فوتبال7

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود دوم

در قسمت دوم از ویژه برنامه هولیگان به رفتارهای آن‌ها میپردازیم و به استفاده‌های هولیگانیسم در زندگی روزمره برخی افراد میپردازیم..

1402/04/12 0:3 امیرحسین مرادی

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود دوم

دنیایی که در آن زندگی می کنیم، دنیایی است که رفتار خشونت‌بار بسیاری را شامل می شود؛ این روزها تروریست‌ها در جای جای دنیا، با قدرتی بیشتر از گذشته در حال پیگیری امور و عملیات‌های خود هستند و در این بین فوتبال نیز یکی از اهداف آنها به حساب می‌آید.

برخی بر این باور هستند که بحث هولیگانیسم اکنون به شکلی دیگر به عنوان تروریسم در حال ورود به ورزش و خصوصا فوتبال است. تروریست‌ها با استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در فوتبال می توانند بهره‌ برداری‌های خاص خود را از آن داشته باشند؛ کما اینکه در سالیان گذشته نیز می شد رفتارهای متفاوت را از آنها در ورزشگاه‌های مختلف در دنیا مشاهده کرد.

پیش از آغاز رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، شایعاتی منتشر شد که گروه تروریستی " القاعده " قصد دارد عملیاتی را به هنگام برگزاری بازی تیم‌های آمریکا و انگلستان ترتیب دهد؛ مسئله‌ای که باعث شد پلیس آفریقای جنوبی واکنش نشان دهد و رییس پلیس این کشور به صراحت بگوید که آماده برخورد با هرگونه عملیات تروریستی در کشورش به هنگام برگزاری مسابقات است؛

یا حتی پیش از شروع بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ در پکن چین، تهدیدهایی از این گروه به دست مقامات چینی رسیده بود که آنها را وادار داشت بیش از قبل به فکر تدابیر امنیتی بازی‌ها باشند.

می توان به جرأت ادعا کرد که داستان اوباشگری هم مثل خیلی چیزهای دیگر فرهنگ به فرهنگ متفاوت است. مثلا اوباش انگلیسی با هولیگان‌های ایتالیایی متفاوت‌اند و رفتارهای متفاوتی را ارائه می دهند.

بنابراین کشور به کشور، قوم به قوم و حتی شهر به شهر، عملکرد هولیگان‌ها متفاوت است. در اینجا نگاهی کوتاه به برخی حوادث و رفتارهای آشوب طلبانه هولیگان‌ها در کشورهای مختلف داریم.

مرض انگلیسی، همان اسم دیگر «هولیگانیسم در فوتبال» است که چندی است توسط دیگرانی همچون برخی صرب‌های نژادپرست به سرتاسر جهان مخابره می شود.

راه اندازی جنگ بین دو گروه از هواداران تیم های رقیب و به هم ریختن شهرها، شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و ایجاد رعب و وحشت برای مردم بیگناهی که تنها خواسته‌شان از فوتبال، تفریح است و تماشای یک بازی خوب، کار اصلی آنهاست؛

کاری که باعث ایجاد دردسر برای پلیس می شود و زحمت راننده‌های خودروهای آب پاش و یگان‌های ضد شورش پلیس را زیادتر می کند. ته ته ماجرا را هم که دربیاورید، سررشته بیشتر همین تشکیلات سازمان یافته در کشورهای غیرانگلیسی، به دار و دسته های مخوفی بازمیگردد که تمیزترین کارشان همین گند زدن به بازی های فوتبال است و دلخوشی اصلی‌شان، پولشویی و جابجا کردن مواد مخدر و انواع و اقسام کارهای مافیایی است!

با ما همراه باشید تا قسمت‌های آینده اپیزود هولیگان از سایت فوتبال ۷

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار