فوتبال7

عجیب‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال

به بهانه‌ی انتقال "اریول رومئو" به بارسلونا و "خوزه یوسِلو" به رئال مادرید؛ در این مقاله به بررسی برخی از عجیب‌ترین ترنسفرهای تاریخ فوتبال می‌پردازیم.

1402/05/01 21:30 احمد رستمی

عجیب‌ترین انتقال‌های تاریخ فوتبال

بازار نقل و انتقال بازیکنان یک مکان غیر قابل پیش‌بینی و دیوانه‌وار است. بسیار کم اتفاق می‌افتد که یک بازیکن با پیوستن به رقیب مستقیم یک باشگاه، هواداران آن باشگاه را به خشم نیندازد. اما در دورانی که پول دنیای فوتبال را می‌چرخاند، ما به این نوع نقل و انتقال‌ها عادت کرده‌ایم. در این انتقال‌ها، معمولا بازیکنان برتر بین باشگاه‌های بزرگ منتقل می‌شوند و این به خودی خود منطقی به نظر می‌رسند.

اما گاهی اوقات انتقال‌هایی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسند از هیچ به وجود آمده‌اند و مرتبط با بازیکنان و باشگاه‌هایی هستند که واقعاً عجیب و غریب هستند! آن‌ها که شما را به فکر انداخته و برایتان این سوال ایجاد شده است که چگونه این انتقال رخ داده است؟

ما در اینجا، به بررسی بازگشت اوریول رومئو به بارسلونا پس از یک دوران متوسط می‌پردازیم که یکی از ترانسفرهایی هست که به شکلی عجیب و غیرمنتظره انجام شده است، اما تعداد زیادی انتقال دیگر نیز وجود دارند که به همین ترتیب هستند.

ببه: ویتوریا - منچستر یونایتد

ببه تازه به تیم ویتوریا دو گیمارش در یک ترانسفر آزاد پیوسته بود، اما هنوز هیچ بازی رسمی برای این باشگاه در لیگ پرتغال انجام نداده بود که در ماه اوت ۲۰۱۰، منچستر یونایتد با حدود ۷.۲ میلیون پوند (۹.۴ میلیون دلار)، ببه را که در سن ۲۰ سالگی بود، به خدمت گرفت.

این انتقال بسیار عجیب و غیرمنتظره بود، از آنجایی که سرمربی منچستر یونایتد، الکس فرگوسن، هیچ وقت بازی این بازیکن را شخصا ندیده بود و تنها به نصیحت دستیار سابق خود، کارلوس کیروش، این انتقال را تایید کرده بود.

حتی پس از انتقال، یک بازرسی در پرتغال انجام شد، زیرا به نظر رسید که خود جورج مندس، که چند روز قبل از انتقال به عنوان نماینده ببه انتخاب شده بود، ۴۰ درصد (حدود ۲.۹ میلیون پوند یا ۳.۸ میلیون دلار) از هزینه را به جیب زده بود، اما هیچ اتهامی علیه هیچ کسی مطرح نشد.

تنها چیز قطعی درباره این ترانسفر رازآلود این بود که ببه برای باشگاه منچستر یونایتد خوب نبود و پس از سه بار حضور در ترکیب به عنوان بازیکن ذخیره و دو بازی در لیگ برتر انگلیس، در سال ۲۰۱۴ به بنفیکا پیوست.

کوین پرینس بواتنگ: ساسولو – بارسلونا

بعد از فروش "مونیر ال حدادی" به "سوسیداد" در ژانویه ۲۰۱۹، مشخص بود که بارسلونا به یک مهاجم دیگر نیاز دارد. همچنین کاتالان‌ها پول زیادی نداشتند.

با توجه به این شرایط، انتظار نمی‌رفت که بارسا تصمیم بگیرد یک جانشین گران قیمت به خدمت بگیرد. اما آنچه شوکه‌کننده بود، انتخاب "کوین پرینس بواتنگ" بود که با پرداخت هشت میلیون یورو (هفت میلیون پوند یا نه میلیون دلار)، به صورت دائمی در تابستان به بارسلونا پیوست.

این بازیکن ۳۱ ساله سابق " میلان" به عنوان یک "۹ کاذب" در نیم فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به خوبی بازی کرد، اما هیچ‌کس تعجب نکرد که در پایان فصل به ایتالیا بازگشت و پس از چهار بازی بدون گلزنی برای بارسا، به فیورنتینا پیوست.

اندی کارول: نیوکاسل – لیورپول

"من آماده ترک نیوکاسل نبودم"، اندی کارول اعتراف کرده است. "این تصمیم به صورت ناگهانی گرفته شد. نیوکاسل تیم مورد علاقه‌ام بود. ۲۲ ساله بودم. در لیورپول هرگز نتوانستم بازی خودم را انجام دهم."

در واقع، کارول حتی نمی‌دانست بازیکنان تیم جدیدش چه کسانی هستند و اعلام کرد که در راه پرواز به بندر لیورپول، مجبور شد تا لیست بازیکنان لیورپول را از گوگل جستجو کند.

مصدومیت‌های پی در پی امیدهای کارول برای شروع یک رقابت واقعی با لوئیس سوآرز و دیگر بازیکنان را نابود کرد، اما حقیقتی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت این است که خرید بیست و پنج میلیون پوندی کارول برای لیورپول یک ضایعه بزرگ بود. در سه سال حضور در انفیلد، فقط شش گل در لیگ برتر انگلیس به ثمر رساند.

ویکتور والدس: منچستر یونایتد - استاندارد لیژ

بعد از تصمیم والدس برای ترک بارسلونا، خیلی چیزها به درستی پیش نرفت. این دروازه‌بان سه بار برنده لیگ قهرمانان اروپا در پایان فصل 2013-2014 در نیوکمپ، رباط صلیبی پاره کرد  و این موضوع باعث شد تا موناکو از خرید والدس صرف نظر کند. سپس منچستر یونایتد فرشته نجات او شد، اما والدس با سرمربی آن زمان منچستر یونایتد، لوئیس فن خال، درگیر شد و در تلاش ناامیدانه‌ای برای بازی، در ژانویه 2016 به صورت قرضی به استاندارد لیژ پیوست.

این افت شدید برای مردی که دو سال قبل در نیوکمپ در مقابل ۹۰ هزار نفر بازی می‌کرد، بسیار تلخ بود. اگرچه وی در نهایت با استاندارد لیژ در جام حذفی بلژیک قهرمان شد، اما بعد از آن، اتفاق شرم آوری که برای او افتاد این بود که استاندارد لیژ به دلیل نیاز به فضا برای بازیکنان جوان، تصمیم به فروش  والدس گرفت، و او دوباره در یک موقعیت ناامیدکننده قرار گرفت.

والدس سپس در تابستان 2016 به میدلزبرو پیوست و قرارداد دو ساله‌ای با این تیم امضا کرد، اما فقط ۱۲ ماه بعد از آن، از فوتبال خداحافظی کرد.

سول کمپبل: بازیکن آزاد - ناتس کانتی

سول کمپبل به سختی یاد گرفت که اگر چیزی صرفا درست به نظر می رسد، ممکن است درست باشد، و ممکن است نباشد!

مدافع میانی نمی‌توانست به خوش شانسی‌اش ایمان بیاورد وقتی در سال 2009 به او پیشنهاد شد با گران‌ترین قرارداد دوران حرفه‌ای خود (40000 پوند در هفته) به تیم دسته دومی ناتس کانتی بپیوندد. سون گوران اریکسون، مدیر فوتبال، نقش مهمی در متقاعد کردن کمپبل داشت که صاحبان باشگاه بودجه‌ی کافی برای بردن قدیمی‌ترین تیم تاریخ فوتبال به لیگ برتر انگلیس را دارند. با این حال، کمپل پس از تنها یک بازی متوجه شد که آنها حتی پولی برای پرداخت دستمزد او را هم ندارند! چه برسد به بلندپروازی‌های بیشتر.

بنابراین آنجا را ترک کرد، با استناد به گزارش‌های اولیه که ادعا می‌کرد او به اندازه کافی در وضعیت خوبی برای بازی برای کانتی نیست!

پس از این اتفاق‌ها، بازیکن سابق تیم ملی انگلیس از خودش منزجر شده بود و بعداً فاش کرد که به خاطر باور کردن حرف‌های اریکسن، خودش را لایق کلمه‌ی «احمق» می‌داند!

کریستیانو رونالدو: بازیکن آزاد – النصر

ما قبل از اینکه کریستیانو رونالدو با یکی از بدترین مصاحبه‌های تاریخ فوتبال از منچستر یونایتد جدا شود، می‌دانستیم که گزینه‌های بسیار کمی در اختیار او قرار دارد. او در تابستان سال ۲۰۲۲ سعی کرد تا با زمینه سازی برای اخراج خود از منچستر یونایتد، به یک باشگاه دیگر منتقل شود، اما هیچ یک از باشگاه‌های برتر اروپا علاقه‌ای به او نداشتند. تا زمانی که یونایتد قبل از شروع جام جهانی در قطر، به او اجازه داد که به صورت رایگان از باشگاه جدا شود.

با این حال، انتقال کریستیانو رونالدو به النصر برای دنیای فوتبال شگفت‌انگیز بود. این انتقال به دلیل شهرت و قدرت بازیکن پرتغالی و همچنین سطح بازی در عربستان سعودی، اثرات عمیقی روی فوتبال داشت.

بدون شک، پول، عامل اصلی حرکت رونالدو بود، اما برای این بازیکن باید عادلانه بگوییم که او گفت که بازیکنان دیگری نیز به زودی به خاورمیانه خواهند آمد و این اتفاق هم رخ داده است و بازیکنان بسیاری از جمله هم‌تیمی سابق رئال مادرید و برنده توپ طلا، کریم بنزما، به لیگ حرفه‌ای عربستان پیوسته‌اند.

بدون شک، بیانیه رونالدو که اروپا فوتبالش را از دست داده است، تلخی و حس تأسف داشت، اما هیچ انتقالی در این لیست مهم‌تر از این قرارداد نیست.



منبع: سایت گل - ترجمه اختصاصی فوتبال7

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار