فوتبال7

به بهانه‌ی تولد خوئلن لوپتگی؛ مرور چند لحظه‌ی خاطر‌ه‌انگیز دوران فوتبالی سرمربی مغضوب اسپانیا

امروز ۲۸ آگوست برابر با ششم شهریور روز تولد یکی از جنجالی‌ترین مربیان حال حاضر فوتبال اروپاست. در فوتبال۷ به بررسی اتفاقات برجسته در کارنامه‌ی وی میپردازیم.

1402/06/06 17:14 علی ساغری

به بهانه‌ی تولد خوئلن لوپتگی؛ مرور چند لحظه‌ی خاطر‌ه‌انگیز دوران فوتبالی سرمربی مغضوب اسپانیا

اگر حداقل از سال ۲۰۱۸ فوتبال دیدن را شروع کرده باشید و اولین جام جهانی که تجربه کرده‌اید جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باشد احتمالاً نام خوئلن لوپتگی را شنیده‌اید. خوئلن لوپتگی مربی خوش تیپ و البته با دانش اسپانیایی امروز ۵۷ سالگی را تمام می‌کند و باید دید تا ۳۶۵ روز دیگر آیا باز هم می‌تواند دستاوردی را به افتخارات پیشین خود اضافه کند یا نه. در ادامه بعد از شرح زندگی نامه خوئلن لوپتگی به بررسی چند لحظه خاطره‌انگیز دوران فوتبالی این مربی اسپانیایی خواهیم پرداخت.


بیوگرافی خوئلن لوپتگی

خوئلن لوپتگی آرگوته متولد ۲۸ آگوست ۱۹۶۶ در کشور اسپانیا یکی از مربیان حال حاضر فوتبال اروپا می‌باشد که سابقه مربیگری تیم ملی اسپانیا و نیز باشگاه فوتبال رئال مادرید را دارا می‌باشد. او از جمله مربیانی است که مفهوم اعاده حیثیت را درباره عملکرد خود تحقق بخشیده است. سال ۲۰۱۶ بود که لوپتگی به عنوان سرمربی تیم ملی اسپانیا انتخاب شد و در مقدماتی جام جهانی قاره اروپا جدی‌ترین رقیب خود یعنی ایتالیا را با نتیجه ۴ بر ۰ شکست داد. از آن روز تا به حال زندگی فوتبالی خوئلن لوپتگی فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است. در ادامه به چند مورد از لحظات خاطر‌انگیز دوران مربیگری خوئلن لوپتگی خواهیم پرداخت.


لحظات خاطرانگیز دوران مربیگری لوپتگی

شاید عمر مربیگری خوئلن لوپتگی خیلی زیاد نباشد. اما در همین دوران نسبتاً کوتاه لحظات جالبی را برای خود به ثبت رسانده است. چند مورد از این لحظات را با هم مرور می‌کنیم:

شکست بایرن در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۴ – ۲۰۱۵

در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ آلمان و پورتو پرتغال که لوپتگی را روی نیمکت مربیگری خود می‌دیدید باید دربرابر هم قرار می‌گرفتند. بازی که یادآور فینال لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۸۷ بود. جایی که برخلاف انتظار‌ها این پورتو که بایرن مونیخ را شکست داد و سومین قهرمانی تیم‌های پرتغالی در لیگ قهرمانان اروپا را بعد دو قهرمانی پیاپی بنفیکا در دهه ۶۰ بدست آورد. بایرن مونیخ گواردیولا در آن سال رابرت لواندوفسکی را از بوروسیا دورتموند و نیز ژابی آلونسو را از رئال مادرید خریداری کرده بود. اولین بازی این دو تیم قرار بود به میزبانی پورتو پرتغال برگزار شود و پورتوی پرتغال در آن بازی با درخشش ریکاردو کوارشما توانست بایرن مونیخ را سه بر یک شکست دهد. نکته جالب این است که پورتو در ده دقیقه ابتدایی بازی دوبار دروازه بایرن را باز کرد. هرچند بایرن مونیخ در بازی برگشت با نتیجه ۶ بر ۱ پورتو را شکست داد، اما شکست بایرن توسط پورتو بسیاری از فوتبال دوستان را به دانش مربیگری لوپتگی‌ امیدوار کرد.


پیروزی مقتدرانه برابر ایتالیا در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸

اسپانیا در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با ایتالیا در یک گروه قرار گرفته بود. بازی رفت این دو تیم در کشور ایتالیا برگزار شد و ایتالیا در خانه خود دربرابر اسپانیای قدرتمند لوپتگی با تساوی ۱ بر۱ متوقف شد.. اما این بازی دور برگشتی هم داشت و این اسپانیا بود که توانست با نتیجه ۴ بر ۰ ایتالیا را نقره داغ کند. نکته جالبی که می‌توانیم درباره اسپانیای آن دوران ذکر کنیم این است که داوید ویا در آن دوران به تیم ملی اسپانیا بازگشته بود. بسیاری از افراد نسبت به عملکرد اسپانیای آن دوران در جام جهانی‌امید‌های زیادی داشتند. اما اوضاع طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت!

اخراج در دقیقه ۹۰!!

تنها یک روز مانده بود به شروع جام جهانی روسیه و همه منتظر بازی افتتاحیه آن تورنومنت یعنی بازی بین عربستان و روسیه بودند. اما خبری عجیب نگاه‌ها را به سمت گروه دو جام جهانی یعنی گروهی که اسپانیا، پرتغال، ایران و مراکش در آن بودند برد. در فاصله یک روز مانده به شروع جام جهانی خبر اخراج خوئلن لوپتگی از تیم ملی اسپانیا سرتاسر جهان فوتبال را به شوک فرو برد. مسئولین فدراسیون فوتبال اسپانیا به علت مذاکره خوئلن لوپتگی با باشگاه رئال مادرید برای جانشینی زیدان به عنوان سرمربی این تیم تصمیم به اخراج سرمربی وقت تیم ملی اسپانیا گرفتند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر این اخراج رخ نمی‌داد اسپانیا نتایجی به مراتب بهتر در جام جهانی می‌گرفت. بعد از اخراج لوپتگی مسئولان تیم ملی اسپانیا تصمیم به استفاده از فرناندو هیرو به جای لوپتگی گرفتند.


از اینجا مانده از آنجا رانده!

لوپتگی در فصل فوتبالی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ کار خود را با سرمربیگری رئال مادرید شروع کرد. اما مصدومیت بازیکنان کلیدی این تیم دست این مربی را برای رویارویی با تیم‌های قدرتمند اسپانیایی نظیر سویا، اتلتیکو مادرید و البته بارسلونا بست. شکست ۵ بر ۱ رئال مادرید در بازی الکلاسیکو رفت لالیگای آن سال درکنار شکست قبلی این تیم مقابل سویا سبب شد تا مسئولان رئال مادرید تصمیم به اخراج لوپتگی از این تیم بگیرند. بدین ترتیب علاوه بر اخراج از تیم ملی حال لوپتگی اخراج از رئال مادرید را هم تجربه کرد.

شکست کونته و قهرمانی لیگ اروپا

نوبت به روز‌های خوب برای لوپتگی رسیده بود. در فصل ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ لیگ اروپا سویا از دور گروهی با اقتدار کامل صعود کرد. این تیم در مسیر رسیدن به فینال در یک بازی دراماتیک وولورهمپتون و البته در یک بازی سخت منچستر یونایتد را شکست داده بود تا برای قهرمانی اینتر میلان را پیش روی خود داشته باشد. اینتر میلان که کونته را روی نیمکت خود می‌دید بدلیل قرارگرفتن در رتبه سوم لیگ قهرمانان آن به لیگ اروپا راه یافته بود. درنهایت با نتیجه سه بر دو سویا دربرابر اینترمیلان به برتری رسید و توانست باز هم قدرت خود در بدست آوردن جام یوفا را به رخ رقبا بکشد. سویا در آن جام ششمین لیگ اروپای خود را بدست آورد و ثابت کرد که چه با اونای امری و چه با خوئلن لوپتگی می‌تواند به خوبی در این جام قدرت خود را ثابت کند. حتماً می‌دانید که سویا امسال هم هفتمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها را بدست آورد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار