فوتبال7

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود اول

در قسمت اول از ویژه برنامه هولیگان به آشنایی با کلمه هولیگان و نحوه پیدایش آن در جهان فوتبال میپردازیم..

1402/04/10 13:39 امیرحسین مرادی

هولیگان!مرض انگلیسی اما جهانی! اپیزود اول

شاید در جهان از اواسط ۱۹۸۰، هولیگانیسم مانند یک فاجعه در جهان، طرفداران فوتبال را در جهان تحت تاثیر قرار داد!

زمانی که اوباش‌ گری‌ها به مستطیل سبز کشیده شد و جنجال‌ها در فوتبال، دوچندان شد، در لیگ برتر انگلیس، وضعیت فوق‌العاده فاجعه‌باری رخ داد، تا حدی که مالک چلسی پیشنهاد داد که از فنس‌هایی در اطراف زمین استفاده شود که برق به آن متصل است تا اوباش به محض برخورد با این فنس‌ها، دچار برق گرفتگی شوند! (البته از نوع خفیف نه مرگبار)

البته این پیشنهادات، راه به جایی نبرد و مسئولین فوتبال انگلیس، بر خلاف مسئولین برخی کشور‌ها، به دنبال حل مسئله بودند تا حذف آن!

انگلیسی‌ها به دنبال ایجاد فرهنگ‌سازی در بین تماشاچیان فوتبال کشور خود بودند؛ روندی موفق و کارآمد که باعث شد طرفداران افراطی هم آرامش به زندگیشان برگردد!

حالا دیگر از آن تماشاگران سنتی در ورزشگاه‌ها خبری نبود و اگر هم باشند، جرأت تکان خوردن ندارند! وضعیت به شکلی شده که فاصله تماشاگران با زمین بازی، بسیار کمتر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. این همان انگلیسی است که روزگاری هولیگان‌هایش، زبانزد خاص و عام بودند.

برخی بر این باور هستند که بیشتر رفتارهای هولیگان‌ها، بدون برنامه‌ریزی و تنها از سر تفریح، هیجان، هوا و هوس است. یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی درباره هولیگانیسم فوتبالی گفته است که رفتارهای این اوباش، به جای اینکه به دنیای مدرن تعلق داشته باشد و کارهایشان امروزی باشد، بیشتر شبیه به رفتارهای قرون هفدهم و هجدهم میلادی و بلکه عقب تر است!

این جمله بدان معناست که این دست از هولیگان‌ها، بدون هیچ برنامه‌ریزی، رشد کرده‌اند و رفتارهای بیمارگونه‌شان هیچ نشانی از برنامه‌ریزی ندارد و کاملا بی‌هدف است. در بسیاری موارد هولیگان‌ها کسانی هستند که در وضعیت طبیعی قرار ندارند و به دلیل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی زیاد، تعادل و کنترل خود را از دست داده اند.

به دست آوردن اطلاعات برای تحقیق درباره هولیگانیسم و مقابله با آن، نیازمند برنامه ریزی مفصلی است. در واقع بدون در دست داشتن مجموعه‌ای از اطلاعات، نمی‌توان با اوباشگری در فوتبال، روبه‌رو شد. یکی از محققان اروپایی، در این خصوص کلیه رفتارهای مربوط به باشگاه اشتوتگارت را در فصل ۸۰-۱۹۷۹ بوندس لیگا آلمان، تحت نظر قرار داد.

او با ۸۵ مامور پلیس و ۵۱۰ مامور حراست ورزشگاه گفتگو کرد و اطلاعاتی را از حرف‌های آنها جمع‌آوری کرد. در این میان ۶ نفر نیز به صورت مرتبط، هواداران را زیر نظر داشتند و رفتارهای آنها را یادداشت می کردند؛ تمامی حرکت‌های هواداران چه مثبت و چه منفی در بازی‌های خانگی و همچنین بازی‌های خارج از خانه به دقت مورد بررسی قرار گرفت. 

با ما همراه باشید تا قسمت‌های آینده اپیزود هولیگان از سایت فوتبال ۷

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار