فوتبال7

عربستان، مهد جدید فوتبال جهان!

پیشرفت عربستان در دنیای فوتبال آن‌ها را به ترند اول خبرهای ورزشی رسانده است!

1402/03/20 0:53 امیرحسین مرادی

عربستان، مهد جدید فوتبال جهان!

در دنیای فوتبال، در قدیم بازیکنی که احساس میکرد وقت بازنشستگی آن فرا رسیده، به بازی در لیگ MLS آمریکا یا تیم‌های آسیای شرقی فکر میکرد؛ اما امروز فدراسیون و دولت عربستان، پا در مسیر آمریکا 1980 و 2010 چین نهادند تا لیگی رقابتی و همتراز با لیگ‌های معتبر اروپایی بنا کنند. هزار و چهارصد سال پیش اعراب مسلمان، فتوحات خود را شروع کرده و پس از مدتی، شرق و غرب از آندلس تا چین را به انضمام قلمرو خود درآوردند، ولی الان نه با زور شمشیر فولادی بلکه با قدرت دلارهای نفتی در صدد ساخت لیگی هم‌پای لالیگا و پریمیرلیگ هستند.

همه‌چیز دقیقا از همان لحظه‌ای شروع شد که پنج شش عدد جوانک عربستانی راهی تیم های درجه چندم اسپانیایی شدند (البته با صرف پول نه با دریافت دستمزد!) تا فوتبال را بیاموزند، آن زمان حتی در کشور خودمان هم مسخره عام و خاص شدند ولی حالا آرزوهایمان را زندگی می‌کنند و حالا پس از جذب رونالدو و بنزما، بر سر جذب مسی و.. با هم کری می‌خواندند آن هم درشرایطی که فوتبالمردان ما توان نگه‌داشتن لوکادیا نامی را ندارند، در نتیجه بهتر است که پیکانِ نیش و کنایه را به خودمان برگردانیم، نه به تیمی که سال بعد راهی کوپا آمه‌ریکا خواهد شد تا دوباره آرژانتین و سایر لاتین‌نشینان را به چالش بکشد.

حالا که روز به روز و لحظه به لحظه تماشاگران سابق مسابقات هیجان‌انگیز شترسواری به سکوهای مستطیل سبز روی آورده‌اند، خالی از لطف نیست اگر بگوییم کانته، مودریچ، صلاح، دیماریا، فیرمینو و سایرین تنها تعداد کمی از خروار اسامی‌ای است که نامشان در کنار الفلان‌های عربستان دیده خواهد شد!

قدرت نفت عربستان، عشق و تعصب را در فوتبال صفر و حتی به زیر صفر کشانده است، در الکلاسیکوهای گذشته، تنها لیونل مسی این فوق ستاره آرژانتینی هدف تکل‌های فوق‌العاده خشن و شدید سرخیو راموس اسپانیایی بود و این دو با توجه به تعصب شدیدشان بر روی تیم‌های خود، کری شدیدی با هم‌دیگر داشتند.

کریستیانو رونالدو پس از پیوستن به النصر عربستان، استارت پیوستن بازیکنان بزرگ دنیا را به لیگ حرفه‌ای عربستان را زد و پس از آن، بنزما به الاتحاد پیوست، الهلال هم با پیشنهادات فوق‌العاده جذاب و بالا به لیونل مسی، نتوانست موفق به جذب این ستاره شود و این بازیکن با " نه " بزرگ خود به دلارهای نفتی عربستانی‌ها، به تیم اینتر میامی با مالکیت دیوید بکهام که در انتهای جدول لیگ MLS آمریکا قرار دارد پیوست.

مراسم معارفه بنزما در ورزشگاه " کینگ عبدالله اسپورت سیتی " یک رکورد تازه در تعداد هواداران حاضر برای معارفه یک بازیکن در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

عربستان بعد از ترکاندن بمب‌های بزرگ با خرید کریستیانو رونالدو و کریم بنزما و البته قرار گرفتن انگولو کانته در فهرست بعدی بازیکنان مورد‌علاقه عربستانی‌ها، حالا آنها می‌خواهند بهترین داوران جهان را بخرند! 

سیمون مارسینیاک، فینال لیگ قهرمانان اروپا بین منچسترسیتی و اینتر را در روز شنبه قضاوت خواهد کرد و بعد از هاوارد وب در سال 2010 که فینال جام جهانی و مهم‌ترین بازی فوتبال باشگاهی را در همان فصل قضاوت کرد، او به دومین داوری تبدیل می‌شود که به این دستاورد رسیده است. حالا هفته آینده مارسینیاک می‌تواند مولتی میلیونر شود!

رسانه‌های لهستانی گزارش دادند پیشنهادی به دست مارسینیاک رسیده که تاکنون هیچ داوری آن را دریافت نکرده است. سعودی‌ها به او پیشنهاد قراردادی سه ساله البته با دستمزد چند میلیون دلاری در هرفصل، برای داوری در لیگ عربستان و همچنین ساماندهی سازمان داوری در آنجا را داده‌اند. این در حالی است که در کشور ما هنوز، مشکلات شدید داوری و ناعدالتی‌های محض که منجر به صعود و سقوط و حتی قهرمانی برخی تیم‌ها میشود، وجود دارد. فوتبالمردان ما هنوز هم مشکلات عدیده‌ای در رابطه با خرید و تجهیز VAR دارند، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال ایران بین پاسکاری توجیه‌های غیرقابل قبول خود در رابطه با این موضوع، گاهی اوقات جلساتی باهم برگزار میکنند و نتیجه آن جلسه، تجهیز کردن ورزشگاه ها توسط خود باشگاه‌ها میشود! حالا با این نتیجه‌ها، سال‌های آینده باید علاوه بر پرونده شکایت بازیکنان و مربیان در فیفا، باید منتظر شکایت شرکت های تجهیز کننده VAR از باشگاه‌های لیگ برتر ایران به فیفا باشیم تا به طور کلی فوتبال ما منحل و نابود شود!

داور لهستانی برای قضاوت فینال جام جهانی، 10 هزار دلار و برای کل مسابقات 93 هزار دلار دریافت کرد. مارسینیاک در عربستان سعودی به خوبی شناخته شده است، جایی که سال‌هاست برای قضاوت مسابقات به آنجا می‌رود. او آخرین بار در ماه می و برای قضات دیدار فینال جام پادشاهی بین الهلال و الوحده راهی این کشور شد.

بدیهی است که مارسینیاک تأثیر خوبی را از خود بر جای گذاشته، زیرا سعودی‌ها اکنون می‌خواهند او را به طور دائم استخدام کنند. البته چنین الزامی مستلزم انتقال به عربستان سعودی است که احتمالاً روی حرفه بین المللی داور لهستانی به ویژه در مسابقات تحت نظر یوفا تأثیر می‌گذارد. 

این اولین بار نیست که بهترین داوران اروپایی برای ساختن یک سازمان داوری به قاره‌های دیگر می‌روند، زمانی که چینی‌ها این کار را با میلوراد مازیچ انجام دادند که گویا نیم میلیون یورو در هر فصل بابت آن دستمزد می‌گرفت، اما پیشنهاد مارسینیاک، که بهترین سال‌های دوران داوری خود را سپری می‌کند، بی‌سابقه است.

همچنین گفته میشود که عربستانی‌ها قصد دارند با پرداخت بند فسخ 500 میلیون یوریی لواندوفسکی، آن را به عربستان بیاورند تا بارسلوناهایی را پس از بحران مالی شدید که منجر به از دست دادن اسطوره های خود شدند را به خوشبختی برسانند؛ از ویلفرد زاها و مهدی طارمی هم به عنوان اهداف بعدی عربستانی‌ها نام برده میشود.



میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار