فوتبال7

آیا لیونل مسی بهترین کاشته زن در تاریخ فوتبال است؟

در این مقاله، نگاهی می‌اندازیم به جدیدترین ضربات ایستگاهی مسی در اینترمیامی و جایگاه او در بین متخصصین این ضربات در طول تاریخ.

1402/05/23 8:3 بهروز شیعه‌یان

آیا لیونل مسی بهترین کاشته زن در تاریخ فوتبال است؟

لحظه‌ی سرنوشت‌سازی که کمتر بازیکنی به اندازه‌ی مسی توانسته است آن را تجربه کند. باز هم مسی (که از دید بسیاری، بزرگترین بازیکن تاریخ است) و باز هم ایستادن پشت توپ در یک لحظه‌ی بزرگ. در نخستین بازی برای میامی که حکم رونمایی از مسی در آمریکای شمالی را نیز داشت، مسی با هنرنمایی در یک ضربه‌ی ایستگاهی در دقایق پایانی، حکم پیروزی باشگاهش را در نخستین بازی لیگ‌کاپ امضا کرد.

یک لحظه‌ی سرنوشت‌ساز و یک گل دیگر برای لمس تقدیر، از آن جنس گل‌هایی که شاید یک بار در عمرتان اتفاق بیفتد. نخستین اثرگذاری مسی در سواحل آمریکا، از آن دست غیرممکن‌هایی بود که فقط به دست او ممکن می‌شوند.

اما برای تکرار این اثر هنری، تنها 16 روز لازم بود. سناریویی مشابه، نتیجه‌ای مشابه: ایستادن مسی پشت توپ، امتحان دوباره‌ی شانس گلزنی و فریاد شادی جمعیتی که دوباره به هوا برخاستند. در چهار بازی ابتدایی خود در لباس صورتی‌رنگ اینتر میامی، مسی دو ضربه‌آزاد به ثمر رسانده که هر دوی آن‌ها بعد از دقیقه‌ی 85 و زمانی به ثمر رسیدند که بازی متعادل دنبال می‌شد.

آیا انتظاری بیش ازین از یک بازیکن دارید؟ اگر جزو کسانی هستید که دوران حرفه‌ای مسی را دنبال می‌کرده، احتمالاً می‌گویید «نه»، چون بارها این شاهکار را از او دیده‌اید. اما وقتی صحبت از ضربه‌آزادهای قهرمانانه مطرح می‌شود، جایگاه مسی در بین بزرگان این مهارت چیست؟ و چون مسی هنوز در مرحله‌ی سازگاری با لیگ ام‌ال‌اس است، آیا این شانس را دارد که حتی در سن 36 سالگی، خود را به‌عنوان بزرگترین ضربه آزادزن این لیگ در طول تاریخ ثابت کند؟

دو لحظه‌ی جادویی

حتی دیوید بکهام، به چشم‌هایش اعتماد نداشت. اشک شوق ستاره‌ی سابق انگلیس که خودش یکی از نمادهای ضربه‌آزاد در دنیای فوتبال است، سرازیر شد. آیا این چیزی جز جادوی مسی است؟

مسی در نخستین بازیش در برابر کروزآزول، در دقیقه‌ی 95 در حالی‌که بازی مساوی بود، پشت توپ قرار گرفت. گل زدن از چنین نقطه‌ای، بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید. بسیار هالیوودی بود، حتی اگر مالک باشگاه بکهام باشد. شاید فقط قصه‌گوها بتوانند چنین داستانی را تعریف‌کنند.

اما نه، مسی قواعد مرسوم قصه‌گویی را نیز نقض می‌کند! چند گام به عقب بر‌می‌دارد و با یک ضربه‌ی دقیق، استادیوم DRV PNK را منفجر می‌کند. میامی بازی را برد و همه قدردان اسطوره‌ی آرژانتینی بودند.

اما مسی در هفته‌های بعد نیز عقب‌نشینی نکرد و با زدن دو گل در جریان بازی، نقش مؤثری در پیروزی 4 صفر مقابل آتالانتایونایتد ایفا کرد. دو گل دیگر هم در دور بعدی مقابل ارلاندوسیتی به ثمر رساند تا اینتر میامی، رقیب محلی خود را شکست دهد. در دور یک‌شانزدهم لیگ‌کاپ مقابل اف‌سی‌دالاس نیز شورش مسی تنها شش دقیقه پس از شروع بازی، منجر به گلزنی شد.

اما لحظه‌ی جادویی او در دقیقه‌ی 85 بازی رقم خورد. زمانی که یک گل عقب بودند و برای ماندن در رقابت باید گلزنی می‌کردند، میامی یک ضربه‌ی ایستگاهی به دست آورد. آیا تردیدی وجود داشت که چه اتفاقی خواهد افتاد؟

استاد ضربه‌آزاد

اشتباه نکنید: گل‌های ضربه‌آزاد، عادی نیستند. بی‌دلیل نیست که برخی از خاطره‌انگیزترین گل‌های فوتبال، با ضربات آزاد رقم خورده‌اند؛ ضربه‌ی بکهام در مقابل یونان، روبرتو کارلوس مقابل فرانسه، کریستیانو رونالدو مقابل پورتسموث، همه گل‌های نمادینی بودند، چون همه چیز باید سر جای خودش قرار گیرد تا چنین گل‌هایی امکان‌پذیر شوند.

طبق آمار پایگاه خبری Soccerment، احتمال گل شدن ضربات آزاد مستقیم فقط شش درصد است، یعنی از هر 17 تلاش ضربه‌آزاد، فقط یکی به تور دروازه بوسه می‌زند. اما چگونه می‌شود که مسی، در چهار بازی دو ضربه را گل می‌کند؟ خیلی انتزاعی‌تر از آنست که بخواهیم باور کنیم.

یکی از کسانی که نمی‌تواند آنچه دیده را هضم کند، جرارد تاتا مارتینو سرمربی حال‌حاضر مسی است: «اگر هزار بار هم در آن قسمت زمین، صاحب ضربه‌آزاد شویم، تنها کسی که قرار گرفتن او پشت ضربه، حس گلزنی به شما می‌دهد، مسی است. ضربه آزاد چیزی نیست که به این سادگی‌ها گل شود- %90 مواقع خبری از گل نیست. اما وقتی او توپ را بر میدارد، کاملاً برعکس است: %10 شانس گل نشدن و %90 شانس گل شدن. بنابراین باید قدر چنین نعمتی را بدانیم.»

بهبود عملکرد

حتی مهارت مسی به‌عنوان یکی از بزرگترین‌های این عرصه، بیشتر شبیه یک شوخی احمقانه به نظر می‌رسد. اندکی پس از گل نجات‌بخش او مقابل دالاس، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نحوه‌ی آماده شدن بازیکن آرژانتینی برای زدن ضربه را نشان می‌داد. کمی پیش از ضربه، زمانی که داور در حال توضیح دستورات لازم به دیواره‌ی دفاعی بود، مسی چند باری توپ را تغییر داد تا چند اینچ به سمت چپ برود. او چند بار توپ را برداشت و زیرکانه، چند اینچ آن را جابجا کرد.

آیا همین جزئیات کوچک مؤثر نیستند؟ با همین کار ساده، مسی توانست توپ را در موقعیت ایده‌آل برای ضربه‌زنی قرار دهد. و جواب هم گرفت.

این کار تصادفی نیست. مسی دقیقاً می‌دانست چه کار دارد می‌کند. می‌دانست توپ را در چه نقطه‌ای می‌خواهد و چرا. و وقتی توپ را در نقطه‌ی دلخواهش گذاشت، تنها کاری که باید انجام می‌داد، چسباندن توپ به تور دروازه بود.

درس‌هایی از مارادونا

شاید باورش سخت باشد، اما در مقطعی در لاماسیا، هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد که مسی قادر به گلزنی از طریق ضربه‌آزاد باشد، چه برسد به اینکه متخصص ضربه‌آزاد شود، تا اینکه از سال 2009 ، او گام بعدی‌اش در هنر گلزنی از روی توپ‌های مرده را به نمایش گذاشت.

اعتبار این هنر به معلم او برمی‌گردد که قطعاً کسی نیست جز دیگو مارادونا. در فوریه‌ی 2009 در مارسی، مارادونا که آن زمان مربی آرژانتین بود، درسی را به وارث قطعی خود آموخت که برای همیشه در ذهنش ماندگار شد.

دستیار مارادونا، فرناندو سینیورینی، در مصاحبه با روزنامه‌ی لا ناسیون آرژانتین اظهار داشت: «دیگو آمد، دستی به شانه‌ی مسی کشید و مانند یک معلم که به دانش‌آموزش درس می‌دهد، گفت: لئوی جوان، لئوی جوان، بیا اینجا پسر. بیا دوباره شانست رو امتحان کن. »

در ادامه به مسی گفت: «توپ رو بزار اینجا و به من گوش کن: پاهات رو به این سرعت از توپ دور نکن، چون با این کار، یادشون میره که چه خواسته‌ای ازشون داری!» سپس با ضربه‌ی پای چپش توپ را مستقیماً به گوشه‌ی دروازه فرستاد و من چهره‌ی مسی را دیدم که سراسر تحسین بود.

آیا مسی قصد تاج‌گذاری در ام‌ال‌اس را دارد؟

مسی دو گل ضربه‌آزاد دارد که البته جزو آمار ام‌ال‌اس محسوب نمی‌شود، چون هر دو گل مربوط به لیگ‌کاپ است. اما بر مبنای آنچه تاکنون دیده‌ایم، با شروع رسمی بازی‌های او در ام‌ال‌اس، می‌توان او را یکی از تهدیدات جدی در ضربه‌آزاد دانست.

برخی حتی مدعی شدند او توانایی به چالش کشیدن رکورد فعلی ام‌ال‌اس که در اختیار سباستین جیووینکو است را دارد. این ایتالیایی ریزنقش، در چهار فصل حضور در ام‌ال‌اس، 13 گل ضربه‌آزاد به ثمر رساند. تردیدی نیست که او یکی از برترین بازیکنانیست که ازین حیث دیده‌ایم و البته یکی از بهترین مهاجمان این لیگ نیز هست.

چالش بزرگیست، اما حریف چالش، مسی است. حتی اگر او نتواند جووینکو را تعقیب کند، اسامی بزرگ دیگری در پنج نفر برتر لیگ وجود دارند که می‌تواند جای آن‌ها را بگیرد. درست بعد از جووینکو، جِف لارینتوویچ و خاویر مورالس هستند، دو نفر از اسطوره‌های ام‌‌ال‌اس با یک دهه تجربه‌ی حضور درین لیگ. و بعد از آن‌ها، با هفت گل چه کسی قرار داد؟ قطعاً دیوید بکهام رییس سابق مسی، البته همراه با لوکاس زلارایان که تا پیش از عزیمت به لیگ عربستان در این تابستان، یکی از رهبران مهم ام‌ال‌اس بود.

GFKTOAT؟

شاید مسی در حال‌حاضر GOAT (بهترین بازیکن تمام دوران) باشد، اما آیا ((GFKTOAT = بزرگترین ‌ایستگاهی‌زن تاریخ)) هم هست؟ در حال‌حاضر مجموع تعداد گل‌های او در رده‌بندی این مهارت، کمتر از پنج نفر برتر است و در دوران حرفه‌ای بی‌نظیر خود، 64 بار از طریق ضربه‌آزاد گلزنی کرده است. دو گل اخیرش، او را از مارادونا که با 62 گل ایستگاهی بازنشسته شد، جدا کردند.

مسی اکنون فقط یک گل با رییسش، بکهام فاصله دارد و حتی اسطوره‌ی انگلیسی روی مسی شرط بسته که دیر یا زود، جایگاه پنجم این رده‌بندی را از او خواهد گرفت. ویکتور لگروتالیه هم‌وطن مسی که با 66 گل بعد از بکهام قرار دارد نیز چندان دور از دسترس مسی به نظر نمی‌رسد و همین‌طور استاد سابقش در بارسلونا، رونالدینیو که او هم 66 گل ایستگاهی دارد.

در رده‌ی دوم شخصی قرار دارد که در عنوان بهترین بازیکن تاریخ هم مسی را به چالش می‌کشد، پله‌ی افسانه‌ای که 70 گل ایستگاهی دارد. و در صدر لیست نیز ««سلطان ضربات ایستگاهی»» جونینیو پرنامبوکانو قرار دارد، بازیکنی که به‌عنوان استاد حقیقی ضربات آزاد از او یاد می‌شود.

بازیکن برزیلی، با رکورد بی‌نظیر 77 بار گلزنی از توپ‌های مرده، یکی از اسطوره‌های بازی است. بدیهیست که دوران حرفه‌ایش قابل‌قیاس با مسی نیست، اما اگر کسی را می‌خواهید که پشت یک ایستگاهی بایستد، بی‌تردید او انتخاب اولتان در بین تمام بازیکنان تاریخ است.

در جمع اساتید این مهارت، مسی بالاخره در چه جایگاهی قرار خواهد گرفت؟ باید منتظر ماند و دید. اما با مشاهدات فعلی، کارنامه‌ی این آرژانتینی که گویا درین مهارت نیز می‌خواهد خودش را به‌عنوان برترین ثابت کند، تنها چند گل ایستگاهی تا تصاحب صدر فاصله دارد.


منبع: وبسایت جهانی گل - ترجمه اختصاصی فوتبال۷

این مطلب را هم ببینید: 10 سوپرگل برتر زلاتان ابراهیموویچ در دوران فوتبالش

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار