فوتبال7

بررسی سیاست جدید لیگ برتر انگلیس در تعیین وقت‌های اضافه

آیا سیاست جدید وقت‌اضافه کارآمد است؟ در فوتبال۷ به بررسی کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

1402/05/31 12:13 بهروز شیعه‌یان

بررسی سیاست جدید لیگ برتر انگلیس در تعیین وقت‌های اضافه

آمار دقایق مفید بازی در لیگ برتر و دسته‌های پایینتر انگلیس افزایش خواهد یافت.

پس از آمار دقایق مفید فصل پیش که پایین‌ترین میزان در 10 سال گذشته بود، در لیگ برتر امسال شاهد افزایش چهار دقیقه‌ای میانگین زمان مفید خواهیم بود؛ در لیگ فوتبال انگلیس (EFL) نیز با افزایش نظارت داوران بر زمان‌های تلف‌شده‌ی بازی، زمان مفید بازی (= توپ در حال گردش) افزایش یافته است.

دیدگاه‌ها درین زمینه متفاوت است

سرمربی فاتح سه‌گانه‌ی فصل گذشته، پپ گواردیولا، معتقد است که در این رویکرد، فقط نگاه آماری به بازیکنان لحاظ شده است. بازیکنان نیز شاکی هستند که این رویکرد، باعث افزایش فشار بازی می‌شود و بنابراین بر سلامت روان آن‌ها نیز اثرگذار است.

برخی کارشناسان با این نظر موافقند و برخی نه. رییس اتحادیه‌ی فوتبالیست‌های حرفه‌ای، این وضعیت را ««گذار ناخواسته و تدریجی به سمت یک فاجعه»» نامیده است.

اما قانون جدیدی که به این بحث‌ها دامن زده، چیست؟

این فصل، لیگ برتر و دسته‌های پایینتر، موظف به محاسبه‌ی دقیقتر زمان‌های اضافی شده‌اند که همسو با راهبرد اخیر IFAB (هیأت بین‌المللی فوتبال) است.

بکارگیری این راهبرد در جام‌جهانی 2022، باعث افزایش 4 دقیقه‌ای کل زمان بازی و افزایش سه دقیقه‌ای زمان مفید بازی در قیاس با جام‌جهانی پیشین شد.

این قانون، به دنبال افزایش زمان گردش توپ است و بنابراین تمامی زمان‌های تلف‌شده در اتفاقات بازی [گل‌ها و شادی‌های گل، تعویض‌ها، مصدومیت‌ها، کارت‌های قرمز و ..] که بیش از اتلاف معمول [معمولاً 30 ثانیه] طول کشیده باشند، محاسبه و جمع زده می‌شوند.

احساس می‌شد که آهنگ بازی‌های فوتبال باید افزایش یابد و چنین چیزی بدون یک تلاش واقعی امکان‌پذیر نبود. در 10 فصل گذشته‌ی لیگ برتر، فصل پیش شاهد بیشترین میانگین زمان بازی [27. 98] و در عین‌حال، کمترین میانگین زمان مفید بازی [25. 54] بود.

تیم‌ها [به‌طور میانگین] حداقل یک دقیقه صرف شادی گل کردند و بیشترین زمان نیز مربوط به کریستال‌پالاس با تقریباً یک و نیم دقیقه [85 ثانیه] برای هر شادی بود.

تا اینجای کار متوسط زمان بازی در بازی‌های لیگ برتر فصل جاری در مقایسه با فصل پیش، فقط سه دقیقه افزایش یافته است. افزایش سه دقیقه‌ای کل زمان بازی، با افزایش چهار دقیقه‌ای میانگین زمان مفید بازی همراه بوده است. در دسته‌های پایینتر نیز میانگین زمان بازی و میانگین زمان مفید، در مقایسه با فصل پیش افزایش یافته است.

در مورد دسته‌های پایینتر، باید توجه داشت که هر چه سطح لیگ پایینتر باشد، میانگین زمان مفید بازی [فصل پیش] نیز کاهش بیشتری می‌یابد و بنابراین حتی با افزایش هشت دقیقه‌ای زمان مفید بازی در لیگ دو، این لیگ هم‌چنان کمترین میانگین زمان مفید را دارد.

خبر خوب برای مربیان اینست که تا اینجای فصل، میانگین زمان بازی در تمامی هفته‌های دسته‌های پایینتر نیز کاهش یافته است. میانگین زمان مفید بازی در دو هفته‌ی نخست، [به‌طور میانگین] کاهش یافته است اما در هفته‌ی سوم مجدداً افزایش یافت.

به نظر می‌رسد که بازیکنان در حال سازگاری با قوانین جدید وقت‌های تلف‌شده هستند.

با این‌حال، فقط زمان مشخص می‌کند که مقررات جدید ماندگار خواهند شد یا در ادامه‌ی فصل، رفته‌رفته مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کنار گذاشته می‌شوند.


منبع آمار: اسکای اسپورت

این مطلب را هم بخوانید: آیا لیونل مسی بهترین کاشته زن در تاریخ فوتبال است؟


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار