فوتبال7

فوتبال خدای خود را از دست داد!

زلاتان ابراهیمموویچ ستاره 41 ساله سوئدی، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد!

1402/03/15 15:40 امیرحسین مرادی

فوتبال خدای خود را از دست داد!

در 3 اکتبر 1981، در یکی از کشورهای اسکاندیناوی یعنی سوئد، پسری مغرور اما دوست داشتنی متولد شد؛ زلاتان ابراهیموویچ ابتدا فوتبال حرفه‌ای خود را در مالمو سوئد آغاز کرد، زلاتان برای نخستین‌بار در سال 1996 با مالمو قرارداد بست و در سال 1999 در ترکیب تیم اول این تیم در لیگ اول سوئد قرار گرفت که در این سال این تیم با رتبه سیزدهم به لیگ دوم سقوط کرد ولی فصل بعد به لیگ اول بازگشت. پیش از آن‌که لئو بینهاکر سرمربی باشگاه فوتبال آژاکس آمستردام علاقه خود را برای جذب این بازیکن نشان دهد این آرسن ونگر بود که زلاتان را کشف کرد اما طی تلاشی ناموفق برای انتقال وی به آرسنال، ابراهیموویچ به آژاکس پیوست.

در 22 مارس 2001، ابراهیموویچ با قرار دادی معادل 80 میلیون کرون سوئد به آژاکس پیوست.. ابراهیموویچ تحت سرمربیگری کو آدریانس فرصت کمی برای بازی می‌یافت ولی از نوامبر2001 که رونالد کومان هلندی سرمربی آژاکس شد وی در ترکیب اصلی قرار می‌گرفت که با قهرمانی فصل 2001-2002 این تیم در لیگ هلند همراه بود. در فصل بعد ابراهیموویچ در پیروزی 2 بر1 برابر لیون قهرمان فرانسه در 17 سپتامبر 2002 با زدن دو گل مقابل این تیم، اولین تجربه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. او در این فصل 4 گل برای آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند. در آخرین فصل حضورش در آژاکس وی گلی بسیار زیبا را مقابل ناک بردا در 22 اکتبر 2004 به ثمر رساند که در نهایت توسط بینندگان یورو اسپورت به عنوان بهترین گل سال انتخاب شد.

در 18اوت 2004، ابراهیموویچ در هنگام یک بازی دوستانه برابر هلند باعث مصدومیت هم باشگاهی خود رافائل فان در فارت شد که منجر به وارد شدن اتهامات از سوی فان در فارت به وی مبنی بر عمدی بودن این کار گردید. این حادثه سرانجام منجر به فروش ناگهانی ابراهیموویچ به یوونتوس در 31 اوت شد.

ابراهیموویچ با 16 میلیون یورو از آژاکس به یوونتوس انتقال یافت. وی به دلیل مصدومیت بهترین گلزن تیم، دیوید ترزگه بلافاصله به ترکیب اصلی راه یافت و 16 گل در اولین فصل حضورش در یوونتوس به ثمر رساند. فصل بعد در مقایسه با فصل اول حضورش در یوونتوس کمرنگ‌تر بود. نقش وی در خط هجومی یوونتوس تغییر یافت و بیشتر در کناره‌ها به کار گرفته می‌شد و به همین دلیل تعداد پاس گل‌های او افزایش یافت. وی بعد از رسوایی فوتبال ایتالیا که منجر به کسر امتیاز از یوونتوس و سقوط این تیم به سری B شد از یوونتوس جدا شد.

در سال‌های 2007 و 2009 نام او در لیست سال یوفا نوشته‌شد. او سپس به اینترمیلان رفت و در طول فصل 2008-2009 آقای گل لیگ ایتالیا لقب گرفت. در تابستان 2009، ابراهیموویچ در یکی از گران‌ترین نقل و انتقالات فوتبال جهان به بارسلونا پیوست که در این تیم با دریافت حقوقی معادل 9 میلیون یورو به همراه کاکا برزیلی، بیشترین حقوق را در میان بازیکنان فوتبال جهان دریافت می‌کرد. او بعد از مدتی در بارسلونا به‌دلیل ناسازگاری سبک بازی‌اش به صورت قرضی برای تیم آث میلان به میدان رفت و سپس به این تیم فروخته شد.

ابراهیموویچ در ژوئیه 2012 به پاری سن ژرمن انتقال یافت و تا قبل از سال 2016 که به منچستریونایتد پیوست، با این تیم به موفقیت‌های بسیاری دست یافت. او در 170 بازی برای پاری سن ژرمن، 156 گل زد و بهترین گلزن تاریخ این باشگاه تا آن زمان شد. ابراهیموویچ در طول 15 سال حضورش در تیم ملی سوئد، 116 بازی ملی را در تورنمنت‌های بین‌المللی از قبیل جام های جهانی 2002 و 2006،جام ملت های اروپا 2004، 2008، 2012 و 2016 تجربه‌کرد و 62 گل را به ثمر رساند. در سال 2013 او در برابر انگلیس، از راه دور با ضربه برگردان گلی زد که به عنوان بهترین گل سال جایزه پوشکاش فیفا را دریافت کرد و از بهترین گل‌های تمام ادوار فوتبال به‌شمار می‌رود. او مجموعاً یازده بار بازیکن سال فوتبال در کشور سوئد شده‌است که ده بار آن به‌طور پیاپی از سال 2007 تا 2016 بود. همچنین ابراهیموویچ را پس از بیورن بوری تنیسور، برترین شخصیت ورزشی کشور سوئد دانسته‌اند.

او در آخرین بازی میلان در فصل 2023 سری‌آ در پایان بازی به صورت ناگهانی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد، دنیای فوتبال برای اولین بار اشک خدا را به خود دید و اولترا‌ها و هواداران میلانی یک صدا نام او را در ورزشگاه کهنه ایتالیا یعنی سن سیرو صدا میزدند؛ او در صحبت های خود بعد از خداحافظی در ورزشگاه خطاب به هواداران و حاضران مستطیل سبز گفت:(( امروز صبح وقتی از خواب بیدار شدم، باران می‌بارید،با خودم گفتم امروز حتی خدا هم ناراحت است، حتی خانواده‌ام نمیدانستند که قرار است امروز همچین اتفاقی رخ بدهد، احساس میکردم زامبی هستم! شوخی نمیکردم، حرف نمیزدم، سه ماه پیش با فکر کردن به خداحافظی مضطرب میشدم اما حالا آن را پذیرفته‌ام و کمی ناراحت هستم.))

همچنین رسانه گل دقایقی بعد از خداحافظی زلاتان با انتشار توییتی در گفت:(( "هیچ زلاتان ابراهیمموویچ دیگری وجود نخواهد داشت" )) دیگر آمار جالب زلاتان این است که در جهان فوتبال تنها دو بازیکن توانسته‌اند از دقیقه 1 تا 90 مسابقه فوتبال گل زنی کنند، یک کریستیانو رونالدو و دو زلاتان ابراهیموویچ!

زلاتان با 32 قهرمانی و 988 مسابقه و 573 گل به کار خود در مستطیل سبز به عنوان بازیکن پایان داد.

میخای اطلاعات فوتبالی خودتو محک بزنی؟
بیا تو بازی کوییز
میخای تو مسابقه پیش‌بینی ما شرکت کنی؟
بیا تو مسابقه پیش‌بینی
میخای جدیدترین حواشی و اخبار امروز رو بدونی؟
بیا تو بخش اخبار