فوتبال7

به مناسبت هزارمین گل استقلال در لیگ برتر ; چه کسانی در جادوانه شدن رکورد آبی ها نقش داشتند؟

تک گل مهرداد محمدی برای آبی ها پرخیر و برکت بود!

1402/06/07 15:13 علی ساغری

به مناسبت هزارمین گل استقلال در لیگ برتر ; چه کسانی در جادوانه شدن رکورد آبی ها نقش داشتند؟

آبی‌های پایتخت دیروز موفق شدند با تک گل مهرداد محمدی رقیب همنام خوزستانی خود را شکست دهند. اما جدای اینکه این پیروزی استقلال را به روز‌های آینده امیدوار کرد، تک گل شماره هفت جدید آبی‌ها از جنبه دیگری نیز برای تیم نکونام اهمیت ویژه‌ای داشت. خرید تابستانی حجت کریمی با به ثمر رساندن این گل توانست قدیمی‌ترین تیم تاریخ لیگ برتر را به رکورد زدن هزار گل در این رقابت‌ها برساند. به همین مناسبت در این مطلب از سایت فوتبال سون تصمیم گرفته‌ایم به موثر‌ترین بازیکنانی که در ثبت این رکورد نقش داشته‌اند بپردازیم. 

مردانی که در هزارتایی شدن استقلال نقش داشتند!

از سالها پیش تا به الآن مهاجمان بزرگی درمیان آبی پوشان پایتخت توپ میزدند. برخی از این بازیکنان پیشکسوت و یا حتی جوان نقش بیشتری نسبت به سایرین در هزارتایی شدن آمار گل‌های استقلال در رقابت‌های لیگ برتر داشتند. از 13 آبان 1380 که علی موسوی اولین گل این تیم در تاریخ لیگ برتر را به ثمر رساند تا گل سه امتیازی مهرداد محمدی در بازی مقابل همنام خوزستانی، در مجموع 165 بازیکن مختلف سبب تغییر تعداد گل‌های قهرمان دو دوره لیگ قهرمانان آسیا از عدد صفر به اعداد بالاتر شده‌اند. در ادامه به چند مورد از این گلزنان آبی پوش خواهیم پرداخت. 

آرش برهانی

احتمالا نسل جدید فوتبال دوستان او را به عنوان سرمربی تیم امید استقلال بشناسند. اما زحمتی که او برای این تیم محبوب تهرانی کشیده است قدمتی بیشتر از این‌ها دارد. اگر می‌خواهید در حد یک متن کوتاه از او بدانید باید خدمت شما بگوییم که آرش برهانی موفق به زدن 80 گل برای قهرمان اسیا در سال‌های 1990 و 1970 شده است. گلی که آرش آقای گل در دربی فروردین 1390 به ثمر رساند، منجر به پیروزی این تیم در بازی شهرآورد برگشت فصل 89 – 90 شد. دوره‌ای پرویز مظلومی سرمربی آبی‌های تهرانی بود و رکورد 4 پیروزی پشت سرهم در دربی پایتخت را به ثبت رساند. رکوردی که سبب شد هواداران او را پرویز سوبله چوبله صدا کنند. آرش برهانی چندی پیش به دلیل اعتراض به سیاست‌های مدیریتی حجت کریمی، مدیر عامل وقت استقلال از مربیگری پایه‌های این تیم کنار گذاشته شد و کمی بعد به عنوان سرمربی تیم استقلال ملاثانی برگزیده شد. 

غلامرضا عنایتی

همه ما می‌دانیم که سرمربی کنونی تیم ملی امید، در مقاطع مختلف از تاریخ برگزاری لیگ برتر به استقلال پیوسته و هربار توانسته است نقش موثری در رشد آمار گلزنی این تیم ایفا کند. او در مجموع موفق به زدن 60 گل برای تیم آبی پوش محبوب تهرانی شده است. آخرین بار نیم فصل دوّم لیگ برتر 1393 – 1394 بود که عنایتی تصمیم گرفت پیراهن آبی را برتن کند. مقطعی که آخرین حضور امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی روی نیمکت استقلال تلقی می‌شود. او در اولین تجربه مربیگری خود توانست تیم هوادار را به لیگ برتر بیاورد و در اولین حضور این تیم در لیگ برتر توانست قرمز‌های پایتخت را در دو بازی رفت و برگشت متوقف کند. تساوی‌هایی که در ایجاد اختلاف امتیازی میان استقلال صدرنشین آن زمان با پرسپولیس نقش بسزایی داشت. 

فرهاد مجیدی 

" من به اینا نمی‌بازم!" این جمله‌ای بود که سرمربی کنونی مهدی قائدی در تیم الاتحاد کلبا در اعتراض به آنچه بی‌توجهی مسئولین به تیم استقلال تعبیر می‌کرد، به زبان آورد. فرهاد مجیدی درکنار امیرارسلان مطهری و البته مجتبی جباری از رکورد داران گلزنی در دربی تهران نیز به شمار می‌رود. او در طول دوران حضورش درمیان لشگر آبی پوشان موفق به زدن 47 گل برای این تیم محبوب تهرانی شده است. او با ثبت رکورد قهرمانی بدون باخت خود را بیش از پیش در دل آبی دلان جا کرد. قهرمانی که در نتیجه اعتماد سردار آجرلو، مدیرعامل وقت این تیم به این مربی جوان بدست آمد. 

سیاوش اکبرپور

قطعا یکی از محبوب‌ترین پیشکسوتان آبی پوش را می‌توان مهاجم شیرازی سابق این تیم دانست. او موفق شده است در طول دوران حضور خود در تیم استقلال 42 گل برای این تیم به ثمر برساند. او به بازی‌های جسورانه و درگیرانه خود در ترکیب این تیم همیشه شهرت داشت. دو در سه مقطع مختلف درمیان آبی‌های تهرانی حضور داشت که آخرین آن بین سال‌های 1391 تا 1393 در زمان سرمربیگری امیر قلعه نویی بود. 

مهدی قائدی 

دیدن نام یک ستاره جوان میان این همه پیشکسوت عجیب به نظر می‌رسد. اما باید پذیرفت که او توان جا کردن نام خود میان این نام‌های بزرگ را داشته است. مهدی قائدی سال 1396 توسط علیرضا منصوریان، سرمربی وقت آبی‌ها به این تیم آورده شد. از آن روز تا به حال موفق به زدن 31 گل برای تیم استقلال شده است. شاید کمتر زوجی به اندازه مهدی قائدی و محمد محبی بتوانند تا این اندازه حرفه‌ای در فاز تهاجمی عمل کنند. هواداران استقلال امیدوارند که مهرداد محمدی بتواند جایگزین خوبی برای او باشد. باید ایستاد و دید که این امید چقدر شکل واقعیت به خود می‌گیرد. 

امید ابراهیمی 

 اگر از هواداران استقلال بخواهید غم انگیزترین لحظات فوتبالی خود را به عنوان هوادار استقلال یاد کنند، قطعا تابستان 1397 یکی از آنها خواهند بود. تیم قدرتمند وینفرد شفر با حضور مامه تیام، سرور جپاروف و البته امید ابراهیمی به دلیل ناتوانی مدیریت وقت در حفظ این بازیکنان از هم پاشید. امید ابراهیمی یکی از اعضای آن تیم قدرتمند بود که همیشه با بازی‌های خوب و ضربات کاشته پرقدرتی که شلیک می‌کرد در برد‌های این تیم بین سالهای 1393 تا 1397 نقش موثری ایفا می‌کرد. او در دوران حضور خود درمیان آبی پوشان موفق شد 28 گل برای این تیم به ثمر برساند. 

مجتبی جباری

قطعا بازی‌های خلاقانه او تحسین هر منتقدی را به دنبال خود داشته است. چه بسا طرفداران تیم رقیب، یعنی تیم پرسپولیس هم نبوغ و خلاقیت او را تحسین کنند. او موفق شده است 26 گل را برای باقدمت‌ترین تیم لیگ برتر به ثمر برساند. در فضای مجازی بسیاری از هواداران آبی دل از او به عنوان زیدان آسیا یاد می‌کنند. شاید ماندگارترین بازی که جباری پیراهن آبی را به تن کرد، دربی آذر ماه 1390 بود که مجتبی جباری موفق شد دو گل از سه گل استقلال به رقیب سنتی را به ثمر برساند.

ماراتن دو ساعته معروفی که آخرین بازی از سری برد‌های چهارگانه استقلال برابر پرسپولیس بود. 

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار