فوتبال7

تحلیل و آنالیز وضعیت منچسترسیتی در آستانه آغاز فصل ۲۰۲۳-۲۴

مدافع عنوان قهرمانی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا، در فصل جدید با چالش‌های بسیاری روبروست که در این مقاله به بررسی آن‌ها میپردازیم.

1402/05/18 16:46 احمد رستمی

تحلیل و آنالیز وضعیت منچسترسیتی در آستانه آغاز فصل ۲۰۲۳-۲۴

در تاریخ فوتبال انگلیس، کسب چهار عنوان قهرمانی متوالی لیگ برتر یک رکورد فتح نشده باقی مانده است. در طول این میراث 134 ساله، نام‌هایی مانند هادرزفیلد تاون، آرسنال، لیورپول و منچستریونایتد همگی جسارت لازم برای کسب این رکورد را از خود نشان داده‌اند، اما در پله‌ی آخر موفق به ثبت آن نشده‌اند! اکنون منچسترسیتی در آستانه‌ی رسیدن به این شاهکار بی‌سابقه قرار دارد.

با پپ همه چیز ممکن است

رهبر این چالش بلندپروازانه کسی نیست جز پپ گواردیولا که به شکستن مرزها شهرت دارد. با رساندن بارسلونا به سه قهرمانی متوالی در لالیگا و کسب سه جام پی‌ در پی بوندسلیگا با بایرن مونیخ، توانایی پپ غیرقابل انکار است. با این حال، با توجه به افت احتمالی و طبیعی پس از فصول موفق، چالش اصلی نابغه‌ی اسپانیایی افزایش جاه‌طلبی و سیری‌ناپذیری در شاگردانش است.

خروج اعضای کلیدی مانند کاپیتان ایلکای گوندوگان و ریاض محرز تکنیکی، همراه با رقبای قدرتمندی مانند آرسنال و منچستریونایتد، باعث سخت‌تر شدن کار برای سیتیزن‌ها می شود. با وجود این، تجربه و روحیه‌ی پپ و ترکیب مملو از ستاره‌ی تیم می‌تواند کلید قهرمانی شماره ۴ باشد.

ضمن اینکه با اضافه شدن جوسکو گواردیول، مدافع خوش‌نقش کروات، قدرت دفاعی آن‌ها همچنان فوق العاده است.

تکرار سه‌گانه؟

از آنجایی که سیتی به دنبال پوکر در لیگ برتر و دبل در لیگ قهرمانان است، گواردیولا مثل همیشه به سیستم چرخشی در طول جام حذفی رو خواهد آورد و باتوجه به وجود رقبای قدرتمند، دستیابی دوباره‌ی سیتی به شاهکار سه‌گانه بعید به نظر می‌رسد. با این وجود، تاریخ نشان داده است که قدرت سیتی را نباید دست کم گرفت!

بدبینانه‌ترین سناریو

فصل بدون جام گواردیولا، که در اولین دورانش در سیتی اتفاق افتاد، همچنان قسمت تاریکی در کارنامه‌ی او باقی مانده است. ناکامی در کسب تمامی جام‌های فصل پیشِ رو غیرمحتمل به نظر می‌رسد، اما بدترین اتفاق می‌تواند عدم موفقیت در لیگ قهرمانان و لیگ برتر باشد که تضاد تلخی با دستاوردهای قابل توجه آنها در فصل 2022-23 دارد.

ترکیب جذاب

بدون شک تاثیر شگفت انگیز ارلینگ هالند نقطه عطف اصلی آبی‌های منچستر است. رکوردشکنی‌های او در گلزنی سیتی را به حرکت در می آورد و نقش او را به عنوان یک اَبَرفوتبالیست تثبیت می‌کند. بازیکنان جدید مانند متئو کواچیچ و گواردیول قطعا تیم را تقویت می‌کنند، در حالی که تجربه‌ی دی‌بروینه و استعداد جوانانی مثل اسکار باب و کول پالمر تمام جذابیت‌های لازم در ترکیب قهرمان اروپا را تامین کرده است.

چالش‌های پیش رو

 ادعای قرار گرفتن نام پپ در بین بهترین مربیان تاریخ، با قهرمانی اخیر او در لیگ قهرمانان اروپا تثبیت می‌شود. با این حال، رفع خلأهای به جا مانده از جدایی گوندوگان و محرز یک چالش واقعی است.

ضمن اینکه پررنگ‌تر کردن نقش فیل فودن در ترکیب نیز می‌تواند انتظار خیلی از هواداران سیتی باشد‌. فیل دو فصل پیش مهره بسیار تاثیرگذاری بود، اما در فصل گذشته با درخشش جک گریلیش، نقش فودن در ترکیب اصلی کاهش محسوسی پیدا کرد و این چیزی نیست که به کام استعداد ناب انگلیسی شیرین باشد!

همچنان پیگیری سیتی برای جایگزینی محرز ادامه دارد. در حالی که حفظ بازیکنان کلیدی مانند کایل واکر و برناردو سیلوا، هسته اصلی آنها را حفظ میکند.

جمع بندی

با شروع این فصل لیگ برتر، رقابت مدافع عنوان قهرمانی با حریفان تقویت شده و آماده‌ی خود مانند آرسنال، لیورپول و منچستریونایتد نوید سالی بسیار مهیج و نفسگیر را به علاقمندان فوتبال می‌دهد. در حالی که چهارمین عنوان قهرمانی متوالی در لیگ ممکن است آنها را از دست بدهد، مقاومت سیتیزن‌ها برای تسلیم ناپذیری داستان جذابی را رقم خواهد زد.


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار