فوتبال7

ال کلاسیکو؛ سمبل دشمنی، هیجان و نفرت در فوتبال!

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه عظیم ال کلاسیکو، جدال افسانه‌ای بین باشگاه بارسلونا و رئال مادرید...

1402/04/28 10:53 احمد رستمی

ال کلاسیکو؛ سمبل دشمنی، هیجان و نفرت در فوتبال!
مقدمه

ال کلاسیکو، جدال افسانه‌ای بین باشگاه بارسلونا و رئال مادرید، یکی از جنجالی­‌ترین و دیدنی­‌ترین مسابقات فوتبال در جهان است. با سابقه‌ای غنی که بیش از یک قرن را در بر می گیرد، این رقابت از مرزهای ورزش فراتر رفته و به یک پدیده­‌ی فرهنگی تبدیل شده است. این مقاله به بررسی تاریخ جذاب ال کلاسیکو می‌پردازد و منشأ آن، لحظات نمادین و تأثیر عمیقی که بر فوتبال اسپانیا داشته است را بررسی می‌کند.


ریشه‌ها و تقابل‌های اولیه

ریشه‌های الکلاسیکو را می‌توان به اوایل قرن بیستم، زمانی که بارسلونا و مادرید به‌عنوان دو نیروی قدرتمند در فوتبال اسپانیا ظاهر شدند، جستجو کرد. اولین رویارویی رسمی در 13 می 1902 با پیروزی 3-1 بارسلونا انجام شد. با این حال، در دهه 1920 بود که این رقابت به شدت حیثیتی شد، که ناشی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای بین کاتالونیا و کاستیا بود.


عصر فرانکو و اهمیت سیاسی

در دوران دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو از سال 1939 تا 1975، ال کلاسیکو چیزی بیش از یک مسابقه فوتبال بود. فرانکو (حاکم وقت اسپانیا) طرفدار رئال مادرید بود و آنها را نماد کشور اسپانیا می‌دانست، در حالی که بارسلونا نماینده هویت، غرور و مقاومت ایالت جدایی طلب و آزادی خواه کاتالونیا بود. بازی‌های بین دو باشگاه اغلب با مضامین سیاسی خدشه دار می‌شد و زمین مسابقه را به میدانی جنگ برای درگیری‌های آرمان­گرایانه تبدیل می‌کرد.

از اتفاقات آن زمان می‌توان به حذف پرچم کاتالونیا از لوگوی بارسلونا، ممنوعیت صحبت به زبان کاتالانی، تهدید نظامی بازیکنان بارسا قبل از الکلاسیکو،‌ اوج گرفتن رئال مادرید در دهه‌ی ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و قتل رییس اسبق بارسلونا توسط نیروهای فرانکو در سال ۱۹۳۶ اشاره کرد.


دی استفانو؛ از امضا با بارسا تا اسطوره شدن در مادرید

در سال 1953، هم رئال مادرید و هم بارسلونا علاقمند به جذب آلفردو دی‌استفانو بودند که در آن زمان برای باشگاه کلمبیایی میلوناریوس بازی می‌کرد. با این حال رقابت دو باشگاه برای جذب ستاره­‌ی آرژانتینی زمانی پیچیده شد که فدراسیون فوتبال اسپانیا دخالت کرد و پیشنهاد داد که دی­‌استفانو 2 فصل در مادرید و 1 فصل در بارسلونا توپ بزند! موضوعی که ناعدالتی فدراسیون را به رخ کشید و با مخالفت شدید مدیریت بارسلونا روبرو شد!

در نهایت، با دخالت فیفا تصمیم بر این شد که دی استفانو برای همیشه به رئال مادرید بپیوندد. این تصمیم تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله تنش‌های سیاسی در اسپانیا و همچنین حمایت از سانتیاگو برنابئو، رئیس باشگاه رئال مادرید بود که نقش مهمی در امضا با دی استفانو داشت.

شایان ذکر است که دی استفانو در رئال مادرید دوران فوق‌العاده موفقی داشت، خاطرات بسیار خوبی در الکلاسیکوها به جای گذاشت و عناوین داخلی و اروپایی متعددی را با این باشگاه به دست آورد. از این مهاجم ربوده شده، هم اکنون بعنوان شخصیتی افسانه­‌ای در تاریخ رئال مادرید یاد می­‌شود.

ضمن اینکه پس از دوران فرانکو و ۳۰ سال بعد از انتقال آلفردو به پایتخت اسپانیا، تمام مدارک مبنی بر قراردادش با بارسا و پرداخت مبلغ قرارداد توسط باشگاه کاتالانی پیدا شد... اما خیلی دیر!


کرایف؛ نماد باشگاه بارسلونا

و اما در سمت آبی‌اناری پوشان، یوهان کرایف، فوتبالیست و سرمربی افسانه‌ای هلندی، اثری محو نشدنی در تاریخ باشگاه و تاریخ الکلاسیکوها بر جای گذاشته است. کرایف در سال 1973 به عنوان بازیکن به بارسلونا پیوست و به سرعت سمبل موفقیت این باشگاه لقب گرفت. سبک بازی زیبا، نگرش استثنایی و درخشش فنی او هم طرفداران و هم مخالفانش را مجذوب خود کرد!

تاثیر کرایف به ویژه در الکلاسیکوها مقابل رئال مادرید به شدت احساس می‌شد. توانایی هافبک خلاق هلندی در دیکته کردن سرعت بازی، ایجاد موقعیت‌های گلزنی و به ثمر رساندن گل‌های مهم، او را به ابزاری بسیار قدرتمند تبدیل نمود. نفوذ کرایف فراتر از دوران بازی او بود، زیرا او بعدها بعنوان سرمربی به بارسلونا بازگشت و سبک بازی معروف "تیکی تاکا" را بنیان­گذاری کرد؛ که به معنای واقعی کلمه انقلابی در فوتبال بود. میراث او در بارسلونا و سهم او در جذابیت‌های الکلاسیکو برای همیشه در تاریخ فوتبال ماندگار است.


عصر مدرن: مسی در مقابل رونالدو

رقابت بین لیونل مسی و کریستیانو رونالدو لایه دیگری از جذابیت را به الکلاسیکو در قرن 21 اضافه کرد. این دو فوق ستاره که به ترتیب اَبَرفوتبالیست‌های بارسلونا و رئال مادرید بودند، سال­‌ها مشغول نبردی نزدیک و  غیرقابل پیش­بینی برای درخشش در زمین، و کسب جایزه در خارج از زمین شدند. درخشش فردی، عملکردهای خیره­ کننده و رکوردشکنی­‌های آن‌ها؛ هیجان، حساسیت و زیبایی مسابقات را افزایش داد و هواداران را در سراسر جهان مجذوب خود کرد.


لحظات نمادین و مسابقات به یاد ماندنی

الکلاسیکو در طول تاریخ خود شاهد لحظات فراموش نشدنی متعددی بوده است. از هت تریک فرنس پوشکاش در سال 1960 تا تشویق ایستاده رونالدینیو در سانتیاگو برنابئو (2005)، پیروزی 6-2 کاتالان‌ها در برنابئو (2009) و 5-0 در نیوکمپ (2010) ، شادی گل­‌های ماندگار مسی-رونالدو و... تا ابد در یاد و خاطره هواداران فوتبال باقی خواهد ماند.


تاثیر فوتبال اسپانیا

فراتر از قلمرو فوتبال، الکلاسیکو تأثیر عمیقی بر جامعه و فرهنگ اسپانیا داشته است. این رقابت به نمادی از غرور منطقه‌ای تبدیل شده است که نشان دهنده روابط پیچیده بین کاتالونیا و بقیه اسپانیا است. همچنین کمک قابل توجهی به تجاری سازی فوتبال اسپانیا، جلب توجه جهانی و ایجاد درآمد قابل توجهی برای هر دو باشگاه کرده است.


نتیجه گیری

الکلاسیکو نمادی از قدرت ورزش در تسخیر قلب و ذهن میلیون‌ها نفر است که تاریخ آن با سیاست، هویت و تعالی در زمین فوتبال آمیخته شده است. همانطور که به آینده­‌ی فوتبال نگاه می‌کنیم، یک چیز مشخص نمایان می­شود: ال کلاسیکو همچنان تماشاگران را مجذوب خود می‌کند، از مرزها فراتر می‌رود و طرفداران را در اشتیاق مشترکشان برای تماشای بازی‌های هیجان‌انگیز و زیبا متحد می‌کند...

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار