، یعنی جیدون سانچو می‌پردازد.

1402/06/19 17:20 احمد رستمی

روایتی تلخ از سقوط جیدون سانچو؛ از پدیده‌ی گران‌قیمت من‌یونایتد تا درگیری علنی با اریک تن‌هاخ

وینگر انگلیسی پس از درخشش خیره‌کننده با بورسیا دورتموند، در 18 سالگی نخستین بازی خود برای تیم ملی را انجام داد، اما این بازیکن که نوید روزهای بسیار خوبی را می‌داد، اکنون موانع زیادی را پیش رو می‌بیند.

سال‌ها بود که منچستریونایتد به دنبال امضای قرارداد با جیدون سانچو بود. اما آیا می‌توان آن‌ها را بابت چنین تصمیمی سرزنش کرد؟ این وینگر از استعدادهای بی‌نظیر نسل خود بود و پس از ترک انگلیس با هدف بازی در رده‌ی بزرگسالان، بلافاصله بوندسلیگا را انتخاب کرد تا به‌طور متوسط در هر بازی بیش از یک گل برای دورتموند به ثمر برساند.

یونایتد، از 2018 به دنبال او بود و در سال 2019 نیز قصد انتقال او را داشت اما موفق به چانه‌زنی بر سر مبلغ انتقال نشد، اما در نهایت در جولای 2021، با پرداخت 74 میلیون پوند برای ملی‌پوش ثابت انگلیسی که تیم‌های اروپایی زیادی خواهان او بودند، توانست او را جذب کند. اما دو سال و نیم مثل برق‌وباد گذشت و از آن امید بزرگ نسل بعد فوتبال انگلیس، چیزی جز یک شبح باقی نمانده است.

او فصل پیش، چندین ماه از ترکیب یونایتدبه دور بود و پس از بازگشت نیز عملکرد قابل‌قبولی نداشت و آن سرعت، توان و ابتکاراتی که او را به بازیکن هیجان‌انگیز و آینده‌داری تبدیل کرده بودند، دیگر در حرکات او دیده نمی‌شد. در فصل 24-2023 نیز پس از ایفای نقش جزئی در سه بازی ابتدایی، به‌طور کامل از ترکیب تیم برای سفر به لندن برای بازی با آرسنال کنار گذاشته شد.

هواداران تصور مصدومیت او را داشتند، اما هنگامی که در مورد غیبت سانچو سؤال شد، اریک تن‌هاخ پاسخ صادقانه و البته تعجب‌آوری داد: ««عملکرد او در تمرینات در حدی نبود که برای این بازی انتخاب شود. در منچستر شما باید هر روز در یک سطح خاص باشید. ما گزینه‌های زیادی در خط حمله داریم، بنابراین برای این بازی او را انتخاب نکردم.»»

سانچو نیز به‌سرعت وارد عمل شد و با این ادعا که ««او مدت‌هاست از ترکیب کنار گذاشته شده»»، از خود دفاع کرد. سانچو می‌دانست که این پاسخ، ممکن است برایش دردسرساز شود، اما بهرحال همین که او تصمیم گرفت وارد این مشاجره شود، بسیار جالب بود، چون مدت زیادی بود که احساس می‌شد او به یک بازیکن بی‌اثر تبدیل شده و آتش‌بازی‌های سابقش خاموش شده‌اند.

فوتبال۷، افت و خیز یکی از درخشانترین استعدادهای انگلیس که پس از موفقیت در آلمان، به نظر می‌رسد بازگشت ناکامی به سرزمین مادری داشته را بررسی می‌کند.

پرورش‌یافته در خیابان‌های معمولی جنوب لندن

سانچو در کنینگتون در جنوب لندن متولد و پروش یافت. جنوب پایتخت در یک دهه‌ی اخیر به یکی از کانون‌های داغ فوتبال تبدیل شده است و بر اساس یک پژوهش سال 2021، ده درصد از بازیکنان لیگ برتر، ازین منطقه‌ی 16 کیلومتری که زیر رودخانه‌ی تیمز قرار دارد، ظهور و رشد کرده‌اند.

جو گومز، روبن لوفتوس‌چیک، آرون فان‌بیساکا، اِبِرِچی اِزه (کریستال‌پالاس) و تامی آبراهام، چند نمونه از بازیکنانی هستند که از صحنه‌ی فوتبال جنوب لندن، پا به عرصه‌ی فوتبال انگلیس گذاشته‌اند، از همان منطقه‌ای که ریوفردیناند، سری تلویزیونی ««از جنوب رودخانه»» را از آنجا اجرا می‌کرد. و سانچو که مهارت‌هایش در زمین‌های بتنی خشن فَنس‌های ورزشی آن منطقه شکل گرفته بود، بزرگترین ستاره‌ی این منطقه محسوب می‌شد.

آموزش‌دیده در واتفورد

سانچو با اینکه از جنوب رودخانه بود، اما نخستین تجربه‌ی سازمان‌یافته‌ی فوتبال خود را در شمال پایتخت با واتفورد داشت و پس از شروع فوتبال خود در سن هفت سالگی در این تیم، تا 15 سالگی درین باشگاه توپ می‌زد. با اینکه او پیش از حرفه‌ای شدن، این باشگاه را ترک کرد، اما خاطرات بسیار خوبی از دوران حضور خود در جمع زنبورها دارد.

سانچو در سال 2022 در مصاحبه با وبسایت یونایتد: ««دورانم در واتفورد بسیار شیرین بود. از حضور در آنجا خوشحال بودم و در هنگام بازی، آزادی‌عمل زیادی داشتم. این همان چیزیست که من را خوشحال می‌سازد، چون اگر آزاد باشم و آن‌طور که دلم می‌خواهد بازی کنم، به بهترین بازیکن ممکن تبدیل می‌شوم. در واتفورد، روی بسیاری از مهارت‌هایم کار کردم و به مردم نشان دادم که چه توانایی‌هایی دارم.»»

انتقال به آن سوی شهر منچستر

استعداد سانچو نقل همه‌ی محافل فوتبالی کشور شده بود و در 2015 منچسترسیتی برای خرید او دست به کار شد. سانچو معتقد است که انتقال او به سیتی ««فرصتی خوب برای بیشتر شناخته شدن و رهایی از زندگی معمولی دوران کودکی بود. چون زندگی در جنوب لندن تأثیرات بد زیادی داشت.»»

او که در کنار فیل فودن و مهاجم کنونی رئال‌مادرید، براهیم دیاز، در زیر 18 ساله‌های سیتی بازی می‌کرد، سودای گلزنی در تیم اول را در سر داشت. اما وقتی برای تور پیش‌فصل پپ گواردیولا در آمریکا در سال 2017، از ترکیب کنار گذاشته شد و فیل فودن با تیم سفر کرد، سانچو با اعتراض و خودداری از حضور در تمرینات، جنجال‌آفرین شد.

سوار بر هواپیما به امید درخشش در دورتموند

تصور گواردیولا این بود که سانچو آماده‌ی بازی در تیم اول نیست، اما خود بازیکن جور دیگری فکر می‌کرد و سریعاً درخواست خروج داد. بورسیا دورتموند به‌شدت خواهان او بود و در تابستان 2017 او را با حدود 8 میلیون پوند (10 میلیون دلار) خرید و از همان ابتدا او را به تیم اصلی فرستاد.

باور سانچو به توانایی خود، با نخستین بازی برای تیم اصلی در ماه اکتبر در برابر آینتراخت فرانکفورت، به اثبات رسید. نخستین گل او نیز در برد 0-4 مقابل رقیب محلی بایرلورکوزن در آوریل 2018 به ثبت رسید که دو پاس گل هم در این بازی داشت.

نخستین بازی برای انگلیس در 18 سالگی

عملکرد سانچو در دورتموند باعث شد که در اکتبر 2018 توسط گرت ساوت‌گیت به تیم ملی دعوت شود و در تساوی صفر-صفر انگلیس برابر کرواسی در جام ملت‌های یوفا، پس از تعویض با رحیم استرلینگ، وارد زمین بازی شد تا نخستین بازی خود را انجام دهد.

سن 18 سال و 200 روز در نخستین بازی ملی، او را به هفتمین بازیکن جوان تاریخ انگلیس ازین حیث تبدیل کرد (البته اکنون در رده‌ی نهم جوانترین‌ها است).

گلزنی در جام باشگاه‌های اروپا

فقط دو هفته پس از نخستین حضور در تیم ملی، سانچو از دستاورد جدید خود رونمایی کرد: نخستین گل در چمپیونزلیگ. اتلتیکومادرید نخستین قربانی او بود و زمانی که سانچو وارد زمین شد، دورتموند 2-0 پیش بود و لحظاتی پس از ورود به بازی، با گلزنی مسیر دورتموند برای پیروزی 4-0 برابر تیم دیگو سیمئونه را هموار کرد.

هفده گل، 17 پاس گل

دستاوردهای سانچو تمامی نداشت و او در نهایت با 12 گل و 18 پاس گل در بوندس‌لیگا و نیز یک گل و یک پاس گل در جام باشگاه‌ها، این فصل موفق را به پایان رساند. اما فصل بعدی او ازین هم بهتر بود.

سانچو در فصل جدید ارلینگ هالند را نیز در کنار خود می‌دید و با ۱۷ بار گلزنی برای دورتموند، در رده‌ی سوم بهترین گلزنان بوندس‌لیگا قرار گرفت و فقط رابرت لواندوفسکی و تیمو ورنر از او برتر بودند. او 17 پاس گل هم داشت و با این حساب، او به‌طور میانگین در هر بازی در بیش از یک گل نقش داشت (گلزنی یا پاس گل).

پایان کار با یک جام

در می 2021 ، دورتموند، لایپزیش را در فینال جام حذفی با نتیجه‌ی 4-1 در هم کوبید تا سانچو نخستین جام خود را با این تیم کسب کند. سانچو با دو بار گلزنی یکی از ستاره‌های این بازی بود و دو گل دیگر را نیز هالند به ثمر رساند. از قبل مشخص بود که این آخرین بازی او با پیراهن دورتموند است و تنها افسوس او، عدم حضور تماشاگران به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از کرونا بود.

سانچو در هنگام ترک دورتموند اظهار داشت: ««به‌خاطر شانسی که دورتموندی‌ها به‌عنوان یک بازیکن بسیار جوان به من دادند، بی‌نهایت از آن‌ها متشکرم. دورتموند به من اجازه داد تا پخته‌تر شوم و به بازیکنی که امروز هستم، تبدیل شوم.»»

و بالاخره، پیوستن به یونایتد

یونایتد بیش از یک سال بود که به دنبال سانچو بود و بالاخره در جولای 2021 ، بر سر انتقال 74 میلیون پوندی او، با دورتموند به توافق نهایی رسید. سانچو با اینکه دو سال در سیتی بود، اما از مدت‌ها پیش شیاطین سرخ را تحسین می‌کرد.

««زمانی که من نوجوان بودم، منچستریونایتد یکی از بزرگترین باشگاه‌ها بود که هر کسی می‌شناخت. جامی نیست که آن‌ها نبرده باشند و پیش از من نیز چهره‌های زیادی به این باشگاه آمده‌اند. بنابراین بسیار مفتخر و خوشحالم که ازین پس این پیراهن را به تن می‌کنم.»»

عذاب در فینال یورو 2020

سانچو در صعود انگلیس به فینال یورو 2020 تاحدودی نقش داشت، اما ورود به زمین در اواخر وقت اضافی در فینال ومبلی و خراب کردن ضربه در پنالتی‌های پایان بازی مقابل ایتالیا، تورنمنت را به یک خاطره‌ی تلخ برای او تبدیل کرد.

دشواری در نخستین فصل حضور در یونایتد

سانچو در نخستین فصل در یونایتد، نتوانست انتظارات از خرید یک ستاره در تابستان 2021 را برآورده کند و به‌علاوه، ورود او تاحدود زیادی تحت‌تأثیر شوک ناشی از بازگشت رونالدو به الدترافورد قرار گرفت.

سانچو در سازگاری با تیم جدیدش یونایتد به مشکل خورده بود و یونایتد نیز با سپری کردن یکی از بدترین فصول خود در لیگ برتر و کسب پایینترین امتیاز در 30 سال گذشته، در رده‌ی ششم قرار گرفت. به‌لحاظ فردی نیز فصل دشواری برای سانچو بود تا لیگ را تنها با سه گل به پایان برساند.

آغاز امیدوارکننده در فصل جدید

در آغاز فصل جدید با یونایتد، سانچو به یکباره همان بازیکنی شد که یونایتد 74 میلیون پوند برای او خرج کرده بود. این وینگر پس از زدن یک گل هوشمندانه در پیروزی 2-1 مقابل لیورپول، یک گل تعیین‌کننده‌ی دیگر نیز مقابل لستر به ثمر رساند و آشتی او با تور دروازه، برابر شریف مولداوی در لیگ اروپا نیز ادامه یافت.

تن‌هاخ ضمن ابراز خوشحالی، اظهار داشت: ««او به این درک رسیده که باید به‌لحاظ جسمانی روی خود سرمایه‌گذاری کند و هم‌اکنون نیز پاداش تلاشی که در این زمینه گرفته را دید و باید به همین روند ادامه دهد. مطمئنم که این تازه آغاز کار اوست. با پتانسیلی که او دارد، هنوز جا برای پیشرفت زیاد است و می‌تواند ازین هم مهمتر باشد و با خلاقیت خود و گلزنی و پاس گل، سهم بیشتری در تیم ایفا کند.»»

طردشده از ترکیب

با این‌حال، سانچو پس از آن آغاز درخشان، خیلی زود محو شد و سهم او در بازی‌ها کمتر و کمتر شد. تن‌هاخ تصمیم قطعی را گرفت و سانچو را به‌طور کامل از ترکیب کنار گذاشت و یک برنامه‌ی تمرینی انفرادی طراحی کرد تا دوباره او را به یک وینگر آماده و سرحال تبدیل کند.

مرد هلندی اظهار داشت: ««در آغاز لیگ، بازی‌های خوبی از او دیدیم، اما پس از مدتی افت کرد. گاهی‌اوقات شما نمی‌فهمید چه اتفاقی افتاده یا چرا اتفاق افتاده است. افت معمولاً تدریجی روی می‌دهد. اول شما متوجه می‌شوید و بعد آمار مشاهدات شما را تأیید می‌کنند. در آغاز فصل، او گل و پاس گل داشت، اما لحظات و حرکات کلیدی او رفته‌رفته کمتر شد. این تأثیر هم جسمی است و هم ذهنی.»»

بازگشت فاتحانه ... غرق تدریجی!

سانچو در نهایت در فوریه‌ی 2023 به تیم یونایتد برگشت و هنگام بازگشت به ترکیب در مقابل ناتینگهام‌فارست، مورد استقبال گرم هواداران قرار گرفت. استقبال هواداران او را غافلگیر کرد و در شبکه‌های اجتماعی نوشت: ««خدای من! فقط می‌خواهم از همه بابت حمایتی که در چند هفته‌ی اخیر از من داشتند تشکر کنم، به‌ویژه از هواداران. تمرکز من اینست که خودم را به‌طور کامل وقف تیم و باشگاه کنم و بسیار خوشحالم که دوباره به زمین مسابقه برگشتم؛ با آرزوی دیدار مجدد همگی شما.»»

سپس سانچو در دو بازی پشت سر هم موفق به گلزنی شد، در مقابل لیدز و پس از آن، در برد 0-3 برابر لستر. متأسفانه این بار هم احیای او دیری نپایید و باز هم فصل را با فرمی غیر قابل‌قبول و با زدن تنها دو گل در سه ماه آخر، به پایان رساند.


منبع: وبسایت جهانی گل

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار