فوتبال7

تحلیل | چرا چلسی و لیورپول به جذب رومئو لاویا اصرار زیادی داشتند؟

در این مقاله به بررسی قابلیت‌های هافبک بلژیکی لیگ برتر و علت علاقه‌ی شدید دو غول فوتبال انگلیس به او میپردازیم.

1402/05/29 10:45 بهروز شیعه‌یان

تحلیل | چرا چلسی و لیورپول به جذب رومئو لاویا اصرار زیادی داشتند؟

چلسی، در یک رقابت انتقالاتی با رقیب لیگ برتری خود لیورپول، موفق به امضای قرارداد با هافبک 19 ساله رومئو لاویا شد. مبلغ اولیه‌ی این قرارداد 53 میلیون پوند (4. 67 میلیون دلار) گزارش شده است. اما چه چیزی لاویا را متمایز می‌سازد؟

هر بازیکنی که از ویرانه‌های سقوط ساوتهمپتون در فصل 23-2022 جان سالم به در برده باشد، صرف‌نظر از ویژگی‌هایش، قطعاً بازیکن خاصی محسوب می‌شود؛ به‌خصوص وقتی به این نکته توجه کنیم که این نخستین گام‌های او در فوتبال بزرگسالان است.

لاویا پس از ترک آکادمی منچسترسیتی در ژوئن 2022 با مبلغ ۱۰.۵ میلیون پوند، در روز افتتاحیه‌ی فصل گذشته در مقابل تاتنهام، نخستین بازی لیگ برتری خود را برای قدیس‌ها انجام داد. رومئو که آن روز 18 ساله بود، نشان داد که به‌عنوان یک هافبک، مجموعه مهارت‌های واقعاً خاصی دارد.

لاویا به‌سرعت به یک بازیکن مهم برای ساوتهمپتون تبدیل شد و پنج بازی پشت سر هم در ترکیب اصلی قرار گرفت. در پنجمین بازی موفق به گلزنی شد- یک موشک از راه دور در مقابل چلسی! - اما مصدومیت در دقیقه‌ی 60 ، او را ماه‌ها از میادین دور کرد. صحبت‌های مربی وقت ساوتهمپتون، رالف هازن‌هوتل پس از بازی به‌خوبی نشان می‌دهد که چنین آغازی برای دوران حرفه‌ای لاویا، بسیار زودهنگام بود: ««دو بازی لیگ برتری فشرده ظرف سه روز، تجربه‌ی کاملاً بیگانه‌ای برای او بود. ازین پس باید درباره‌ی فشار به بازیکنان جوان برای نمایش کیفیت خود، محتاط‌تر عمل کنم.»»

صحبت‌های هازن‌هوتل، معنادار بود و در یک دنیای ایده‌آل، شاید می‌توانست به صحبت‌هایش عمل کند. اما پس از بازگشت لاویا به میادین در اوایل نوامبر، این دنیای ایده‌آل برای قدیس‌ها بسیار دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید. دوخته شدن به قعر جدول و نمایش‌های نه‌چندان دلچسب، منجر به استعفای هازن‌هوتل شد: ساوتهمپتون انتخاب دیگری به جز اتکای دوباره و بی‌رویه به لاویا نداشت.

باشگاه سعی کرد تعداد بازی‌های 90 دقیقه‌ای او را محدود کند- از 25 بازی ساوتهمپتون که بعد از جام‌جهانی دسامبر2023 برگزار شد، او فقط 10 بازی کامل را در زمین بود و برای جلوگیری از مصدومیت معمولاً حدود 10 دقیقه قبل از سوت پایان تعویض می‌شد- اما استراحت کامل یا کاهش قابل‌توجه دقایق بازی او، در توان قدیس‌ها نبود، چون بدون او تیم تقریباً از کار می‌افتاد.

یک هافبک آینده‌دار

ملی‌پوش بلژیکی، از آن قبیل هافبک‌هاییست که تمام باشگاه‌های بزرگ را مجذوب خود می‌کنند. حفظ توپ مطمئن، هوشمندی در دفاع و بازیسازی از عمق هافبک، عناصر اصلی بازی او هستند. و چون بیشتر باشگاه‌ها به‌دنبال بازیسازی از عقب با دروازه‌بان و هافبک‌های دفاعی مطمئنی هستند که توانایی خروج از پرس حریفان در خط اول پرس را داشته باشند، بنابراین بازیکنانی که توانایی حفظ توپ دارند، در اولویت خرید قرار می‌گیرند.

لاویا ازین نقش لذت می‌برد. او معمولاً با ((گام‌های فریبنده با توپ))، وزن حریف را به یک طرف بدنش منتقل کرده و سپس با سرعت از فضایی که ایجاد کرده عبور می‌کند. او در بین هافبک‌های فصل پیش اروپا، از نظر درصد دریبل موفق، در رتبه‌ی بالایی (%76) قرار داد و رتبه‌ی او از نظر خطاهایی که در 90 دقیقه گرفته، ازین هم بالاتر است (%88).

توپ‌ربایی از لاویا، با قدرت مناسب بالاتنه و مهارتی که دارد، واقعاً دشوار است. و زمانی که از یار مقابلش بگذرد، فوراً به‌دنبال تغذیه‌ی خط هجومی تیم و انتقال بازی به حمله است. به‌لحاظ دفاعی نیز از استحکام کافی برخوردار است، اما با افزایش تجربه، عملکرد دفاعی بهتری خواهد داشت. در تکل‌زنی، بازپس گرفتن مالکیت و نبردهای تن‌به‌تن، عملکرد خوبی دارد، اما جلوه‌ی درخشان بازی او، پوشش دادن فضاهای مناسب در زمان مناسب برای جلوگیری از انتقال بازی توسط حریف از دفاع به حمله است.

مساوی 3-3 ساوتهمپتون برابر آرسنال در استادیوم امارات در ماه آوریل، اهمیت دفاعی لاویا را بیش از پیش ثابت کرد. در دقیقه‌ی 86 که لاویا زمین را ترک کرد، تابلو استادیوم نتیجه‌ی 3-1 به نفع ساوتهمپتون را نشان می‌داد! پس از خروج او، حفره‌ی دفاعی در هافبک تیم بازی شد و دو گل ساده‌ی متوالی دریافت کردند. بدون او، هافبک هویت خود را از دست داد.

رقابت برای خرید لاویا

این تابستان شاهد یک نبرد انتقالاتی واقعی بین چلسی و لیورپول برای خرید لاویا بودیم. در حالی‌که ساوتهمپتون پیشنهاد 60 میلیون پوندی قرمزها را پذیرفته بود، پیشنهاد مناسب 53 میلیون پوندی چلسی (+ 5 میلیون پوند بندهای پاداش) نیز از راه رسید و خود بازیکن ترجیح داد چمدان‌هایش را به مقصد استمفوردبریج ببندد.

شدت بازی او در هر کدام از این دو تیم می‌توانست متفاوت باشد: در چلسی، با توجه به بازیکنان جوان و باکیفیت دیگری که در ماه‌های اخیر به خدمت گرفته شده، دقایق بازی او به‌تدریج افزایش می‌یافت، اما در لیورپول که نیاز شدید به چنین بازیکنی داشت، احتمال ورود سریعتر او به ترکیب اصلی بیشتر بود.

انتخاب چلسی توسط لاویا، بسیاری را متعجب کرد، اما نباید تأثیر مدیر ورزشی و استعدادیابی چلسی ««جو شیلدز»» را در این فرآیند دست کم گرفت. این نوجوان را از زمانی که با همدیگر در منچسترسیتی بودند، می‌شناخت و تابستان پیش، پس از انتخاب شدن به‌عنوان مدیر ورزشی ساوتهمپتون، او را به خدمت گرفت و پس از آمدن به چلسی نیز لاویا را با خود به این تیم منتقل کرد. هر دو طرف این رابطه، ایمان و باور قوی به هم دارند.

در کوتاه‌مدت، لاویا قطعاً باید نیمکت‌نشینی را تحمل کند. در هشت ماه گذشته، چلسی 106 میلیون پوند برای خرید انزو فرناندز از بنفیکا در ژانویه‌ی گذشته و 100 میلیون پوند(+ 15 میلیون پوند بندهای پاداش) نیز برای انتقال مویسس کایسدو از برایتون در آگوست، هزینه کرده است. و هر دوی آن‌ها نیز هافبک مرکزی هستند.

علی‌رغم نمایش ناامیدکننده‌ی آبی‌ها در نیمه‌ی دوم فصل پیش، فرناندز خوش درخشید و در هفته‌ی اول فصل جاری مقابل لیورپول نیز نمایش چشم‌نوازی داشت. از کایسدو نیز به‌عنوان زوج ایده‌آل او یاد می‌شود. با توجه به عدم حضور چلسی در اروپا بخاطر جایگاه ضعیف فصل پیش، احتمالاً پوچتینو ترجیح می‌دهد به این زوج (فرناندز-کایسدو) اجازه‌ی شکوفایی بدهد- و روی سایر هافبک‌ها در نقش جایگزین حساب کند.

در مورد لاویا، این کار شاید جواب دهد. نباید عملکردهای عالی او در فصل قبل را از یاد برد، اما با توجه به اینکه تنها 2023 دقیقه سابقه‌ی بازی در لیگ برتر و یک بازی ملی برای بلژیک دارد، به نظر نمی‌رسد آمادگی لازم برای حضور در سطح بالا را داشته باشد و احتمالاً افت‌خیزهایی خواهد داشت.

در یک باشگاه بزرگ که در تمام بازی‌ها انتظار پیروزی می‌رود، شاید فرصتی برای تجربه‌ی این افت‌خیزها نباشد. بنابراین او باید ازین طوفان دور بماند، موقتاً یک گام به عقب بردارد و به بدن خود فرصت کامل برای تطبیق با فشار در چنین سطحی را بدهد. با نظر به سابقه‌ی بی‌نظیر پوچتینو در پرورش استعدادهای جوان، شاید این بهترین راه‌حل مسأله‌ی لاویا در 24-2023 باشد. البته این ایده شاید با منطق مرسوم ((جوان‌ها به دقایق بازی بیشتری نیاز دارند))، سازگار نباشد، اما در این مورد، گزینه‌ی ظاهراً بی‌نقصی به نظر می‌رسد.


منبع: ESPN - ترجمه اختصاصی فوتبال۷

این مطلب را هم بخوانید: جنون بی‌سابقه در بازار نقل و انتقالات؛ تجزیه و تحلیل معاملات دیوانه کننده ۲۰۲۳

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار