فوتبال7

10 دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال

به بهانه‌ی خداحافظی بوفون نگاهی به برترین سنگربانان تمام دوران فوتبال می‌اندازیم.

1402/05/12 20:39 آتنا راستی

10 دروازه‌بان برتر تاریخ فوتبال

جانلوئیجی بوفون اسطوره‌ی دروازه‌بانی اخیرا اعلام بازنشستگی کرده و به دوران درخشان 23 ساله خود پایان داده است. بسیاری از کارشناسان با ادای احترام به سایر بزرگان، بوفون را بهترین دروازه‌بان تمام دوران می دانند. با این حال، بحث بر سر برترین سنگربانان تاریخ بسیار داغ است و نام های افسانه‌ای مانند دینو زوف، ایکر کاسیاس و لو یاشین برای این عنوان در رقابت هستند

به همین بهانه نگاهی دقیق‌تر به برخی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال می‌اندازیم:


10. پیتر شیلتون

شیلتون که به خاطر طول عمر و مهارت‌های استثنایی‌اش در مهار شوت های سرکش شناخته می‌شود، اصلی‌ترین عامل قهرمانی های اروپایی متوالی ناتینگهام فارست در سال های 1979 و 1980 بود. دوران حرفه ای او بیش از سه دهه طول کشید و آخرین حضورش برای انگلیس در ایتالیا 90 بود.


9. ادوین فن در سار

فن در سار یک دروازه بان جلوتر از زمان خود بود، نه تنها قد بلندی داشت، بلکه بخاطر مهارت فوق العاده در پاهایش در نقش "سویپر" ظاهر می‌ شد. او در سال 1995 با آژاکس قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و در سال 2008 با منچستریونایتد قهرمان شد.


8. ایکر کاسیاس

کاسیاس در سنین جوانی ،خود را به عنوان یک استعداد خارق‌العاده نشان داد و به بخشی جدایی ناپذیر از تیم ملی اسپانیا تبدیل شد و آنها را به دو قهرمانی‌ در جام ملت‌های اروپا و یک قهرمانی در جام جهانی رساند. رهبری و واکنش‌های بی نظیر او تحسین های متعددی را برایش به ارمغان آورد.


7. پیتر اشمایکل

دروازه‌بان سرسخت منچستریونایتد و کابوسِ مهاجمان تیم حریف که به چابکی معروف بود و پرتاب‌های طولانی و دقیقش اغلب ضد حملات مرگباری را به راه می‌انداخت! از جمله افتخارات او میتوان به قهرمانی در جام ملت‌های اروپا با دانمارک در سال 1992 اشاره کرد‌. کسپر پسر پیتر نیز گلری نام آشنا در فوتبال اروپاست که قهرمانی با لسترسیتی در لیگ جزیره و درخشش در یورو 2021 نقاط پررنگی در کارنامه وی به شمار می‌روند.


6. گوردون بنکس

بنکس که به خاطر سیو معجزه آسا مقابل پله در جام جهانی 1970 شهرت داشت، سنگربانی مطمئن و ورزشکاری استثنایی بود و شش بار دروازه‌بان سال فیفا شد، اما متاسفانه دوران فوتبال او به دلیل آسیب دیدگی چشم کوتاه شد. گوردونِ انگلیسی در سال 2019 در سن 82 سالگی درگذشت.


5. سپ مایر

شخصیتی کلیدی برای بایرن مونیخ و آلمان غربی در موفق‌ترین دوران آن‌ها!

اشتیاق شخصیت خوب و پرشورش باعث شده بود که در میان هم تیمی‌ها و هواداران محبوبیت بسیاری بدست آورد. او چندین جام اروپایی را فتح کرد و جام جهانی 1974 را بالای سر برد.


4. مانوئل نویر

کسی که جایگاه دروازه‌بان در بازی را متحول کرد!

سبک ارائه شده نقش "سویپر" توسط نویر، نحوه رویکرد دروازه بانان در بازی را تغییر داد. مهارت های او با توپ و بدون توپ باعث تحسین مداومش شد و به آلمان کمک کرد تا جام جهانی 2014 را قاطعانه فتح کند.


3. دینو زوف

مسن ترین کاپیتان قهرمان جام جهانی!

هوش، مهارت و موقعیت‌یابی زوف مثال زدنی بود. او در جام جهانی 1982 ایتالیا را به قهرمانی رساند و در سال 1968 قهرمان اروپا شد. این گلر تا سال‌های سال بدون رقیب بهترین سنگربان ایتالیایی تمام ادوار بود.


2. لو یاشین

یک پیشگام واقعی!

شجاعت و نمایش خیره‌کننده‌ی یاشین او را به یک افسانه و تنها دروازه‌بان برنده‌‌ی توپ طلا تبدیل کرد، یاشین با سیوهای آکروباتیک و بازی بی‌باکانه‌اش استانداردهای سنگربانی را ارتقا داد. لو از معروف‌ترین بازیکنان روس تاریخ فوتبال است.


1. جیانلوئیجی بوفون

بی‌رقیب، پایدار و در اوج!

بوفون سال‌ها به شکلی بی‌نظیر در بالاترین سطح خود ماند و درخشش طولانی و شورانگیزی از خودش به یادگار گذاشت.

میراث او از اولین بازی در سری‌آ تا کاپیتانی یوونتوس، شامل 8 عنوان قهرمانی متوالی می‌شود. او یک چهره محبوب، شخصیتی دوست‌داشتنی، قهرمانی بی‌تکرار و از نمادهای قهرمانی ایتالیا در جام جهانی 2006 به شمار می‌رود و جای خالی او در بین ستارگانی که برنده‌ی لیگ قهرمانان اروپا شده‌اند، تا همیشه حس خواهد شد.

درحالی که بازنشستگی بوفون پایان دوران تماشایی این اسطورست اما همچنان بحث بر سر بهترین دروازه‌بانان با یادآوری دوران درخشان او، شور و شوق زیادی در میان هواداران فوتبال ایجاد میکند‌.



منبع رتبه بندی: وبسایت گل

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار