فوتبال7

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود هفتم

در این قسمت از ویژه برنامه هولیگان، به هولیگان‌های انگلیسی‌ و تشکیلات‌شان میپردازیم..

1402/04/20 14:18 امیرحسین مرادی

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود هفتم

در دهه‌های 1970 و 80 میلادی، جایگاه‌های تماشاگران انگلیسی در جهان تبدیل به یک معضل و بلای جهانی شده بود؛ آن‌‎ها به هر کشوری سفر میکردند، موجب دردسر بودند و پلیس‌های آن کشور، روزی که مهمان‌های انگلیسی وارد کشورشان میشدند، روز پرکاری را دنبال میکردند و خسته‌تر از همیشه شیفت‌های کاری‌شان را تحویل میدادند!

انگلیسی‌ها علاوه بر فوتبال، هولیگان و هولیگانیسم را مانند یک توده و یا یک ویروس به مردم جهان " تزریق " کردند و خوی وحشیانه‌گری و اوباش‌گری را به باقی طرفداران فوتبال دنیا، تحمیل کردند.

هر هفته در پایتخت انگلیس، دسته هولیگان‌های تیم‌های پایتخت نشین مانند چلسی، تاتنهام، وستهام و میلوال و.. شهر را بهم می‌ریختند و البته اکثر هواداران سایر تیم‌ها، شهرهای خود را بهم می‌ریختند.

این مشکل در انگلیس، تبدیل به یک خطر و تهدید جدی برای جامعه و عدم وجود امنیت برای شهروندان شده بود؛ این مشکل باعث شده بود که حتی همسایگان شمالی انگلیس یعنی اسکاتلندی‌ها هم مانند انگلیسی‌ها دچار این مرض شوند و تشکیلات هواداری خود را به راه بیندازند!

اسکاتلندی‌ها با دربی OLD Frim در جهان معروف هستند؛ دربی که بین تیم‌های سلتیک و رنجرز در این کشور برگزار می‌شود از خونین‌ترین دربی‌های جهان نام دارد و در یکی از همین دربی‌های جذاب، پلیس اسکاتلند، 184 نفر را به جرم برهم زدن نظم و امنیت عمومی، بازداشت کرده بود!

حالا دیگر در بریتانیا کار به جایی رسیده بود که طرفداری فوتبال و یا حتی هولیگانیسم، تنها به آشوب‌گری‌های عصرهای روزهای تعطیل محدود نمی‌شد و این پدیده حالا به عنوان فرهنگ و هویت و ظاهر انگلیسی‌ها در جهان نمایش داده می‌شد و به یک " سبک زندگی " که هرکسی میتوانست آن را برگزیند، تبدیل شده بود.


میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار