فوتبال7

پیش بینی فصل 24-2023 لیگ سری آ ایتالیا به وسیله هوش مصنوعی

در این مقاله، نگاهی می‌اندازیم به پرسش‌های کلیدی در مورد پیش‌بینی‌های ما از فصل پیش روی سری‌آ که توسط ابررایانه‌ی قابل اعتماد اپتا، انجام شدند.

1402/05/26 17:23 بهروز شیعه‌یان

پیش بینی فصل 24-2023 لیگ سری آ ایتالیا به وسیله هوش مصنوعی

قهرمان فصل 24-2023 سری آ کیست؟ کدام باشگاه‌ها سهمیه‌ی چمپیونز را کسب می‌کنند و کدام یک برای بقا خواهند جنگید؟ در این مقاله، نگاهی می‌اندازیم به پرسش‌های کلیدی در مورد پیش‌بینی‌های ما از فصل پیش روی سری‌آ که توسط ابررایانه‌ی قابل اعتماد اپتا، انجام شدند.

پیش‌بینی‌های فصل سری آ

پیش‌بینی‌های کوتاه

قهرمان: اینتر

چهار تیم برتر: ناپولی، میلان، یووه

کاندیداهای سقوط: کالیاری، جنوا، لچه

وقتی از ابررایانه‌‌های هوشمند خواستیم فصل 24-23 سری آ را پیش‌بینی کنند، سرود پیروزی ««ای سخاوتمند!»» (سرود سری آ) را سر دادند.

ابررایانه پس از 10000 بار شبیه‌سازی فصل، 11 قهرمان احتمالی را پیش‌بینی کرد که مونزا نیز در بین آن‌ها بود. طبیعتاً برای اینتر در مقایسه با همسایگان لمباردی‌اش (منطقه‌ای در ایتالیا)، قهرمانی‌های بیشتری را پیش‌بینی کرد، اما با این پیش‌بینی، ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه چهره‌ی رییس مونزا آدریانو گالیانی را در لحظه‌ی جشن قهرمانی با غلبه بر قدرت‌های سنتی فوتبال ایتالیا، تجسم کنیم!!

اما شبیه‌سازی‌ها مهر تأییدی بودند بر باور دیرینه‌ی هواداران لیگ ایتالیا: شاید استعدادهای استثنایی این لیگ راهی مقاصد پردرآمدتر شوند، اما سری‌آ هم‌چنان رقابتی‌ترین در بین پنج لیگ معتبر اروپایی باقی خواهد ماند. اکنون می‌خواهیم به بررسی بیشتر این پیش‌بینی‌ها بپردازیم.

چه کسی فاتح سری آ 24-2023 خواهد شد؟

پس از شبیه‌سازی‌های متعدد، رایانه‌ی اپتا اینتر را به‌عنوان قهرمان پیش‌بینی کرد اما جای تعجب ندارد که احتمال پیش‌بینی‌شده برای اینتر، کمترین میزان در بین پنج لیگ معتبر بود.

چهار قهرمان متفاوت در چهار فصل گذشته، به‌تنهایی گویای رقابتی بودن سری آ است. ماجرا آنجا جالبتر می‌شود که بدانیم در فصل 20-2019 ، زمانی که به نظر می‌رسید حباب قهرمانی سری آ این بار به نفع آتالانتا خواهد ترکید، اگر وار به کمک یوونتوس نیامده بود و آن پنالتی را نگرفته بود، اکنون با پنج قهرمان متفاوت سروکار داشتیم.

طبق پیش‌بینی‌های رایانه، اینتر بخت نخست است- اما فقط با شانس %43.8. با انتقال مارسلو بروزویچ و آندره اُنانا به‌ترتیب به النصر و منچستریونایتد، موفقیت نسبی آن‌ها در خروج از پرسینگ حریفان تضعیف می‌شود. از بین 98 تیم حاضر در پنج لیگ معتبر اروپایی در 23-2022، اینتر با %0.81 جزو شش تیمی بود که پایینترین دفعات لودادن توپ به مالکیت در 90 دقیقه را داشتند- منچسترسیتی با %0.67 در این زمینه اول بود.


سهمیه‌ی اروپا به چه تیم‌هایی تعلق می‌گیرد؟

در سری آ، صرف صحبت از سهمیه‌ی چمپیونز کافی نیست. مدعیان سهمیه در گذشته به ««هفت خواهر»» مشهور بودند، اما اکنون نیمی از لیگ مدعی حضور در رقابت‌های اروپایی هستند. شانس 8.5 درصدی تورینو برای سهمیه‌ی اروپایی، شاید به‌اندازه‌ی شانس فیورنتینا (%36.6) قوی نباشد، اما سبک تهاجمی ایوان یوریچ که مبتنی بر یارگیری نفربه‌نفر و بازی مستقیم است، نشان‌دهنده‌ی تنوع تاکتیکی در سری آ است.

آث‌میلان که فصل پیش در نیمه‌نهایی چمپیونز حاضر بود، می‌تواند حضور خود در رقابت اصلی اروپا را دوباره تضمین کند و %61 شانس اتمام فصل در جمع چهار تیم بالای جدول را دارد. پیش‌فصل شاید ملاک دقیقی نباشد، اما می‌تواند نشانه‌ی خوبی باشد که با وجود انتقال ساندرو تونالی به نیوکاسل در تابستان، هافبک استفانوپیولی به حیات خود ادامه خواهد داد. وظیفه‌ی کمک به رافائل لیائو در فضاهای باز کناری، بر عهده‌ی زوج جدید تیم، یعنی ساموئل چوکوئزه و کریستین پولیشیچ است.

یوونتوسِ ماسیملیانو آلگری، همان‌طور که در پیش‌فصل مقابل میلان و رئال‌مادرید هم نشان داده، فقط زمانی مالکیت توپ را می‌خواهد که واقعاً نیاز داشته باشد. با این‌حال، ابررایانه‌ی ما پیش‌بینی کرده که پتانسیل لازم برای ماندن در میان تیم‌های برتر را دارد و به احتمال %53.6 سهمیه‌ی چمپیونزلیگ را کسب می‌کند. امثال تیموتی وه‌آ، فدریکو کیه‌زا و آدرین رابیو، باید در دوران گذار تیم، دورنمای جذاب و البته عملگرایانه‌ای را ترسیم کنند.

حالا که صحبت از عملگرایی شد، به نظر می‌رسد حسام عوار کاملاً در تیم مورینیو احساس سازگاری کند، اگرچه احتمال کسب سهمیه‌ی اروپایی رم و قرار گرفتن در شش تیم پایانی ، %51.5 است. طبق پیش‌بینی رایانه‌ی اپتا، رقیب دیرینه در آن‌سوی شهر ، یعنی لاتزیو نیز شانس زیادی برای رسیدن به چمپیونز دارد (%38.8). البته برای تیمی که وابستگی زیادی به لوییز آلبرتو و سرگی میلینکوویچ-ساویچ داشته، خلأ ساویچ و انتقال او به عربستان سعودی، خلأ محسوسی خواهد بود.

سقوط‌کنندگان فصل 24-2023 سری آ؟

این نوع مدل‌های پیش‌بینی معمولاً شانس زیادی برای تیم‌های تازه صعودکرده قائل نمی‌شوند و کالیاری و جنوا نیز مستثنی ازین قضیه نیستند. شانس بازگشت دوباره‌ی این دو تیم به سری بی، به‌ترتیب 59 و %48.2 است.

با وجود انتقال دانیل بولوکا به ساسولو، پیش‌بینی می‌شود فروزینونه پس از قهرمانی در فصل پیش سری بی، در سری آ نیز ماندگار خواهد شد. بقای فروزینونه ظاهراً به قیمت افتادن لچه تمام خواهد شد و عملکرد وحشتناک آن‌ها در نیم‌فصل دوم فصل پیش، باعث شد که رایانه شانس سقوط %43.4 را برای آن‌ها پیش‌بینی کند، به‌ویژه با از دست دادن ستاره‌ی هافبکشان، مورتن هولمند که راهی اسپورتینگ‌لیسبون شد.

در شبیه‌سازی‌های ما، فقط اینتر، ناپولی، میلان و یوونتوس، در هر 10000 فصل فرضی از سقوط مصون ماندند و لاتزیو، رم و آتالانتا نیز شانس سقوط داشتند(هر چند بسیار پایین). چنین فرضیه‌ای بعید به نظر می‌رسد، اما هرگز نگو هرگز!

مدل ابررایانه‌ی اپتا چگونه عمل می‌کند؟

مدل پیش‌بینی لیگ اپتا، احتمال قرارگیری هر تیم در جایگاه‌های مختلف جدول را تخمین می‌زند. بنابراین ما می‌توانیم میزان موفقیت احتمالی یک تیم را ببینیم، چه از نظر سقوط نکردن و چه شانس قهرمانی.

در این مدل، با استفاده از شانس‌های برآوردشده‌ی بازار شرط‌بندی و رتبه‌بندی‌های اپتاپاور (Opta Power)، نتیجه‌ی هر مسابقه (برد، مساوی، باخت) تخمین زده می‌شود. شانس‌ها و رتبه‌بندی‌ها مبتنی بر عملکرد تیم در فصول گذشته و اخیر هستند.

سپس این مدل با استفاده از احتمالات نتیجه‌ی بازی‌ها، قدرت حریفان را محک می‌زند و هفته‌های باقیمانده از تورنمنت را هزاران بار شبیه‌سازی می‌کند. در نهایت مدل می‌تواند با تحلیل نتیجه‌ی هر کدام ازین شبیه‌سازی‌ها، ببیند که هر تیم چند بار در یک جایگاه جدول قرار می‌گیرد و بر همین اساس، پیش‌بینی‌های نهایی را تولید کند.


منبع: Opta Analyst - ترجمه اختصاصی فوتبال7


این مطلب را هم بخوانید: پیش بینی فصل 24-2023 لیگ جزیره به وسیله هوش مصنوعی


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار