فوتبال7

بررسی جایگزینان احتمالی منچستریونایتد برای هری مگوایر

منچستریونایتد چه جایگزینی برای هری مگوایر دارد: بنجامین پاوارد، ژان-کلر تودیبو و جانی اوانز یا اصلاً هیچ‌کدام؟!

1402/05/21 12:6 بهروز شیعه‌یان

بررسی جایگزینان احتمالی منچستریونایتد برای هری مگوایر

اریک تن‌هاخ باید خلأ ترکیب را پر کند، اما یافتن یک دفاع خوب که حاضر به نیمکت‌نشینی باشد، کار ساده‌ای نیست.

دوران حضور هری مگوایر در منچستریونایتد رو به پایان است. پس از پیوستن به منچستر در 2019 به‌عنوان گرانترین مدافع تاریخ، مگوایر دو فصل پرفرازنشیب، یک فصل کابوس‌وار و یک فصل را نیز تقریباً با نیمکت‌نشینی پشت سر گذاشت. او اکنون در آستانه‌ی انتقال به وستهام است و امیدوار به احیای دوران حرفه‌ای خود، تا بتواند ادامه‌ی حضورش در نقشه‌های ساوت‌گیت برای تیم ملی انگلیس را تضمین کند.

اقدام بعدی منچستر چه خواهد بود؟ آوردن یک مدافع، شاید در ابتدا جزو اولویت‌های انتقالاتی نبود، اما با خروج قریب‌الوقوع مگوایر، فقط سه دفاع وسط تخصصی در ترکیب باقی می‌ماند. در این تابستان، باشگاه بیش از 165 میلیون پوند (209 میلیون دلار) هزینه‌ی سه خرید جدید کرده است و در صورت نهایی شدن قرارداد

صفیان امراباط، یک هافبک دیگر هم به ترکیب اضافه خواهد شد. 

باشگاه تا همین الان نیز ولخرجی زیادی کرده و بعید است برای بازیکنی که قرار است ذخیره‌ی لیساندرو مارتینز، رافائل واران یا حتی ویکتور لیندلوف باشد، پول زیادی خرج کند.

از سوی دیگر، اگر هدف آن‌ها، رقابت در هر چهار تورنمنت و بازگشت به چمپیونزلیگ است، ترکیب باید عمق لازم را داشته باشد و پُستی مثل دفاع وسط، بسیار مهمتر از آنست که به یک جوان بی‌تجربه سپرده شود- به‌خصوص اینکه مارتینز و واران، فصل پیش همزمان در یک بازی مصدوم شدند!

بنابراین، به ارزیابی گزینه‌های احتمالی یونایتد برای جانشینی کاپیتان سابق خود می‌پردازیم:


بنجامین پاوارد (بایرن‌مونیخ)

ملی‌پوش فرانسوی بنجامین پاوارد، جایگزین مستقیمی برای مگوایر نیست، چون پُست اصلی او دفاع راست است، اگرچه در فصول اخیر در بایرن‌مونیخ، سابقه‌ی حضور در سمت راست دفاع سه‌نفره را نیز دارد.

پاوارد که دارنده‌ی جام‌جهانی و چمپیونزلیگ است، تجربه و ذهنیت لازم برای بازی در یونایتد را دارد. این بازیکن چندپُسته در مجموع باعث تقویت ترکیب می‌شود و چون فقط یک سال از قراردادش با بایرن باقی مانده، هزینه‌ی زیادی روی دست منچستر نمی‌گذارد. طبق گزارش‌ها، ارزش این انتقال حدوداً 30 میلیون یورو(26 میلیون پوند/33 میلیون دلار) خواهد بود.

با این‌حال، او نمی‌تواند جایگاه ثابت خود در بایرن را فدای وضعیتی نامعلوم در قلمرو یونایتد کند. شیاطین سرخ، در حال‌حاضر دو دفاع راست قابل‌اطمینان دارند، یکی دیگو دالو که اخیراً قرارداد بلندمدتی امضا کرده است و دیگری، آرون وان‌بیساکا که فصل پیش بهترین نمایش‌های دوران حضورش در منچستر را داشت تا دوباره خود را به‌عنوان دفاع راست اول باشگاه مطرح کند.


ژان-کلر تودیبو (نیس)

نخستین بازی ژان-کلر تودیبو برای تولوز، هیاهوی زیادی به پا کرد و باعث شد تنها پس از 10 بار حضور برای تولوز، در ژانویه‌ی 2019 نیس را به مقصد بارسلونا ترک کند. با نگاه به گذشته، متوجه می‌شویم که چنین انتقالی برای او بسیار زودهنگام بود و دوران زودگذر او در جمع کاتالان‌ها، با نیمکت‌نشینی تقریباً محض همراه بود.

یک سال بعد، تودیبو به‌طور قرضی به شالکه و سپس به بنفیکا رفت، اگرچه حتی یک بار هم در لیگ برای غول‌های لیسبونی به میدان نرفت. در سال 2021، پس از بازگشت مجدد به تیم سابق خود، نیس فرانسه، بالاخره احیا شد و توانست تقریباً در اکثر بازی‌های لیگ 1 حضور یابد.

تودیبوی 23 ساله، حدوداً 30 میلیون یورو (26 میلیون پوند/33 میلیون دلار) برای یونایتد آب می‌خورد و گزارش‌ها نیز حاکیست که شیاطین سرخ جویای وضعیت او شده‌اند.


مارک گوئهی (کریستال‌پالاس)

مارک گوئهی که در کل فصل پیش، فقط در یکی از بازی‌های پالاس غایب بود، پس از دریافت بازوبند کاپیتانی در سن 22 سالگی به جوانترین کاپیتان لیگ برتر تبدیل شد. او ویژگی‌ها و بلوغ رهبری و نیز کیفیت بالای خود در کار با توپ را به رخ همگان کشید. بنابراین گوئهی که در اوایل تابستان نیز به منچستر ابراز علاقه کرده، خریدی عالی برای یونایتد خواهد بود.

مانع اصلی بر سر انتقال او به اولدترافورد، رقم انتقال اوست. پالاس حداقل 50 میلیون پوند می‌خواهد و صرف چنین مبلغی برای بازیکنی که معلوم هم نیست ثابت شود، برای یونایتد بسیار بالاست، به‌ویژه پس از پنجره‌ی پرخرج انتقالاتی که در تابستان داشته‌اند.


ادموند تاپسوبا (بایرلورکوزن)

ادموند تاپسوبا، ملی‌پوش بورکینافاسویی که یکی از بهترین مدافعان بوندس‌لیگا در سه فصل اخیر بوده، به‌خاطر توانایی‌هایش در بازی با توپ زبانزد است، یعنی همان ویژگی که او را به گزینه‌ی مناسب برای تیم تن‌هاخ تبدیل می‌کند.

منچستر می‌تواند با پول حاصل از فروش مگوایر، این بازیکن 24 ساله را خریداری کند، چون با قیمتی کمتر از 30 میلیون پوند (38 میلیون یورو) در دسترس است و می‌تواند با پیشرفت بیشتر، به جانشین نهایی واران تبدیل شود که این فصل 31 ساله خواهد شد و کم و بیش دچار مصدومیت‌های جزئی نیز می‌شود.


جانی اوانز (منچستر یونایتد)

جانی اوانز، تابستان امسال با یک قرارداد بسیار کوتاه‌مدت، دوباره به یونایتد ملحق شد تا در تمرینات پیش‌فصل باشگاه شرکت کند. او قطعاً نمی‌‌تواند جذابترین خرید ممکن باشد، اما اگر یونایتد بتواند بر سر یک قرارداد یک‌ساله با او به توافق برسد، می‌تواند یک جایگزین مطمئن، کوتاه‌مدت و ارزان‌قیمت برای مگوایری باشد که فصل پیش، فقط در هشت بازی لیگ در ترکیب اولیه قرار گرفت.

بازیکن ملی ایرلند شمالی، اگرچه 35 ساله است، اما هم‌چنان شرایط فیزیکی خوبی دارد و فصل پیش 12 بازی لیگ برای لسترسیتی را از ابتدا آغاز کرد. حضور اوانس به‌عنوان محصول آکادمی یونایتدها که دو دهه پیش به تیم اول پیوست و در مدت هشت سال حضورش شاهد یکی از باشکوه‌ترین دوران باشگاه بود، می‌تواند قوت قلبی برای رختکن باشد.


عدم خرید

یک گزینه‌ی دیگر برای یونایتد، اینست که فروش مگوایر را به‌عنوان تزریق پول برای آینده ببیند و در این تابستان جایگزینی نخرد. آن‌ها علاوه بر واران و مارتینز، یک دفاع وسط ذخیره‌ی قابل‌اطمینان، یعنی لیندلوف را هم دارند. لوک‌شاو نیز فصل پیش ثابت کرد که می‌تواند عملکرد درخشانی در قلب دفاع داشته باشد که در این‌صورت، دالو یا تایرل مالاسیا، باید پست او در دفاع چپ را پر کنند.

و در شرایط بسیار اضطراری نیز کاسمیرو یا حتی وان‌بیساکا می‌توانند به‌صورت مقطعی در دفاع وسط بازی کنند. و برای بازی‌های اتحادیه و دورهای ابتدایی جام حذفی، می‌توان روی جوانان آینده‌دار آکادمی نیز حساب کرد، یا می‌توانند از آلوارو فرناندز یا تدن منگی استفاده کنند، با فرض اینکه این دو بازیکن به‌صورت قرضی تیم را ترک نکنند.


جمع‌بندی

اکتفا کردن به اوانز یا عدم خرید مدافع جدید، شاید وسوسه‌کننده به نظر برسد، اما یونایتد نیازمند تقویت خط دفاعی است و برای ماندن در کورس قهرمانی لیگ یا پیشروی حداکثری در سایر رقابت‌ها، باید خروج مگوایر را جبران کند.

با توجه به حضور شش دفاع‌وسط در ترکیب منچسترسیتی، عاقلانه به نظر نمی‌رسد که یونایتد فقط با سه دفاع‌وسط فصل را آغاز کند. از طرفی آن‌ها نمی‌خواهند به این‌خاطر، قراداد طولانی با بازیکنی ببندند که از عملکردش مطمئن نیستند و هزینه‌ی انتقالش مانند اریک بایی یا مارکوس روخو، به هدر رود.

اما شبکه‌ی گسترده‌ی عاملین یونایتد در بازار، می‌توانند با کمتر از 30 میلیون پوند، یک مدافع توانمند را خریداری کرده که با حفظ انگیزه و آمادگی خود، منتظر نوبت بازی بماند. تابستان سال پیش، در یک فعالیت انتقالاتی واقعاً غیرمنتظره اما موفق، سیتی با تنها 15 میلیون پوند (19 میلیون دلار)، مانوئل آکانجی را خرید تا این سوییسی در نخستین فصل حضورش در سیتی، به یکی از بهترین مدافعان لیگ تبدیل شود.

باید مطمئن شوند بازیکنی که امضا می‌کنند، توانایی سازگاری با سبک بازی تن‌هاخ را دارد و به همین‌خاطر باید مدافعی پا به توپ را در اولویت قرار دهند که هم توانایی جدا شدن از دفاع و کمک به بازیسازی را دارد و هم می‌تواند به‌خوبی با آندره اونانا که انتظار زیادی از هم‌تیمی‌هایش دارد، بازی کند.

با این اوصاف، تاپسوبا یا تودیبو گزینه‌های مناسبی به نظر می‌رسند و استخدام پاوارد به‌عنوان ذخیره هم چندان بد به نظر نمی‌رسد.


منبع: وبسایت جهانی گل - ترجمه اختصاصی فوتبال۷


این مطلب را هم بخوانید: بهترین خریدهای منچستریونایتد پس از دوران سر الکس

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار