فوتبال7

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود ششم

در قسمت ششم ویژه برنامه هولیگان به ریشه‌یابی این معضل پرداختیم..

1402/04/18 15:30 امیرحسین مرادی

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود ششم

شاید کمتر کسی بداند ریشه هولیگان توسط چه شخصی یا چه کشوری " ایجاد " شده است؛ هولیگان از نام «پاتریک هولیگان» که طرفدار ایرلندی فوتبال بود، گرفته شده است. این طرفدار در جریان مسابقه‌ای که در انگلستان برگزار می‌شد، تحت‌تأثیر الکل، دست به اقدامات خشنی زد که منجر به متشنج‌شدن بازی فوتبال شد.

از آن پس به انجام رفتارهای خشن و تخریبگرانه " هولیگانیسم " و به طرفدارانی که دست به این نوع اقدامات می‌زنند، " هولیگان " گفته می‌شود.

 اگرچه در برخی از کشورهای جهان واژه‌های دیگری نیز به چنین افرادی اطلاق می‌شود؛ برای مثال، در ایتالیا به این نوع طرفداران «اولترا» گفته می‌شود، نامی که در ایران برای شناخت نوع سیگار وینستون استفاده می‌شود!

اما چه چیزی باعث بروز رفتارهای خشن از سوی این افراد می‌شود؟ در پاسخ باید گفت در همه‌جای دنیا و در همه مسابقات ورزشی، تماشاگران ناسازگاری وارد ورزشگاه می‌شوند که هدف اولشان تماشای مسابقه نیست. 

این افراد مشکلات فراوانی دارند که در جامعه به دليل موانعی که برای ابرازشان هست، امکان بیانشان را ندارند؛ اما در جامعه کوچکی مثل ورزشگاه که در دل جامعه بزرگ‌تر قرار دارد، احساس امنیت می‌کنند و بنابراین آنچه را که در جامعه بزرگ‌تر نمی‌توانند انجام دهند، به انجام می‌رسانند. درواقع این افراد بدون اینکه خودآگاهی و کنترلی بر رفتارشان داشته باشند، انرژی محبوس‌شده در وجودشان را تخلیه می‌کنند و در نتیجه این کار احساس آرامش به آنها دست می‌دهد.

بنابراین آنچه در وزشگاه‌ها و بیرون از آنها از سوی هولیگان‌ها اتفاق می‌افتد، بازتاب مشکلات دیگری است؛ از مشکلات شخصی و فردی گرفته تا حتی مسائل کلان اقتصادی و سیاسی.

اگرچه این موضوع ابعاد متفاوتی دارد و نیاز است کارشناسان اجتماعی، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان به تحلیل ریشه‌ها و تبعات آن بپردازند، اما آنچه مشخص است اینکه هولیگانیسم در جریان یورو ٢٠١٦، تبدیل به یک معضل شده است.

به‌طوری‌که در بسیاری از شهرهای فرانسه بر تعداد پلیس‌ها افزوده شده بود و حتی در برخی از شهرهای این کشور که مسابقه در آن برگزار می‌شود، مراکز فروش مشروبات الکلی تعطیل شده‌ بود. از طرفی افرادی که برای تماشای مسابقات به ورزشگاه‌ها می‌آیند، بازرسی بدنی می‌شدند که مشروبات الکلی با خود همراه نداشته باشند. 

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار